انرژی

نفت آمریکا از نردبان ۶۰ دلار بالا رفت

قیمت نفت آمریکا در آخرین روز معاملات سال ۲۰۱۷ برای نخستین بار از اواسط سال ۲۰۱۵ در بالای ۶۰ دلار در هر بشکه بسته شد و سال را با ۱۲ درصد رشد به پایان رساند.

به گزارش آرمان اقتصادی، بهای معاملات آتی نفت برنت که قیمت پایه بین‌المللی است، تحت تاثیر تداوم کاهش تولید اوپک و روسیه و همچنین تقاضای بالا از سوی چین سال ۲۰۱۷ را با ۱۷ درصد رشد به پایان رساند. اختلاف قیمت میان این دو قیمت پایه در طول سال افزایش یافت زیرا برنت به کاهش عرضه از سوی تولیدکنندگان بزرگ جهان واکنش نشان داد، در حالی که رشد تولید آمریکا ادامه یافت.

رشد قیمت نفت نشان می‌دهد از حجم مازاد عرضه که از سال ۲۰۱۴ بازار را فرا گرفته بود، کاسته شده است. قیمت‌های نفت اوایل سال ۲۰۱۷ تحت تاثیر نگرانی‌ها نسبت به رشد تولید نیجریه، لیبی و کشورهای دیگر که تاثیر توافق کاهش تولید میان کشورهای عضو و غیرعضو اوپک را تضعیف می‌کرد دچار افت شد، اما قیمت‌ها از اواسط سال تحت تاثیر تقاضای قوی و پایبندی بالای تولیدکنندگان به محدودیت تولید، حدود ۵۰ درصد افزایش یافت.

همچنین بخوانید

به گفته اندرو لیپو، رییس شرکت “لیپو اویل آسوشیتس” در هیوستون، این روند احتمالا در سال ۲۰۱۸ ادامه خواهد یافت و ذخایر نفت جهانی همچنان کاهش پیدا خواهند کرد. وی پیش بینی کرد قیمت نفت آمریکا تا پایان سال ۲۰۱۸ به حدود ۶۳ دلار در هر بشکه صعود می‌کند، در حالی که نفت برنت حدود ۶۷ دلار در هر بشکه خواهد ماند زیرا صادرات نفت آمریکا به رکورد بالایی افزایش پیدا می‌کند.

بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا روز جمعه در ۶۰.۴۲ دلار در هر بشکه بسته شد که بالاترین قیمت نهایی از ژوئن سال ۲۰۱۵ بود. بهای معاملات نفت برنت با ۴۵ سنت افزایش، در ۶۶.۶۲ دلار در هر بشکه بسته شد. برنت هفته گذشته برای نخستین بار از ماه مه سال ۲۰۱۵ به بالای ۶۷ دلار صعود کرده بود.

افزایش قیمت وست تگزاس اینترمدیت در روز جمعه تحت تاثیر کاهش غیرمنتظره تولید نفت آمریکا روی داد که طبق آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا، به ۹.۷۵۴ میلیون بشکه در روز در هفته گذشته در مقایسه با ۹.۷۸۹ میلیون بشکه در روز در هفته پیش از آن کاهش یافته است.

تولید نفت آمریکا همچنان حدود ۱۶ درصد افزایش از اواسط سال ۲۰۱۶ به این طرف نشان می دهد و اکثر تحلیلگران انتظار دارند تولید این کشور تا پایان امسال از مرز ۱۰ میلیون بشکه در روز عبور کند.

آمار ماهانه اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان داد تولید نفت این کشور در اکتبر به بالاترین سطح در ۴۶ سال گذشته صعود کرده، اما صادرات و تقاضا برای نفت این کشور نیز افزایش داشت.  

آب و هوای به شدت سرد در آمریکای شمالی ممکن است مشکلات تولیدی را در میادین نفتی ایجاد کرده و قیمت‌های نفت آمریکا را افزایش بیشتری دهد.

از سوی دیگر در بازارهای بین‌المللی، چین سهمیه واردات بالغ بر ۱۲۱.۳۲ میلیون تن برای ۴۴ شرکت را برای سال ۲۰۱۸ صادر کرده است. انتظار می‌رود واردات چین به میزان حدود ۸.۵ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۸ رکورد جدیدی ثبت کند، زیرا ظرفیت پالایش جدیدی در این کشور ایجاد شده و پکن به پالایشگاه‌های مستقل بیشتری اجازه می‌دهد نفت وارد کنند.

بر اساس گزارش رویترز، مسدود شدن خطوط لوله نفت در لیبی و دریای شمال نیز از قیمت‌های نفت حمایت کرده است با این همه انتظار می‌رود این مشکلات تا اوایل ژانویه برطرف شود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا