بانکبانک و بیمه

صندوق‌های سرمایه‎گذاری با درآمد ثابت ابزار دور زدن قوانین شده‌اند

مدیرعامل بانک انصار گفت: صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت به ابزاری برای دور زدن قوانین در نظام بانکی کشور تبدیل شده‌اند.

آیت الله ابراهیمی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا درباره نرخ سود صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت، اظهار داشت: فلسفه وجودی صندوق‌های سرمایه‌گذاری به نوبه خود مثبت است و می تواند به بخش تولید و اقتصاد واقعی وصل شود اما اکنون شاهد آن هستیم که این صندوق‌ها مجددا به حساب بانکی متصل شده‌اند.

وی افزود: در واقع این صندوق‌ها به ابزاری برای دور زدن قوانین در نظام بانکی کشور تبدیل شده‌اند، به طوری که در بهترین صندوق ۷۵ درصد سرمایه آن در سپرده، ۲۵ درصد در اوراق مالی و ۵ درصد در بازار سرمایه صرف شده است.

ابراهیمی ادامه داد: بر همین اساس نمی‌توان انتظار داشت که این عملکرد کمکی به بورس کند، از سوی دیگر بانک مرکزی در حالی به تمامی بانک‌ها ابلاغ کرده که نرخ سود خود را به ۱۵ درصد کاهش دهند که برخی از بانک‌ها بخش اعظمی از سپرده‌های صندوق‌ها را سپرده کرده‌اند. بنابراین این ابزار با کارکرد فعلی مانع از رشد اقتصادی شده و به بدتر شدن وضعیت عملکرد سیستم بانکی منتج می شود.

مدیرعامل بانک انصار با اشاره به بخشنامه کاهش نرخ سود بانکی تصریح کرد: بانک مرکزی با اجرای این مقررات برای بانک‌ها یک فرصت ایجاد کرد تا سود واهی به مردم پرداخت نکنند اما آنها به جای اجرای دستورالعمل بانک مرکزی سپرده‌های ارزان خود را به صندوق ها انتقال داده و یا به سپرده‌های بلندمدت با نرخ بالا منتقل کردند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از نقاط ضعف بانک‌ها طی سال های گذشته این بود که سپرده‌های پنج ساله زیادی با نرخ سود بالا گرفته‌اند. به عبارت دیگر ما به جای اینکه از ابزارها برای نجات خود بهره ببریم، از آن به نوعی برای از بین بردن خود استفاده می‌کنیم.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا