صنعت، معدن، تجارتمعدن

تاکید شریعتمداری بر نظرخواهی از تشکل ها / آغاز به کار دبیرخانه دولت و مجلس در حوزه معدن و صنایع معدنی

در نخستین نشست شورای سیاست گذاری پنجمین همایش بین المللی سنگ آهن ایران؛ رئیس هیات عامل ایمیدرو و رئیس فراکسیون معدن و صنایع معدنی مجلس به ترتیب از تاکید وزیر صنعت، معدن و تجارت بر نظرخواهی از تشکل ها و آغاز به کار کارگروه مشترک معدن و صنایع معدنی دولت و مجلس خبر دادند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از روابط عمومی ایمیدرو، در این نشست مهدی کرباسیان رئیس هیات عامل ایمیدرو طی سخنانی اظهار داشت: حوزه معدن و صنایع معدنی در نگاه مسئولان کشور به ویژه دولت از جایگاه ویژه ای برخوردار است و همراهی مجلس با تشکیل فراکسیون معدن و صنایع معدنی و دبیرخانه مشترک با دولت در این حوزه؛ همراهی مجلس را در کنار دولت خواهیم داشت.

وی با اشاره به تاکید وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر نظرخواهی از تشکل های معدنی در توسعه این بخش، اظهار کرد: خوشبختانه علاوه بر دولت؛ مجلس شورای اسلامی نیز با راه اندازی دبیرخانه مشترک بین دو قوه مقننه و مجریه، مصمم همراهی با این بخش است.

رئیس هیات عامل ایمیدرو ادامه داد: با این تعریف ایجاد فضای تعاملی بین دو قوه و بخش خصوصی در جهت بهرمندی از ظرفیت های معدن و صنایع معدنی تحقق یافته و امیدوارم این روند تداوم داشته باشد.

مقاله علمی نیاز همایش

وی گفت: مسئله زنجیره فولاد اساسا در حوزه اقتصاد ملی موثر است و در این همایش باید ارایه مقاله های علمی در حوزه معدن را مورد توجه قرار داد.

رئیس هیات عامل ایمیدرو افزود: بحث طرح جامع فولاد در این همایش محوری است و ایمیدرو آمادگی دارد تا مطالعاتی که در حوزه سنگ آهن داشته را در اختیار متولیان برگزاری همایش مذکور قرار دهد.

وی اظهار داشت: خوشبختانه انجمن سنگ آهن ایران به دلیل فراگیری اعضا از شرکت های کوچک و متوسط تا بزرگ مقیاس نماینده ی مورد قبول تمام سنگ آهنی هاست.

تجمیع معادن کوچک

کرباسیان در بخش دیگری با تاکید بر تسریع در تجمیع معادن کوچک و متوسط اعلام کرد: تشکیل کنسرسیوم معادن کوچک می تواند یکی از راهکارها باشد و رصد سیاست های دیگر کشورها در این زمینه یکی دیگر از مواردی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی افزود: سیاست وزارتخانه شنیدن پیشنهادات کارشناسی شده فعالان حوزه معدن و صنایع معدنی است و ایمیدرو به عنوان یک سازمان توسعه ای، نقش حامی را در تحقق اهداف ایفا خواهد کرد.

استفاده از نظرات و پیشنهادات وزیر صنعت، معدن و تجارت در همایش

مصطفی موذن زاده رئیس اسبق هیات عامل ایمیدرو نیز با بیان اینکه همایش سنگ آهن ایران طی سال های گذشته همراه با خود انجمن رشد کرده است گفت: خصوصیت بارز همایش پیش رو انجمن این است که وزیر صنعت، معدن و تجارت به تازگی تغییر کرده اند و می توانیم از نظرات دکتر شریعتمداری نیز در این همایش استفاده کنیم.

وی افزود: با توجه به وضعیت موجود باید تقاضاها به روشنی به دولت انتقال داده شود معادن یک سری ظرفیت ها و توانایی هایی دارند و دولت هم باید به کمک سنگ آهنی ها بیاید.

رئیس اسبق هیات عامل ایمیدرو ادامه داد: مسائل معادن سنگ آهن باید به صورت استدلالی مطرح، تقسیم بندی و اولویت بندی شوند به ویژه آن مباحثی که در ارتباط مستقیم با وزارتخانه است.

وجیه الله جعفری مدیر شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران ضمن تاکید بر تجمیع معادن کوچک گفت: بحث قیمت تمام شده یکی از موضوعات مهمی است که باید رقایت کنیم و قیمت تمام شده را در زنجیره کاهش دهیم. وی افزود: متاسفانه هنوز هیچ برنامه جدی در بحث حامل های انرژی در نظر گرفته نشده و مسائل آن در ابهام قرار دارد. جعفری تاکید کرد: کیفیت و قیمت تمام شده دو موضوع کلیدی در این زنجیره به شمار می رود که باید مورد توجه قرار گیرد.

تعیین قیمت سنگ آهن بر اساس عرضه و تقاضا

در این نشست ناصر تقی زاده مدیرعامل شرکت سنگ آهن گل گهر با تاکید بر تعیین قیمت سنگ آهن بر اساس عرضه و تقاضا اعلام کرد: با تغییرات در هیات مدیره انجمن پیش بینی می شود این همایش بهتر از سال قبل برگزار شود.

وی با اشاره به عوامل موثر در رونق معادن سنگ آهن افزود: کافی است ما از قیمت گذاری در این بخش معاف شویم. در حال حاضر فولاد را به نرخ بین المللی می فروشیم و اگر در قیمت گذاری سنگ آهن نیز عرضه و تقاضا را مدنظر قرار دهیم و یا در بورس ارایه کنیم؛ دیگر در زمان خرید این محصول به صورت خودکار می توانیم خریداری کنیم که این رویه خود منجر به رونق معادن سنگ آهن می شود.

تقی زاده پیشنهاد داد: باید مطالب اصلی که در توسعه این بخش اثرگذار است را مورد توجه قرار داد و نباید اجازه داد که برخی برای منافع خود پشت تریبون قرار بگیرند.

افق ۱۴۰۴ و برنامه ریزی برای تامین سنگ آهن مورد نیاز

مرتضی هاشم پور مدیر مجتمع سنگان طی سخنانی گفت: باید برای تامین سنگ آهن مورد نیاز به جهت تحقق افق ۱۴۰۴ برنامه ریزی داشت.

وی افزود: در حال حاضر ۶۱ میلیون تن سنگ آهن در کشور تولید می شود که برای رسیدن به افق ۱۴۰۴ نیاز به ۲.۵ برابر این رقم داریم.

هاشم پور گفت: پیشنهاد می شود انجمن سنگ آهن کارگروهی به منظور بررسی سیاست های دیگر کشورها که از چه ابزارهایی در این چرخه استفاده می کنند را تشکیل دهد.

وی افزود: دراین زمینه تقویت صندوق بیمه برای کمک به معادن به ویژه معادن بزرگ از اهمیت بالایی برخوردار است.

آغاز به کار دبیرخانه مشترک حوزه معدن و صنایع معدنی دولت و مجلس

در ادامه داریوش اسماعیلی رئیس فراکسیون معدن و صنایع معدنی مجلس با بیان اینکه نمایندگان به منظور جهت گیری به سمت حمایت از معادن در مجلس اتفاق نظر دارند اعلام کرد: دبیرخانه بخش معدن و صنایع معدنی برای ارتباط هرچه بهتر دولت و مجلس در دستیابی به اهداف تشکیل شده است.

وی با تاکید بر ایجاد فضای تعاملی بین تشکل های معدنی اظهار کرد: باید در جهت احیای بخش معدن گام برداشت و بهتر است تشکل ها باید فضای همکاری که بین یکدیگر دارند؛ کمک رسان دولت و مجلس در نیل به اهداف باشند.

اسماعیلی پیشنهاد داد: پرداختن به پیش شرط های دستیابی به هدف تولید ۵۵ میلیون تن فولاد، موضوعات مربوط به معادن متروکه، بررسی قوانین بخش معدن و معرفی مواردی که نیاز به اصلاح دارد و ارزیابی سیاست های دولت و مجلس در قبال حوزه صنعت و معدن می تواند محورهای این همایش باشد.

بررسی عوامل موثر در توسعه زنجیره فولاد

در این جلسه مهرداد اکبریان رئیس انجمن سنگ آهن ایران در خصوص اهداف برگزاری این همایش گفت: بررسی عوامل موثر در توسعه زنجیره فولاد یکی از اهداف مهم ما در این همایش خواهد بود.

وی از برگزاری همایش بین المللی سنگ آهن در اردیبهشت ماه سال آینده خبر داد و افزود: دستیابی به هدف ۵۵ میلیون تن فولاد نیازمند ایجاد انگیزه و یکسری مشوق ها است و در این هدف تامین سنگ آهن مورد نیاز یکی از موارد کلیدی است.

اکبریان تاکید کرد: همت بالا، سرمایه گذاری مالی و فنی و به کارگیری سیاست های کارشناسی شده از عواملی است که دستیابی ما به این هدف را سرعت می بخشد.

رئیس انجمن سنگ آهن ایران افزود: ارتباط بخش معدن بعد از تولید محصول با مصرف کننده؛ دغدغه فعالان این بخش است و ترسیم این نسبت ها موضوعی مهم به شمار می رود.

تشکیل کنسرسیوم مدیریتی مالکیتی در بخش معدن

نادعلی اسماعیلی رئیس سازمان نظام مهندسی نیز ضمن اشاره به اینکه ذخایر معدنی دنیا به سمت کم عیار پیش می رود اعلام کرد: یکی از موضوعات این همایش می تواند تشکیل کنسرسیوم مدیریتی مالکیتی در بخش معدن و به ویژه فولاد باشد.

وی افزود: اگر به دنبال دستیابی به افق ۱۴۰۴ هستیم باید برای تامین سنگ آهن مورد نیاز؛ برنامه ریزی کنیم.

محورهای کلیدی در زنجیره فولاد

علیرضا سیاسی راد دبیر پنجمین همایش بین المللی سنگ آهن ایران طی سخنانی اظهار داشت: تحلیل بازار، تعیین تکلیف صادرات، وابستگی قیمت سنگ آهن ایران به قیمت های جهانی، ارزیابی تاثیر سیاست دولت و مجلس در بخش سنگ آهن، عوامل ارتباط و نظام حکم رانی زنجیره فولاد از جمله موارد مهم و کلیدی در حوزه سنگ آهن به شمار می رود.

وی افزود: پیشنهادات مجموعه های مرتبط با حوزه فولاد در برگزاری این همایش را مورد توجه قرار می دهیم و محورهای همایش به نحوی تعیین خواهد شد که در نهایت اهدافی که در تحقق چشم انداز ۱۴۰۴ اثر گذار است را مورد بررسی قرار دهیم.

پنجمین همایش بین المللی سنگ آهن ایران ۱۸ اردیبهشت ماه سال آینده در تهران برگزار می شود.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا