صنعت، معدن، تجارتمعدن

یزدی زاده: رقابت فولادسازان در کاهش هزینه تولید است

مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران از نیاز ۱۵ میلیارد یورویی بخش زیر ساخت صنعت فولاد برای رسیدن به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در چشم انداز ۱۴۰۴ است.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، یزدی زاده در گفت و گو با رادیو اقتصاد با اشاره به هدف تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در چشم اندازه ۱۴۰۴ گفت: رسیدن به این میزان تولید نیازمند توسعه زیرساخت ها اعم از راه آهن، اسکله، جاده، لوله گذاری گاز، آب و برق همراستا با ظرفیت تولید فولاد است.

وی دستیابی به توسعه زیرساخت بخش معدن و صنایع معدنی کشور را نیازمند ۱۵ میلیارد یورو سرمایه گذاری دانست و افزود: این سرمایه گذاری می تواند از طریق بخش خصوصی و یا از طریق حمایت دولت از طریق فاینانس، اوراق خزانه و غیره صورت گیرد.

مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران تصریح کرد: تقاضای داخلی و صادرات و همچنین وجود منابع گاز و سنگ آهن در کشور و یارانه برق برای تولیدکنندگان از عوامل رشد تولید آهن اسفنجی در ایران است.

یزدی زاده افزود: برنامه های در حال اجرا و برنامه های آتی همراه با جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی امکان رسیدن به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد را فراهم می سازند. ظرفیت سازی برای تولید فولاد خام (جایابی و زنجیره فولاد)، توسعه صنایع پایین دستی و تولید زنجیره از جمله راه های رسیدن به هدف تولید فولاد در افق ۱۴۰۴است.

وی در ادامه گفت: در تولید زنجیره، بخش دولتی نداریم و کاملا خصوصی یا غیردولتی شده و دولت فقط برای فاینانس و نظارت طرح ها کمک می کند. از جمله طرح های فولاد استانی که دولت از طریق جذب یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون یورو فاینانس چین به این طرح ها کمک کرد.

مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران از بهره برداری از تمام طرح های استانی فولاد حداکثر تا ۲ سال آینده خبر داد.

وی با اشاره به رشد ۵.۶درصدی تولید جهانی فولاد و وضعیت تولید فولاد در کشورهای صنعتی جهان خاطر نشان کرد: اکنون رقابت در این صنعت در کاهش هزینه های تولید است.

یزدی زاده گفت: تراز تجاری فولاد خام ایران طی دو سال اخیر مثبت بوده که حاکی از رشد صادرات در این بخش دارد. رقابت در صادرات فولاد بسیار بالا است و صادرات منطقه مزیت نسبی و نزدیک بودن را دارد. در حال حاضر فولاد ایران به اروپا و کشورهای منطقه صادر می شود وکیفیت فولاد ایران مطابق با استانداردهای اروپا و امریکا است و اگر با امریکا مشکل نداشتیم صادرات به این کشور نیز صورت می گرفت.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا