امور زیربناییراه و ساختمان

وجود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن کالای اساسی در بندر امام/ کالاهای رسوبی ۱۸ درصد کاهش یافت

مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان با بیان اینکه موجودی کالا در بندر امام ۱۸ درصد کم شده چراکه سرعت ترخیص کالا را افزایش یافته است، اظهار داشت: در همین ایام سال گذشته میزان رسوب کالا ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تن بود که امروز به ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن رسیده است.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،، عادل دریس در حاشیه بازدید خبرنگاران از بندر امام و پروژه‌های بنادر خوزستان در نشست خبری با اشاره به لایروبی کانال خورموسی گفت: این اقدام با اعتبار ۴۰۰ میلیارد تومانی در دست اجرا است و دو ماه آینده عملیاتی خواهد شد.

وی ادامه داد: با لایروبی، کانال ایمن‌تر خواهد شد و تا ۳.۵ متر مکعب لایروبی انجام می‌شود.

دریس با اشاره به ظرفیت بندر امام اظهار داشت: این بندر ظرفیت تخلیه درجا ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تن را دارد که این افزایش ظرفیت باعث سرعت در تخلیه و بارگیری نیز شده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان با اشاره به پیشرفت ۵۷ درصدی ترمینال مکانیزه شماره ۴ بندر امام گفت: سیلوی ۱۵۰ هزار تنی در حال ساخت است و ظرفیت این ترمینال در سال به ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تن می‌رسد.

دریس گفت: ارزش سرمایه‌گذاری در این ترمینال به ۵۸۰ میلیارد تومان می‌رسد.

وی با اشاره به عملیاتی شدن ترمینال ۳ قلات مکانیزه در بندر امام گفت: ظرفیت این ترمینال هم به ۳ میلیون تن خواهد رسید و به زودی عملیاتی خواهد شد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان درباره ترمینال ۲ بندر امام گفت: اعتبار برای توسعه این بندر ۸۰۰ میلیارد تومان است که سرمایه‌گذار آن هم انتخاب شده و عملکرد تناژی آن به ۴ میلیون تن می‌رسد و در سه ماه آینده شاهد آغاز عملیات اجرایی آن خواهیم بود.

دریس با تاکید بر اینکه با توسعه این سه ترمینال شاهد تسریع در عملیات تخلیه و بارگیری خواهیم بود به طوری که توقف کشتی‌ها بین سه تا پنج روز کاهش می‌یابد.

وی با اشاره به عملکرد بندر امام از ابتدای سال تاکنون اظهار داشت: در این مدت بیش از ۱۸ میلیون و ۷۵ هزار و ۴۱۷ تن کالا در بندر امام تخلیه و بارگیری شده که این میزان رشد منفی ۲۲ درصدی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته دارد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان با بیان اینکه از این رقم ۷ میلیون و ۳۰ هزار تن مربوط به کالای اساسی است که عملیات در این بخش هم نسبت به سال گذشته رشد منفی ۱۹ درصدی داشته است.

دریس افزود: تناژ کالاهای ترخیص شده و وارد کشور شده در این مدت از بندر امام ۷ میلیون و ۳۳۶ هزار تن بوده که این عدد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته نه رشد منفی و نه رشد مثبت داشته است.

وی با اشاره به اختلاف ۳۰۰ هزار تنی در کالاهای ترخیص شده گفت: این ۳۰۰ هزار تن مربوط به کالاهای باقی مانده از سال گذشته است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان با اشاره به افزایش ظرفیت ریلی در بندر امام گفت: ۱۱ سکو مجهز به خط ریلی هستند که ظرفیت حمل بار از بندر امام از طریق حمل و نقل ریلی به ۲۴ هزار تن در روز رسیده است و در حمل کالا از طریق خط ریلی رشد ۴۲ درصدی داشته‌ایم.

دریس با اشاره به موجودی کالاهای اساسی در بندر امام اظهار داشت: میزان موجودی کالاهای اساسی در بندر امام ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن است که اگر کالای پای کشتی و اسکله را هم در نظر بگیریم به ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن می‌رسد.

وی در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر مدت‌زمان ماندگاری کالا در بندر امام گفت: در همین ایام در سال گذشته  میزان رسوب کالا ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تن بود که امروز به ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن رسیده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان گفت: به طور متوسط ماندگاری کالای بخش خصوصی بین دو تا سه ماه و ماندگاری کالای دولتی پنج ماه است.

دریس تاکید کرد: موجودی کالا در بندر امام ۱۸ درصد کم شده چراکه سرعت ترخیص کالا را افزایش داده‌ایم.

دریس در پاسخ به سوال دیگر ایلنا مبنی بر اینکه چقدر از کالاهای رسوب شده در بنادر خوزستان به دلیل عدم تایید منشأ ارز است، اظهار داشت: براساس تناسب اختصاص ارز به کالاهای اساسی، سرعت روند پهلودهی افزایش یافته است و فراوانی کشتی‌های پای اسکله نشان می‌دهد که مشکل ارز برای کالاهای اساسی نداریم.

وی تاکید کرد: از ابتدای سال تاکنون ۱۲۹ فروند کشتی حامل کالای اساسی تخلیه شده و در حال حاضر هشت فروند در حال تخلیه است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان با اشاره به موجودی کالاهای اساسی در بندر امام گفت: در حال حاضر موجودی شکر نسبت به سال گذشته بیش از ۴۰۰ درصد افزایش داشته است. همچنین موجودی روغن خوراکی هم ۱۷۶ هزار تن است.

دریس ادامه داد: موجودی ذرت در بندر امام یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن است که رشد ۲ درصدی را دارد.

وی درباره آمار صادرات از بندر امام گفت: محموله‌های صادراتی از پتروشیمی‌های همجوار است که شامل محموله‌های کانتینری، فرآورده‌های نفتی است که از ابتدای سال ۳۶ هزار و ۶۰۰TEU عملکرد بارگیری این محموله‌های صادراتی است که نسبت به سال گذشته رشد ۲۲ درصدی دارد.

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا