ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

از تامین آب و برق در صورت بروز حادثه تا ادامه ارزانی تخم مرغ

علاوه بر بحث داغ زلزله پایتخت که همچنان نقل محافل بوده و مطرح شدن موضوعات و شایعات متنوع در فضای مجازی باعث شده مسوولان نیز به مساله زیرساخت پایتخت حساس تر شوند، موضوعاتی همچون اختلال ارتباطات در زمان زلزله و رد کمبود آب بسته‌بندی در زمان وقوع حادثه و تصویب خط اعتباری بانک مرکزی برای سه تعاونی از جمله اخبار مهم اقتصادی امروز است.

به گزارش آرمان اقتصادی، شایعاتی که در فضای مجازی مبنی بر ترکیدگی لوله‌ها و غرق شدن مردم در صورت بروز زلزله شدید منتشرمی‌شود باعث شده تا حساسیت نسبت به این موضوع زیاد شود تا جایی که به‌ گفته اردکانیان، وزیر نیرو این وزارتخانه برنامه جدی برای ایمن‌سازی سیستم‌ها و تاسیسات آب و برق در مقابل زلزله دارد. همچنین برقراری ارتباطات برای انجام هماهنگی‌های مربوط به مدیریت بحران اهمیتی کمتر از وجود دیگر تجهیزات ندارد. سیستم مخابراتی کشور امکان فراهم‌آوری زیرساخت‌ها و ظرفیت چند برابری در ترافیک تلفن‌های همراه را دارد اما چون زلزله قابل پیش‌بینی نیست انجام این کارها هزینه‌بر است. رییس کمیته پدافند غیرعامل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از تصویب پیشنهاد وزارت ارتباطات برای استفاده از ظرفیت دولت الکترونیک و بانک های اطلاعاتی برای توزیع عادلانه و مناسب نیازمندی‌های حیاتی مردم در مواقع بحران خبر داد و گفت: مهمترین مشکلاتی که در حوزه ارتباطات در این مواقع ایجاد می‌شود، ترافیک شدید ارتباطی و وابستگی بسیار شبکه زیرساختی ارتباطات به برق است. یکی دیگر از مواردی که در خبرهای امروز به آن اشاره شده موضوع کم شدن میزان آب بسته‌بندی در کشور است که دبیر انجمن تولیدکنندگان آب‌های معدنی و آشامیدنی موضوع کم شدن میزان آب بسته‌بندی در کشور را به دلیل وقوع زلزله‌ رد کرد و حتی پیشنهاد دادکه هر خانوار می‌تواند با خریداری دو بسته ۱.۵ لیتری آب بسته‌بندی نیاز حداقلی خود را تا حداکثر ۷۲ ساعت پس از وقوع زلزله برطرف کند.

ادامه ارزانی تخم مرغ

همچنین بخوانید

علاوه بر خبرهای مربوط به زلزله که این روزها در صدر اخبارها قرار دارد، ما شاهد افزایش قیمت تخم مرغ طی ماه های اخیر بودیم که بیشترین افزایش قیمت را در میان دیگر محصولات کشاورزی و مواد غذایی در سبد خانوار داشت به گونه‌ای که طی هفته‌های اخیر گرانی آن شدت بیشتری گرفت تا جایی که به حدود ۲۰ هزار تومان رسید. البته وزارت جهاد کشاورزی در اواخر آذرماه اجازه واردات این محصول را برای تنظیم بازار آن صادر کرده بود تا به گفته حسن رکنی معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور دام در صورت کاهش نیافتن قیمت، تخم مرغ وارد شود تا جایی که واردات تخم مرغ طی روزهای گذشته آغاز شده و قیمت این محصول نیز تا حدی در بازار کاهش یافته و نظر می‌رسد همچنان واردات و ارزانی آن ادامه پیدا کند.

خط اعتباری جدیدی که به تدریج دست بانک ها را می‌گیرد

همچنین تعیین تعلیف سپرده‌گذاران تعاونی ها نیز از جمله خبرهای مهم امروز است تازه‌ترین اطلاعات دریافتی ایسنا حاکی از آن است که انک مرکزی در جریان تعیین تکلیف سپرده‌گذاران افضل توس، البرز ایرانیان و وحدت در مجموع خط اعتباری حدود ۴۵۰۰میلیاری را برای آن‌ها به تصویب رسانده است که از این رقم ۵۰۰ میلیارد تومان برای البرز ایرانیان به بانک تجارت، ۲۷۰۰ میلیارد تومان برای وحدت به موسسه ملل و همچنین ۱۴۰۰ میلیارد تومان برای افضل توس به بانک آینده پرداخت خواهد شد. اما این بدان معنی نیست که بانک مرکزی تمامی این مبالغ را در ابتدای امر در اختیار آن‌ها قرار دهد بلکه بانک‌ها به تدریج آن را دریافت می‌کنند یعنی عمدتا ابتدا از منابع خود پرداخت کرده و با صورت حسابی که به بانک مرکزی ارائه می‌کنند منابع پرداختی آن‌ها تسویه خواهد شد. از سویی دیگر پرداختی‌هایی که بانک مرکزی از طریق خط اعتباری انجام می‌دهد با پشتوانه دارایی‌های تعاونی‌ها است یعنی در ازای دارایی‌هایی که می‌تواند عمده آن به صورت ملک و غیرنقدی در وثیقه بانک قرار می‌گیرد، خط اعتباری نیز اختصاص خواهد یافت.

ثباتی که افزایشی شد

دلار پس از یک دوره ثبات نسبی در هفته گذشته بار دیگر حرکت افزایشی به خود گرفت. در ابتدای هفته دلار آمریکا ۴۱۸۶ تومان در بازار آزاد به فروش رسید، در اواسط هفته نیز نرخ آن به ۴۱۹۴ تومان رسید و در نهایت در انتهای هفته از مرز ۴۲۰۰ تومان گذشته و به طور متوسط ۴۲۰۳ تومان فروخته شد تا در مجموع در این بازه زمانی دلار آمریکا ۱۷ تومان افزایش قیمت پیدا کرده باشد. سکه تمام نیز همین شرایط را داشت و مجددا سمت و سوی صعودی پیدا کرد.

روحانی کار را یکسره کرد

پس از چالش‌های به وجود آمده بین سازمان ملی استاندارد ایران و سازمان غذا و  دارو در ارتباط با سیاست گذاری، نظارت و هدایت نظام استاندارد در حوزه تجهیزات پزشکی، لوازم آرایشی و بهداشتی و مواد غذایی در نهایت رئیس‌جمهوری با ابلاغ قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد تکلیف را در این خصوص مشخص و مقوله سیاست گذاری، نظارت و هدایت نظام استاندارد در حوزه تجهیزات پزشکی، مواد غذایی و لوازم آرایشی و بهداشتی را بر عهده سازمان ملی استاندارد ایران و نیز موضوع سیاست گذاری نظارت و هدایت نظام استاندارد در حوزه خدمات بهداشتی، درمانی و دارویی بر عهده سازمان غذا و دارو محول کرد.

کسری بودجه دولت چگونه جبران می شود؟  

افزایش قیمت حامل‌های انرژی نیز پس از لایحه بودجه ۱۳۹۷ مطرح شده که یک کارشناس اقتصادی در این زمینه می‌گوید واقعیت این است که بودجه دولتی به شکلی درآمده که کسری بودجه دارد و دولت نیز درآمدهای مالیاتی و نفتی محدودی دارد که نمی‌تواند بیشتر از میزانی آنها را افزایش دهد. لاجرم به اقداماتی مانند افزایش قیمت حامل‌های انرژی یا استقراض از بانک مرکزی روی می‌آورد. به نظرم اکنون فقط می‌توان بررسی کرد که اگر قیمت حامل‌های انرژی افزایش یابد تورم بیشتری را شاهد خواهیم بود یا اگر دولت از بانک مرکزی استقراض کند. به هرحال با توجه به بودجه‌ای که دولت نوشته ناگزیر است کسری بودجه خود را به طریقی حل کند و اکنون می‌تواند تبعات تورمی کمتری را به اقتصاد ما تحمیل کند.

برنامه آقای وزیر برای رصد قیمت ها

چند سال است که بودجه‌های مربوط به بخش نظارت اصناف از سوی دولت به آنها اختصاص نیافته و همین موضوع دشواری های متعددی در زمینه نظارت بر بازار ایجاد کرده است. از سوی دیگر طی ماه‌های گذشته بدون آنکه در فضای رسانه‌ مطلبی منتشر شود و اطلاع‌رسانی کافی صورت گیرد، یکصد و چهاردهمین جلسه هیات عالی نظارت بر سازمان‌های صنفی کشور که رئیس آن وزیر صنعت، معدن و تجارت است، مصوبه‌ای ابلاغ کرد که طبق آن قیمت‌گذاری برای گروه‌های کالایی و خدماتی از اتحادیه‌ها به واحدها منتقل می‌شود. مصوبه‌ای که می‌تواند به ایجاد یک شهر و هزار نرخ منجر شود؛ چرا که بر این اساس هر یک از واحدهای صنفی که در گذشته بر اساس لیست قیمت‌های مصوب اتحادیه مربوطه ملزم به فروش کالا می‌شدند حال دست خود را برای اعمال هر قیمتی باز می‌بینند، نکته مهم‌تر اینکه حتی واحدهای نظارتی نیز با این شرایط قادر به نظارت دقیق بر این دستگاه‌ها نخواهند بود؛ چراکه مشخص نیست هر واحد صنفی دقیقا باید چه قیمتی را لحاظ کند. وزیر صنعت، معدن و تجارت در این جلسه گزارشی از جلسات کارگروه تنظیم بازار و آخرین وضعیت قیمت ها ارائه کرده و از نظارت دقیق بر بازار خبر داده است. حال باید دید منظور شریعتداری از این نظارت دقیق به چه صورت است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا