اقتصاد کلان

حذف ۳۰ میلیون یارانه‌بگیر از سال آینده/ یارانه دهک‌های پردرآمد به جیب دولت می‌رود؟

به گزارش خبرنگار آرمان اقتصادی، حذف یارانه دهک های پر درآمد با توجه به کاهش بودجه بخش هدفمندی یارانه ها در سال آینده یکی از موضوعات مهمی است که موجب نگرانی بسیاری از افراد به خصوص طبقات پایین جامعه شده است و شاید در ظاهر ۴۵ هزار تومان چندان ارزش ریالی نداشته باشد ولی برای افرادی که هیچ منبع درآمدی ندارند قابل توجه خواهد بود.

در این میان نوبخت سخنگوی دولت پس از اینکه بودجه سال آینده تقدیم مجلس شد و مشخصا بخش هدفمندی یارانه ها با کاهش ۳۰ درصد بودجه مواجه شد اعلام کرد که یارانه هیچ یک از دهک های کم درآمد جامعه قطع نخواهد شد و جای نگرانی برای این افراد نیست.

این در حالی است که از ابتدای سال جاری دولت هیچ یک از یارانه بگیران را از لیست حذف نکرده و بیش از ۷۰ میلیون نفر در پایان هر ماه یارانه دریافت می کنند و قرار است از سال بیش از ۳۰ میلیون یارانه‌بگیر از لیست حذف شوند.

حال جای سوال است که دولت قرار است باوجود طرح های شکست خورده قبلی مبنی بر بررسی حساب افراد قرار است چگونه دهک های پر درآمد را از کم درآمد را تشخیص و از لیست در یافت یارانه حذف کنند؟

در این میان یکی از اولویت های حذف یارانه نقدی داشتن درآمد بیش از ۳ میلیون تومان در ماه است که این افراد پس از بررسی و شناسایی در سال آینده مشمول دریافت یارانه نخواهند بود و منابع حاصل از آن را صرف تولید و اشتغال کند اما با مقاومت دولت بر زمین ماند.

دولت در سال گذشته بیش از ۴.۵ میلیون نفر از یارانه بگیران را از لیست دریافت حذف کرد اما بعد از بررسی پرونده برخی مجددا ۱.۵ میلیون نفر را به جمع یارانه بگیران اضافه کرد که با این اوصاف تنها ۳ میلیون نفر از افراد جامعه که مشخص نیست جز کدامیک از دهک ها هستند از دریافت یارانه حدف شدند و همچنان یارانه ۷۰ میلیون نفر پا برجاست.

بنابراین دولت به طور جدی اعلام کرد که نمی‌تواند مصوبه حذف ۲۴ میلیون نفر از یارانه‌بگیران را اجرا کند اما با ارائه لایحه بودجه سال ۹۷، ورق برگشت و دولت رسما پیشنهاد داد تا با کاهش اعتبارات مربوط به یارانه نقدی و غیر نقدی بیش از ۳۰ میلیون نفر از لیست یارانه بگیران حذف شوند.

این در حالی است که در سال جاری اظهارات متناقضی درباره حذف یارانه‌ها از سوی مسئولین مطرح شده به طوری که خبری از ظلم و ستم به افرادی که دارای ۳ میلیون حقوق در سال بودند، نیست بلکه معتقد است یارانه باید به افرادی که از قبل شناسایی شده و نیازمند هستند، پرداخت شود.

نکته قابل توجه اینجاست که معلوم نیست چه تعداد از یارانه بگیران حذف خواهند شد در حالی که بر اساس مندرجات لایحه بودجه کل کشور اعتبارات پرداخت یارانه نقدی به خانوارها از ۳۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به ۲۳ هزار میلیارد تومان کاهش یافته است.

همچنین پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی با اشاره به حذف ۳۰ میلیون یارانه بگیر در بودجه ۹۷ گفت: منابعی که قرار است بعد از حذف این افراد هزینه شود مغایر قانون هدفمندی یارانه هاست.

وی موضوع هدفمندی یارانه ها را یکی از نقاط ضعف لایحه بودجه سال ۹۷ ذکر کرد و با اشاره به اینکه دولت جسارت به خرج داده و به ساماندهی موضوع هدفمندی یارانه ها در بودجه اقدام کرده است تصریح کرد: پیشنهادی که دولت در لایحه مطرح کرده این است که بیش از ۳۰ میلیون نفر از جمعیت کشور از یارانه محروم شوند.

با این تفاسیر باید منتظر رویکرد دولت با توجه به عدم دسترسی با بانک اطلاعاتی دقیق مبنی بر تشخیص دهک های پردرآمد جامعه بود و دید با این شرایط چگونه ۳۰ میلیون نفر از دهک های پردرآمد جامعه را بدون حذف نیازمندان واقعی شناسایی خواهد کرد؟

انتهای پیام/

منبع

میزان

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا