امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

۴۵۰ شهر کشور در معرض سیل قرار دارد

رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع گفت: ۴۵۰ شهر کشور در معرض سیل قرار دارد و در ۲۰ سال گذشته ۳ هزار و ۵۰۰ سیلاب در کشور تجربه شده است.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از صدا و سیما، منصور رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع در مراسم امضای تفاهم نامه تأسیس مرکز بین المللی مدیریت جامع منابع زیستی، اظهار داشت: ۴۵۰ شهر کشور در معرض سیل قرار دارد و در ۲۰ سال گذشته ۳ هزار و ۵۰۰ سیلاب در کشور تجربه شده است؛ تبادل تجربه با کشورهای مختلف در حوزه کنترل فرسایش خاک و آبخیزداری می‌تواند کمک شایانی به جلوگیری از سیلاب در کشور کند.

وی افزود: ۱۲۵ میلیون هکتار از اراضی کشور در معرض فرسایش آبی قرار دارد و به خاطر اهمیت منابع آب و خاک باید جلوی فرسایش آن‌ها گرفته شود.

منصور با اشاره به اینکه تاکنون در ۳۰ میلیون هکتار از اراضی کشور با پروژه‌های آبخیزداری از فرسایش خاک جلوگیری شده است، گفت: با هر هکتار اجرای پژوه آبخیزداری، ۵۳۰ مترمکعب ذخیره آب صورت می‌پذیرد.

رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع ادامه داد: در این حوزه فقط اقدامات وزارت جهادکشاورزی کافی نیست و نیاز به اقداماتی جامع است که امیدواریم مرکز بین الملل مدیریت جامع آبخیزداری با تبادل اطلاعات در سطح بین المللی موجبات گسترش توانایی ایران در حوزه آبخیزداری را فراهم آورده است.

تقابل تجارب زیست محیطی با تأسیس مرکز مدیریت جامع

کاظم خاوازی نیز در این مراسم اظهار داشت: در قالب این تفاهم نامه تجارب زیست محیطی از طریق این مرکز مدیریت با کشورهای مختلف مورد تبادل قرار می‌گیرد. این موضوع، در حوزه‌های حفظ منابع آبی و خاکی و جلوگیری از فرسایش آن‌ها بسیار مهم است.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: در کشورمان دانشمندان بسیاری در حوزه آبخیزداری در دانشگاه و پژوهشگاه‌ها مشغول فعالیت هستند و دانش بومی موجود در کشور را می‌توانیم با دانش جدید و فناوری‌های نوین از طریق این مرکز تلفیق کنیم.

وی گفت: تبادل علمی بسیار خوبی بین ایران و کشورهای دیگر از طریق این مرکز در حوزه آبخیزداری صورت می‌پذیرد که در نهایت این موضوع می‌تواند توسعه پایدار بخش کشاورزی را در پی داشته باشد.

پیشرفت خوبی در زمینه‌های تخصصی مربوط به آب داشتیم

همچنین در این مراسم ایوبی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران گفت: مساله آب و خاک امروزه در جهان از اهمیت خاصی برخوردار است و رفتار ملت با آب نشان دهنده فرهنگ و تمدن آنهاست.

وی ادامه داد: در ایران شاهد پیشرفت بسیار خوبی در زمینه‌های تخصصی مربوط به آب هستیم که تأسیس این مرکز اجازه می‌دهد، تجربه خود را با کشورهای اطراف در میان بگذاریم و از دانش آن‌ها در این حوزه نیز استفاده کنیم.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا