بانکبانک و بیمه

صعود طلا به مرزهای ۱۳۰۰ دلار


قیمت طلا در حالی توانسته است سطح مقاومتی ۱۲۹۰ دلاری را بشکند که در حال ثبت بهترین عملکرد خود از سال ۲۰۱۰ میلادی است.

به‌گزارش آرمان اقتصادی (ECOIDEAL)، کاهش ارزش دلار و تشدید نگرانی های سیاسی در عرصه بین المللی تاثیر زیادی بر افزایش قیمت جهانی طلا داشته است.

این گزارش افزود: قیمت هر اونس طلا امروز جمعه به بیش از ۱۲۹۵ دلار رسیده است که این بالاترین قیمت طلا از ۲۹ نوامبر به شمار می رود.

همچنین بخوانید

قیمت طلا روز چهارشنبه برای نخستین بار از نوامبر توانست تا به بالاتر از میانگین ۱۰۰ روز اخیر خود برسد.

قیمت جهانی طلا در هفته اخیر با رشد ۱.۵ درصدی روبرو شده تا برای سومین هفته متوالی یک روند صعودی را ثبت کرده باشد. قیمت جهانی طلا از ابتدای امسال تاکنون نیز ۱۲ درصد رشد داشته تا بهترین عملکرد قیمت این فلز گرانبها از سال ۲۰۱۰ میلادی باشد.

طلا همچنین بهترین عملکرد ماهیانه خود را از اوت ثبت کرده و بیش از ۱.۵ درصد رشد داشته است.

قیمت طلا روز پنجشنبه نیز برای نهمین روز متوالی افزایش یافت که این طولانی ترین روند افزایش قیمت جهانی طلا از جولای ۲۰۱۱ میلادی به شمار می رود.

شاخص ارزش دلار از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۹ درصد کاهش داشته است. این بدترین عملکرد ارزش دلار از سال ۲۰۰۳ میلادی به محسوب می شود. کاهش ارزش دلار عامل مهمی در افزایش قیمت جهانی طلا بوده است.

البته سرمایه گذاران پیش بینی کرده بودند که اجرای طرح دولت ترامپ برای کاهش مالیات ها و سیاست های پولی سختگیرانه فدرال رزرو آمریکا طی ماه های آینده به نفع ارزش دلار خواهد بود. ولی ارزش دلار تاکنون با کاهش روبرو شده است.

فدرال رزرو آمریکا طی سال ۲۰۱۷ میلادی ۳ بار نرخ بهره را افزایش داده ولی این مساله نتوانسته است موجب افزایش ارزش دلار و کاهش قیمت جهانی طلا شود.

افزایش چشمگیر شاخص سهام در بازارهای مالی آمریکا نیز مانعی برای ادامه روند صعودی قیمت جهانی طلا نبوده است.

تازه ترین آمارها نشان می دهد که خالص واردات طلای چین از هنگ کنگ طی ماه نوامبر بیش از ۲۳.۶ درصد کاهش داشته است. قیمت هر اونس نقره نیز با ۰.۱ درصد کاهش به ۱۶.۸۲ دلار رسیده است. قیمت نقره نیز از ابتدای سال ۲۰۱۷ تاکنون ۵.۷ درصد رشد داشته است.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا