ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

سرمایه‌گذاری روی رشته‌های پراشتغال

یک استاد دانشگاه با بیان اینکه ۳۲ درصد رشته‌های تحصیلی بازار کاری ندارند، گفت: باید روی رشته‌هایی تمرکز و سرمایه‌گذاری کنیم که پراشتغال و پرتقاضا باشند.

مسلم خانی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: برآوردها نشان می‌دهد که ۳۲ درصد رشته‌های تحصیلی نه اکنون و نه در ۱۰ سال آینده بازار کاری نخواهد داشت لذا در اولین گام باید نسبت به تعیین تکلیف این رشته‌ها که بیشتر در علوم پایه، انسانی و فناوری اطلاعات است و توزیع آنها در همه حوزه‌ها اقدام کنیم.

وی به روزآوری و تغییر عنوان این رشته‌ها را مورد تاکید قرار داد و گفت: برخی رشته‌های فنی و مهندسی، پزشکی و مدیریت کسب و کار بازار کار بسیار خوب و مناسبی هم در حال حاضر و هم در افق آینده دارند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: در کشورهای دیگر تمرکز برروی رشته‌های پر اشتغال است ما نیز باید روی رشته‌هایی که پرکشش و تقاضا هستند سرمایه‌گذاری مجدد داشته باشیم؛ به نحوی که برای پذیرش دانشجویان بیشتر و کارآمدتر، بهینه سازی نظام پذیرش و ارتقای ارتباط این رشته‌ها با بازار کار، بیشترین تعامل را با شهرکهای صنعتی و کسب و کارهای واقعی داشته و تعداد زیادی کارآفرین از دل این رشته‌ها تربیت کنیم.

خانی در عین حال تهیه و تدوین طرح ملی توانمندسازی، اشتغال پذیری و کارآفرینی دانشجویان را پیشنهاد کرد و گفت: در این طرح ملی،‌ اقدامات متعدد از موضوع تدریس درس کارآفرینی،‌ تعامل کارآفرینان با دانشگاه، نامگذاری یک روز از ماه به عنوان روز کارآفرینی،‌ ترویج فرهنگ کار و کارآفرینی و حضور کارآفرینان به طور مستمر در کنار هر دانشجویان پیش‌بینی شده تا از نزدیک کسب وکار را لمس کنند و از موضوع کارآموزی و کارورزی حین تحصیل اطلاع یابند.

مشاور ارشد کارآفرینی و کسب و کار در پایان بر ضرورت تعریف کد اشتغال برای دانشجویان و ایجاد مراکز مشاوره کارآفرینی و خدمات شغلی در دانشگاه‌ها تاکید کرد و گفت: دانشجویان باید قبل از فراغت از تحصیل در بانک اشتغال کشور ثبت نام کنند و پس از وارد کردن اطلاعات خود یک کد شغلی دریافت کنند تا آمار دقیق فارغ التحصیلان امروز و فردا در اختیار داشته باشیم.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا