انرژی

بهره‌برداری از ‌واحد اول گازی نیروگاه سیکل ترکیبی غرب کارون مپنا

همزمان با هفته دولت و به صورت ویدئو کنفرانس توسط رئیس جمهور ؛

به منظور تامین برق میادین و تاسیسات  نفتی غرب کارون و NGL 3200، طرح  احداث نیروگاه غرب کارون )در قالب پروژه سرمایه گذاری به روش BOO) در سال ۱۳۹۲ برنامه ریزی گردید، که نهایتاً قرارداد احداث نیروگاه سیکل ترکیبی غرب کارون به روش B.O.O. در قالب قرارداد تبدیل انرژی و خرید تضمینی برق به مدت ۲۰ سال، مابین شرکت مهندسی و توسعه نفت به عنوان سرمایه پذیر و شرکت گروه مپنا مبادله گردید.  

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از روابط عمومی مپنا، ظرفیت نامی نیروگاه غرب کارون ۵۲۰ مگاوات میباشد که شامل یک بلوک سیکل ترکیبی متشکل از دو توربین  گازی از نوع MAP2A ساخت گروه مپنا و یک توربین بخار با تمامی تجهیزات جانبی، و پست با سطح ولتاژی ۲۳۰ کیلوولت است، که در حال حاضر با تکمیل عملیات نصب و راه اندازی و تست های فاز اول پروژه، شامل بخش گاز نیروگاه آماده افتتاح و بهره برداری میباشد.
       
در خصوص تامین مالی پروژه، به استحضار میرساند علیرغم تلاش ها و هماهنگی های اولیه، هیچگونه تسهیلاتی از محل صندوق توسعه ملی دریافت نگردیده و گروه مپنا از محل آورده نقدی خود و بخشی نیز با استفاده از منابع بین المللی، تاکنون اقدام به تامین مالی این پروژه نموده است.
    طرح‌های توسعه میدان‌های نفتی غرب کارون، امروز جزء مهم‌ترین پروژه‌های ملی کشور به شمار می‌روند و بدیهی است بهره‌برداری از طرح‌های این منطقه، در گرو تامین برق مطمئن و پایدار میباشد، که این نیروگاه در برآورده ساختن این هدف احداث و مورد بهره برداری قرار میگیرد.
  گروه مپنا نیز مفتخر است، تا با تلاش پرسنل متخصص خود در راستای توسعه و بهره برداری از این میادین نفتی ایفای نقش نموده و با استفاده از توانایی شرکت های داخلی حداکثر بهره لازم از تخصص های موجود در داخل کشور را در راستای اقتصاد مقاومتی فراهم آورده و ضمن جلوگیری از خروج منابع ارزی منجر به اشتغال زایی گردد.
از مهمترین ویژگیهای این طرح می توان به موارد ذیل اشاره نمود:
• این نیروگاه نخستین نیروگاه سیکل ترکیبی  E-Type در داخل کشور با راندمان نامی نزدیک به۵۳ % در انتهای پروژه خواهد بود. در این راستا سیکل بخار این نیروگاه نیز جهت رسیدن به حداکثر راندمان قابل استحصال از دود خروجی واحدهای گازی، شامل یک توربین پیشرفته سه فشاره که در نوع خود در کشور بی نظیر است، به همراه دو مجموعه بویلر بازیاب HRSG ، سیستم خنک کننده اصلی از نوع ACC و … می باشد.
• با عنایت به مسئولیت اجتماعی گروه مپنا و با رعایت برنامه زمانبندی پروژه پیش بینی های لازم جهت تبدیل توربین های گازی این نیروگاه به نسخه MAP2B در اولین تعمیر اساسی دیده شده است، که باعث افزایش قابل توجه راندمان و توان تولیدی هر واحد خواهد شد .  
• تامین سوخت اصلی نیروگاه از گاز  کارخانه LNG3200 به منظور جلوگیری از هدر رفت انرژی و تبدیل آن به برق مورد نیاز مناطق عملیاتی و شبکه برق کشور
• کاهش تولید گازهای گلخانه ای به میزان حدود ۱۸۵.۰۰۰ تن در سال بدلیل افزایش راندمان سیکل ترکیبی از ۴۹% که مقدار نرم نیروگاههای مشابه در کشور می باشد به ۵۳ % و همچنین استفاده از سیستم DLN جهت کاهش آلاینده های محیطی.
•  سیستم هوای ورودی (Air intake) و برخی دیگر از سیستم های این نیروگاه با توجه به شرایط خاص منطقه از لحاظ گرد و غبار و رطوبت به شکل ویژه طراحی و اجرا گردیده است.
• و با توجه به امکان افزایش نیاز به انرژی الکتریکی در منطقه، در طراحی و جانمایی نیروگاه تمهیدات لازم جهت احداث ۲ بلوک سیکل ترکیبی دیگر در محل فعلی نیروگاه در نظر گرفته شده است.
• استفاده از سیستم کنترل بومی به نام MAPCS و توربین های گازی MAP2Aو MAP2B از محصولات شرکت دانش بنیان گروه مپنا
• با استفاده از طراحی ویژه در کاهش مصرف آب در بخش فرآیندی، در این نیروگاه از مصرف ۱۱ متر بر ساعت در طرح های مشابه به حدود ۳/۴ متر مکعب بر ساعت کاهش یافته است.
• در طول دوران احداث نیروگاه تلاش بر استفاده حداکثری از نیروی انسانی بومی در منطقه بوده و ماهیانه  بطور متوسط حدود ۴۰۰ نفر نیروی انسانی مستقیم در کارگاه و بیش از ۱۵۰۰ نفر نیز بطور غیر مستقیم مشغول بکار بوده اند، و در دوران بهره برداری نیز با استفاده از نیروهای متخصص منطقه و پس از آموزش های لازم برای حدود ۱۰۰ نفراشتغال زایی شده است .    
• احجام کاری عمده این پروژه شامل بیش از ۲۱۳.۰۰۰ مترمکعب خاکبرداری، حدود ۶۰.۰۰۰ مترمکعب بتن ریزی ، شمع ریزی در اعماق ۱۲ و ۲۵ متر به میزان حدود ۱۳۰۰ عدد ( به منظور تحکیم بستر) ، نصب و راه اندازی ۱۵.۰۰۰ تن تجهیزات و  حدود ۵۰۰۰تن سازه فلزی می باشد.    
  با تلاش و همت نیروهای متخصص گروه مپنا و همکاری و پشتیبانی های شرکت مهندسی و توسعه نفت واحدهای اول و دوم گازی در تابستان ۹۸ با شبکه سراسری برق سنکرون شده و پس از انجام آزمایش های لازم به بهره برداری تجاری رسیده اند. گروه مپنا تمامی اهتمام خود را جهت راه اندازی واحد بخار و تکمیل نیروگاه در اسرع وقت بکار خواهد گرفت تا همچون گذشته در راستای ارتقا تولید ملی و رسیدن به خودکفایی گام بردارد .  
 
 

همچنین بخوانید

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا