امور زیربناییتعاون و اشتغال

توصیه‌هایی برای متقاضیان مشاغل خانگی/شناسایی استعداد وآموزش افراد

یک مقام مسئول در وزارت کار با ارائه توصیه‌هایی به متقاضیان راه‌اندازی مشاغل خرد و خانگی، «دانش و مهارت» برای آغاز یک کسب و کار و همچنین شناسایی بازار هدف را از الزامات این مشاغل عنوان کرد.

مهناز امامدادی در گفتگو با پایگاه خبری آرمان اقتصادی، از پرداخت تسهیلات به ۱۶ هزار و ۲۰۰ نفر برای راه‌اندازی مشاغل خانگی در سال گذشته خبر داد و گفت: بر خلاف سنوات قبل که استقبال از فعالیت‌های پشتیبانی بسیار کم بود، در سال جاری بخش قابل توجهی از این افراد، متقاضی فعالیت‌های پشتیبان هستند که پایداری اشتغال و وضعیت درآمد، بهتر و کیفی تر خواهد بود به این ترتیب که هر فرد پشتیبان به طور میانگین ۱۰ فرد شاغل را تحت پوشش قرار داده است.

رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی وزارت کار، ادامه داد: بنابراین در الگوی جدید راه اندازی و توسعه مشاغل خانگی با توجه به نظارت و استعدادیابی در فرایند تایید فرد، «متقاضیان حقیقی» راه اندازی مشاغل شناسایی می شوند و امیدواریم درخواست متقاضیانِ تایید شده، قطعا منتج به اشتغال خواهد شد.

همچنین بخوانید

وی با تأکید بر اینکه در الگوی جدید به دنبال بهبود فرآیندها بودیم، افزود: در این فرآیند، متقاضیان راه‌اندازی این نوع مشاغل را هدایت می‌کنیم و در صورت نیاز، آموزش‌های لازم به این افراد ارائه می‌شود که جهاد دانشگاهی این وظیفه را به عنوان تسهیل‌گر بر عهده دارد.

وی تصریح کرد: در الگوی جدید شناسایی متقاضیان حقیقی مشاغل خانگی، مشاوره‌ها و استعدادیابی از این افراد انجام می‌شود که تعیین خواهد شد هر یک از متقاضیان در چه زمینه‌هایی استعداد دارند که این موضوع به عدم انحراف منابع و ایجاد اشتغال پایدار کمک می‌کند.

شناسایی بازار مهمترین اصل پیش از راه اندازی مشاغل خانگی

امامدادی با تأکید بر اینکه آغاز یک فعالیت اقتصادی، نیازمند شناسایی دقیق بازار از سوی فرد متقاضی است، گفت: برای پایدارسازی این مشاغل، قطعاً ما به عنوان دولت مداخله‌ توسعه‌ای می‌کنیم و از مهم‌ترین شاخص‌های الگوی جدید، توانمندسازی افراد، شبکه‌سازی و تیم‌سازی، اتصال به بنگاه‌ها و اتصال به بازار است.

رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی، عدم اتکای صِرف به تسهیلات را یکی از مهم‌ترین اهداف در الگوی جدید توسعه این نوع مشاغل دانست و گفت: اطمینان داشته باشید متقاضیان واقعی راه‌اندازی مشاغل خرد و خانگی در صورت شناسایی دقیق بازار می‌توانند با اندک آورده‌ای ، کار را شروع کنند و برای توسعه شغل خود، در صورت لزوم تسهیلات دریافت کنند. ضمن اینکه نگاه ما این است فعالیتی که با تسهیلات شروع شود، زیاد نمی‌تواند موفق باشد. به همین جهت یکی از نکاتی که در الگوی جدید توسعه مشاغل خانگی مد نظر داریم، کاهش وابستگی به تسهیلات اشتغال است.

رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی در بخش دیگری از اظهاراتش با ارائه توصیه‌هایی به متقاضیان راه‌اندازی این نوع مشاغل گفت: هر چند تأکید ما، استفاده از تجارب افراد موفق در این زمینه از سوی متقاضی ایجاد مشاغل خانگی است، اما به صِرف اینکه اطرافیان یا آشنایان متقاضی نسبت به راه‌اندازی شغلی اقدام کرده، نباید نسبت به فعالیت در همان حرفه اقدام کنند.

وی ادامه داد: توصیه می‌کنیم متقاضیان به دنبال راه‌اندازی هر مشاغلی که هستند، در نخستین گام باید دانش کافی در حوزه مربوطه را داشته باشند، ضمن اینکه اگر فرد متقاضی علاقه‌مند به حرفه خاصی است اما دانش کافی ندارد، تأکید ما بر این است قطعاً پیش از راه‌اندازی فعالیت مربوطه به دنبال کسب مهارت باشد؛ بنابراین دانش و مهارت مقدمه راه‌اندازی کسب و کار است.

امامدادی، شناسایی بازار توسط متقاضی را از آیتم‌های مهم پیش‌ از ورود به راه‌اندازی مشاغل خرد و خانگی عنوان کرد و گفت: بازاریابی و اینکه چه منطقه‌ای، چه بازاری را طلب می‌کند، از موضوعات مهم در راه‌اندازی این نوع مشاغل است. به عبارتی، متقاضی باید بازار هدف را بشناسد.

رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی، اتصال به بازار را از دیگر اهداف الگوی جدید توسعه مشاغل خانگی عنوان کرد و افزود: به متقاضیان توصیه می‌کنیم اگر می‌خواهند یک فعالیت و کسب و کار گروهی راه‌اندازی کنند، حتماً فعالیت‌ها به تفکیک تخصص بین افراد گروه تقسیم شوند و تخصصی‌های متنوع و مرتبط را در کار گروهی به کار گیرند. 

وی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که برخی متقاضیان راه‌اندازی کسب و کارهای گروهی با آن مواجه می‌شوند، این است که غالبا تمام فرآیندهای فعالیت اقتصادی مد نظر را می‌توانند انجام دهند؛ درحالی‌که به طور مثال هر تولیدکننده‌ای الزاماً بازاریاب خوبی نخواهد بود.

امامدادی در پایان با بیان اینکه ثبت نام و ارائه طرح توجیهی فقط از طریق سامانه مشاغل خانگی به نشانی امکان پذیر است، گفت: متقاضیان راه‌اندازی مشاغل خانگی در گام نخست باید در سامانه ثبت‌نام و طرح توجیهی خود را اعلام کنند که در صورت تایید طرح، فرآیندهای بعدی طی می‌شود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا