بین الملل

ضرر ۵ میلیارد دلاری بانک بزرگ آمریکا از قانون مالیاتی ترامپ

بانک گلدمن‌ساکز آمریکا در بیانیه‌ای هشدار داد که احتمالا به علت قانون مالیاتی جدید آمریکا، در ربع چهارم سال ۵ میلیارد دلار از درآمدهایش کم می‌شود.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از رویترز، بانک گلدمن‌ساکز آمریکا در بیانیه‌ای هشدار داد که احتمالا به علت قانون مالیاتی جدید آمریکا، در ربع چهارم سال ۵ میلیارد دلار از درآمدهایش کم می‌شود. به این ترتیب این اولین بانک بزرگ آمریکاست که جزییات تاثیر یکباره این قانون را بر درآمدهای برون‌مرزی خود اعلام کرده است.

قانون مالیاتی جدید که هفته گذشته توسط دونالد ترامپ تصویب شد از دوشنبه لازم‌الجرا خواهد بود و به نظر می‌رسد که برای شرکت‌های آمریکایی‌ای که در سراسر جهان تجارت انجام می‌دهند، در کوتاه‌مدت زیان‌بخش و در بلندمدت سودآور باشد.

همچنین بخوانید

مانند بسیاری از شرکت‌های چندملیتی، گلدمن هم میلیاردها دلار سود خود را در خارج از مرزهای آمریکا ذخیره کرده‌است. این شرکت این کار را تحت قانونی که به شرگت‌های چندملیتی آمریکا اجازه می‌دهد تا زمانی که درآمدها به آمریکا وارد نشده باشد، از مالیات ۳۵ درصدی کنونی معاف باشند، انجام داده است.

در قانون جدید شرکت‌ها تشویق شده‌اند که این دارایی‌ها را به آمریکا بازگردانند. به این ترتیب بر درآمدها و سرمایه‌های سیال این شرکت‌ها مالیات اجباری ۱۵.۵ درصدی وضع شده است و تنها بر سرمایه‌های سیال آنها ۸ درصد مالیات وضع می‌شود، خواه این درآمدها و سرمایه‌ها به آمریکا وارد شوند یا نشوند.

سود شرکت‌های بزرگی مانند بانک‌های بزرگ دیگر آمریکا و جی‌پی‌مورگان در سال‌های اخیر در بیرون مرزهای آمریکا به ۲.۸ تریلیون دلار رسیده است. طبق اعلام کمیته مشترک مالیات، که یک بازوی تحقیقاتی غیرحزبی کنگره آمریکاست، انتظار می‌رود با اعمال این مالیات جدید ۳۳۹ میلیارد دلار در دهه پیش رو به درآمد دولت فدرال اضافه شود.

این برای مدتی به شرکت‌های چندملیتی آسیب می‌زند آما آنها ۸ سال برای پرداخت این مالیات زمان دارند. تحت قانون جدید چندین معافیت مالیاتی دیگر بانک‌ها هم از بین می‌رود یا محدود می‌شود؛ از محدودیت‌های کاهش نرخ بهره گرفته تا محدودیت کاهش حق بیمه پرداختی به شرکت بیمه سپرده فدرال.

سیتی‌گروپ اعلام کرده است که انتظار دارد به وسیله این قانون مجبور به پرداخت هزینه‌ای تا ۲۰ میلیارد دلار شود، درحالی‌که بانک آمریکا در سود ربع چهارم خود، جزئیات ضرر ۳ میلیاردی را منتشر کرده است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا