بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

فین‌تک فراتر از پرداخت‌یار و بیت‌کوین است

چند ماه اخیر به صورت دیوانه‌واری توجه‌ها به بیت‌کوین زیاد شده است. این توجه چنان بیش از حد شده که بسیاری از نهادهای دولتی و حاکمیتی را هم مجبور به اظهارنظر کرده است. هنوز هیچ مستندی منتشر نشده است اما گفته می‌شود فعالیت‌هایی در جریان است که وضعیت قانونی بیت‌کوین روشن شود. از طرف دیگر بعد از ماه‌ها تلاش و پیگیری بالاخره مستند پرداخت‌یارها تدوین شد اما هنوز هیچ کدام از استارت‌آپ‌هایی که من می‌شناسم موفق نشده‌اند خودشان را در این چارچوب جدید جا بدهند. در واقع آنها نمی‌دانند از کجا باید شروع کنند و هنوز همه چیز گنگ است.

دو هفته پیش مطلبی دیدم که عنوانش این بود:«نگویید فین‌تک، بگویید پرداخت‌یار». خب این گزاره صددرصد غلط است. پرداخت‌یار فقط بخش کوچکی از فین‌تک است و فین‌تک دامنه وسیعی را در برمی‌گیرد. در دوره‌های زمانی متفاوت بخش‌هایی از این مجموعه پررنگ‌تر می‌شود. زمانی پرداخت‌یارها که وقتی سرزبان‌ها افتاد نامش واسطه‌های پرداخت بود نه پرداخت‌یار و اکنون بیت‌کوین و دیگر ارزهای رمزنگاری شده. این توجه دوره‌ای به بخش‌های مختلف فین‌تک یک امر کاملا طبیعی است. مردم به هرچیزی که جلوی چشم‌شان باشد توجه می‌کنند. زمانی پرداخت‌یارها تازه بودند و کارهای جالبی می‌کردند. حالا هم بیت‌کوین به نظر مردم جالب است. منتها در همه این زمان‌ها باید توجه کرد که در جهان بزرگ ما در هر لحظه‌ میلیون‌ها نفر در حال کار در هزاران کسب‌وکار نوپا هستند و هرکدام هم رویایی دارند.

همچنین بخوانید

برای رسیدن به این رویا باید تلاش کرد و خسته نشد. در هفته‌های گذشته با کمک پری‌ناز قاسمی سعی کردیم بخش‌های کمتر شناخته شده فین‌تک را در راه پرداخت، شنبه و عصر تراکنش معرفی کنیم و حتما به این کار ادامه می‌دهیم. اینشورتک، ولث‌تک، مدیریت مالی، رگ‌تک، رمیتنس‌ها، نئوبانک‌ها و بتابانک‌ها و قرض دادن و تامین سرمایه جمعی بخش‌های دیگر فین‌تک هستند که اگر به اهمیت پرداخت و بیت‌کوین نرسند کم‌اهمیت‌تر نیستند. اتفاقا در بخشی مانند نئوبانک‌ها و بتابانک‌ها چون کار نکرده زیاد است و مردم سال‌هاست که با بانکداری سنتی دست‌‌وپنجه نرم‌ می‌کنند اگر اتفاقی هم بخواهد بیفتد که تاثیر خارق‌العاده‌ای بر زندگی مردم بگذارد احتمالا در این بخش‌ها است. به نظرم استارت‌آپ‌های فین‌تک ایران خصوصا در بخش‌های کم‌تر شناخته شده این فرصت را دارند که از مسیری که کسب‌وکارهایی مانند اسنپ و دیجیکالا رفتند درس بگیرند.

این روزها اسنپ و دیجیکالا به خاطر اشتباهات‌شان در معرض قضاوت‌های عمومی قرار گرفته‌اند. این روزها برای آنها روزهای سرنوشت‌ساز و حساسی است. اگر نتوانند با تدبیر از این روزهای حساس عبور کنند به همان راهی می‌روند که پیش از این قدیمی‌هایی که این کسب‌وکارها آنها را از میدان به در کردند می‌روند. اگر اسنپ و دیجیکالا بگویند که الگویی نداشتند که از آن درس بگیرند تا حدودی حرف‌شان درست است. منتها اگر استارت‌آپ‌های فین‌تک بعدا بخواهند همین اشتباه‌ها را تکرار کنند بهانه‌شان قابل قبول نیست. البته همین امروز هم اگر اسنپ و دیجیکالا بخواهند چنین بهانه‌ای بیاورند قابل قبول نیست. آنها می‌خواهند به اولین یونیکورن‌های ایرانی تبدیل شوند در حالی که سال‌ها قبل یونیکورن‌ها در ایران شکل گرفته است. وقتی ما می‌گوییم می‌خواهیم اولین یونیکورن ایرانی باشیم داریم بخشی از تاریخ را نادیده می‌گیریم. پیش از این کسب‌وکارهایی مانند فناپ و توسن و بهسازان و چند کسب‌وکار دیگر مسیری را شروع کردند و به نتیجه رسیدند که شایسته توجه است. کسب‌وکارهای نوپای ایرانی باید از آن کسب‌وکارهای بزرگی که پیش از این شروع کرده بودند درس بگیرند و کمی غرورشان را کم کنند. غرور باعث می‌شود تصور کنیم ما اولین‌ترین و بهترین‌ترین هستیم در حالی که پیش از ما هم کسانی بودند که این راه‌ها را رفته‌اند. این سال‌ها می‌گذرد و بعد از مدتی به خودمان می‌آییم و می‌بینیم که سال‌ها مسیر اشتباه را رفته‌ایم. بدترین چیز در آن روز این است که به این برسیم که همان راهی را رفتیم که سال‌ها قبل از ما اشتباه بودن آن روشن شده بود.

فین‌تک پرداخت‌یار نیست. پرداخت‌یار بخش کوچکی از فین‌تک است. بیت‌کوین همه فین‌تک نیست. حواس‌مان باشد موج‌های خبری که این روزها درباره بیت‌کوین ایجاد شده ما را از اصل هدف‌مان دور نکند. نگذاریم دچار این توهم شویم که بازار بیت‌کوین بازار بهتری بود و ما اشتباه کردیم داریم در بخش‌های کم‌سروصداتر فعالیت می‌کنیم. زمان مناسب که برسد مهم‌ترین چیزی که نگاه می‌کنند این است که در سال‌های گذشته چقدر در کاری که انجام می‌دادیم عمیق شده‌ایم. زمان را از دست ندهیم.

منبع

راه پرداخت

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا