انرژی

بدهی شرکت‌های تولیدکننده انرژی خلیج فارس رکورد زد

شرکت‌های انرژی خلیج فارس در سال ۲۰۱۷ با بهره بردن از هزینه‌های پایین استقراض برای تامین مالی طرح‌های توسعه، رکورد بالایی اوراق قرضه صادر کردند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، آمار گردآوری شده توسط بلومبرگ نشان داد تولیدکنندگان نفت و گاز، اپراتورهای خط لوله و پالایشگاه‌ها در کویت، امارات متحده عربی، عربستان سعودی، بحرین و قطر ۲۸.۷ میلیارد دلار از طریق اوراق قرضه و وام‌های سندیکایی استقراض کردند و رکورد قبلی را که مربوط به دو سال پیش بود شکستند. این شرکت‌ها حدود ۷۱.۴ میلیارد دلار در سه سال گذشته استقراض کردند که بیش از دو  برابر میزان استقراض شده در دوره پیش از آن بود.

میانگین سالانه بازده بدهی “شاخص کامپوزیت خاورمیانه جی پی مورگان” که نشان دهنده نرخ استقراض در این منطقه است، ۱۲ واحد کاهش یافت و به ۴.۵۸ درصد در سال ۲۰۱۷ رسید که پایین‌ترین میزان در دو سال گذشته بود.

همچنین بخوانید

طبق برآورد اوپک، تقاضای جهانی برای انرژی در مقایسه با سال ۲۰۱۵ به میزان ۳۵ درصد تا سال ۲۰۴۰ افزایش خواهد یافت.

محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک اظهار کرد سرمایه‌گذاری نفتی برای تامین این رشد و جبران اُفت تولید میادین قدیمی‌تر ضروری است.

شرکت‌های دولتی در خاورمیانه از سال ۲۰۱۴ که درآمدشان همسو با قیمت‌های انرژی کاهش یافت، به استقراض متمایل شدند. قیمت‌های نفت در این منطقه حداکثر ۶۰ درصد طی این مدت سقوط کرد.

به گفته رابین میلز، مدیرعامل شرکت مشاوره “قمر انرژی” در دوبی، انتظار می‌رود استقراض بیشتری از سوی شرکت‌های انرژی دولتی در سال ۲۰۱۸ مشاهده شود. حتی پس از استقراض بالا، سطح بدهی تولیدکنندگان انرژی منطقه خلیج فارس پایین‌تر از شرکت‌های سهامی عام است.

به گفته مقامات منطقه‌ای، تولیدکنندگان نفت و گاز در خلیج فارس، کویت و امارات متحده عربی قصد دارند بیش از ۶۰۰ میلیارد دلار هزینه روی پروژه‌های انرژی در پنج تا ۱۰ سال آینده صرف کنند. طبق اعلام آژانس بین‌المللی انرژی، سرمایه‌گذاری انرژی جهانی ۱.۷ تریلیون دلار در سال ۲۰۱۶ بود.

شرکت خط لوله نفت ابوظبی که زیرمجموعه شرکت ملی نفت ابوظبی (ادنوک) است، برای فاینانس پروژه‌ها ۳ میلیارد دلار با صدور اوراق قرضه در اکتبر تهیه کرد. شرکت ملی نفت کویت برای پروژه‌های پالایشگاه و سوخت‌های پاک، ۶.۲ میلیارد دلار در مه استقراض کرد. شرکت نفت عربستان سعودی ۳ میلیارد دلار اوراق قرضه در آوریل فروخت.

واحد خرده فروشی سوخت ادنوک در نوامبر پیش از عرضه اولیه عمومی سهام خود در دسامبر، وام و تسهیلات اعتباری به مجموع ۲.۲۵ میلیارد دلار گرفت. شرکت آرامکوی عربستان در آستانه طرح خود برای عرضه عمومی اولیه سهام در سال ۲۰۱۸، دو میلیارد دلار ضمانت وام از دولت انگلیس دارد.

اوراق قرضه بیشتری در سال آینده برای فاینانس نیروگاه‌ها در عربستان سعودی و کارخانه‌های پتروشیمی در خاورمیانه ممکن است صادر شود.

نصیر الیامی، یکی از مدیران آرامکو ماه جاری اظهار کرد عربستان سعودی در یک دهه آینده قصد دارد ۴۱۴ میلیارد دلار در پروژه‌های نفت و گاز و یک مجتمع پتروشیمی جدید سرمایه‌گذاری کند.

محمد بن زاید ال نهیان، ولیعهد ابوظبی در نوامبر اعلام کرده بود ادنوک قصد دارد ۱۰۹ میلیارد دلار در پنج سال آینده برای پالایشگاه‌ها، کارخانه‌های پتروشیمی و اکتشاف گاز هزینه کند.

و مدیر برنامه ریزی و فایناس شرکت نفت کویت در سپتامبر سال ۲۰۱۶ اعلام کرده بود این شرکت ۱۱۲ میلیارد دلار برای تولید و پالایش نفت و تاسیسات پتروشیمی و گاز طبیعی در پنج سال آینده اختصاص داده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا