انرژی

از تکذیب فیلترینگ تلگرام تا برخورد با گرانفروشان تخم مرغ

شاید بتوان گفت که اختلال در دسترسی به تلگرام و تکذیب فیلترینگ دایمی آن از سوی وزیر ارتباطات یکی از مهمترین اخبار این روزها به‌شمار می رود و البته اخبار مربوط به خودرو شامل باز شدن سایت ثبت سفارش خودرو و پیرو آن آماری که از نخستین روز ثبت نام اعلام شد، همچنین مصوبه ستاد تنظیم بازار درباره قیمت تخم‌مرغ و برخورد با گرانفروشان هم از اخبار مهم حوزه اقتصادی امروز به شمار می‌رود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، از عصر روز گذشته که دسترسی به اینستاگرام و تلگرام توسط کاربران اینترنت دچار اختلال شد و برخی کاربران بدون فیلترشکن قادر به استفاده از این دو پیام‌رسان نیستند، تا ظهر امروز به غیر ازمحمدرضا بیدخام به عنوان سخنگوی مخابرات ایران که هرگونه اختلال را در ارتباطات ثابت در بخش داده و صوت را رد کرد و اسماعیل جبارزاده – معاون سیاسی وزیر کشور – که درباره خارج شدن تلگرام و اینستاگرام از دسترس کاربران، گفته است دولت بنای تعطیلی شبکه‌های مجازی را ندارد اما وقتی که ایجاد اختلال می‌شود طبیعی است که از ابزارهای کنترل اجتماعات غیرقانونی استفاده شود و تصمیمات مقطعی گرفته شود، اظهار نظر رسمی از سوی مسوولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات انجام نشده بود تا اینکه عصر امروز  وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در واکنش به خبری مبنی بر فیلتر شدن دائمی شبکه های اجتماعی، این خبر را تکذیب کرد.

محمدجواد آذری جهرمی امروز با ارسال توئیتی در صفحه توئیتر خود به خبری مبنی بر فیلترینگ دائمی شبکه های اجتماعی که صبح امروز (۱۱ دی ماه) و بر اساس شایعات منتشر شده بود واکنش نشان داد و گفت: شایعه هایی که در خصوص قطع دائمی شبکه های اجتماعی مطرح می شود صحت ندارد و به نظر می رسد هدف آنها ایجاد نارضایتی های اجتماعی و بدبینی عمومی است.

همچنین بخوانید

چالش وزارت ارتباطات با خصوصی‌سازی “غیردقیق” مخابرات

اما از بحث تلگرام که این روزها به موضوع داغ حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات تبدیل شده که بگذریم، طی روزهای اخیر بحث واگذاری شرکت مخابرات ایران هم موضوعی بوده که با واکنش وزیر ارتباطات دوباره مورد توجه واقع شد چرا که این بار آذری جهرمی از ورود قوه مقننه برای حل این مشکل گفته و تاکید کرده که در سالهای گذشته این امکان را که اکنون دولت تمامی این مشکلات را حل کند، از بین برده و نیاز به حل برخی از مسایل با بهره‌گیری از ظرفیت قوه مقننه و نیز برخی از موضوعات در تعامل دولت با سهامداران عمده یعنی بنیاد تعاون سپاه و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) است. در حداکثر توان خود پیگیر حل این مشکلات خواهم بود

تخم‌مرغ دانه‌ای ۴۲۰ تومان؛ گرانفروشی را به ۱۲۴ اعلام کنید

خارج از حوزه ارتباطات و در بخش تولید و تجارت اما موضوع تخم مرغ همچنان روی بورس اخبار است؛ طی هفته‌های گذشته اعلام شد که به دلیل شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان تعدادی از مرغ‌های تخم‌گذار از دور تولید خارج شدند که این امر باعث کاهش عرضه تخم‌مرغ و افزایش قیمت این محصول شد.

اکنون اعلام شده که طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار هر شانه تخم‌مرغ ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان و هر دانه از این محصول ۴۲۰ تومان باید در اختیار مصرف‌کنندگان قرار گیرد و متقاضیان در صورت مواجه شدن با قیمت‌های بالاتر می‌توانند موضوع را به سامانه ۱۲۴ سازمان حمایت اعلام کنند تا با گرانفروشان برخورد شود.

واردات ۱۱۶ تن تخم‌مرغ در یک هفته گذشته

این شرایط در حالی است که امروز گمرک ایران اعلام کرد که در یک هفته اخیر ۱۱۶ تن تخم‌مرغ به ایران وارد شده است، چراکه با کاهش موجودی تخم‌مرغ در ایران قیمت این کالا رو به افزایش گذاشت. به این ترتیب دولت برای تامین تخم مرغ مورد نیاز مردم و کاهش قیمت این کالا اقدام به واردات تخم‌مرغ کرد.

در هر حال همچنین طبق گفته وزیر جهاد کشاورزی، بخشی از کسری عرضه تخم‌مرغ از محل واردات جبران شده و بخشی دیگر نیز با کنترل و تنظیم چگونگی توزیع آن در بازار مصرف انجام می‌شود که اکنون بازار تخم‌مرغ بهتر شده است و برای کنترل بازار این محصول تلاش می‌شود.

پرداخت ۶۷۰ هزار میلیارد تومان وام‌ بانکی در پایتخت

در بخش بانک که بنا بر اعلام، بخش زیادی از نقدینگی موجود را سپرده‌های بانکی تشکیل می‌دهند و عمده ارقام سپرده‌های ریالی بخش غیردولتی نزد بانک‌ها و موسسات اعتباری شامل سپرده‌های دیداری، قرض‌الحسنه‌پس‌انداز، سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه ‌مدت و بلندمدت، پیش‌دریافت‌های غیردولتی و بستانکاران‌ موقت ریالی است، اعلام شده که بالاترین سطح از مانده سپرده‌ها و تسهیلات بانکی با اختلاف قابل توجه نسبت به سایر استان‌ها در اختیار تهران است که این البته با توجه به شرایط خاص پایتخت تا حدی طبیعی است. در پایان مهرماه مانده تسهیلات پرداختی در این استان به ۶۷۲ هزار میلیارد تومان و مانده سپرده‌ها به حدود ۸۴۲ هزار میلیارد تومان رسیده است.

هر قدر شغل ایجاد کنیم باز هم یک عده بیکار می‌مانند

در بخش اشتغال امروز وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌گوید طی سال‌های ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ جمعیت بیکار کشور ۹۰۰ هزار نفر بیشتر شده و ما هر قدر شغل ایجاد کنیم باز هم عده‌ای بیکار می‌مانند چرا که نیروهای جدید در حال ورود به بازار کار هستند.

برداشتن اولین قدم برای رفع مشکل سازندگان داخلی تجهیزات نفتی

اظهارات وزیر کار در حالی است که اخیرا برخی از واحدهای انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت دچار بحران شده‌اند و در نتیجه برای حل مشکل واحدهای مذکور قبل از توقف فعالیت آن‌ها به وزیر نفت نامه نوشتند.

این واحدها با مشکلاتی از قبیل بیمه، دارایی، مشکلات بانکی و… دست و پنجه نرم می‌کنند و برای رفع آن یک بسته پیشنهادی از سوی دولت به وزارت نفت ارائه شد. اکنون به گفته رییس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت مشکل بیمه واحدهای این انجمن حل شده و طبق بخشنامه‌ای که از سوی تامین اجتماعی ابلاغ شده است، بیمه واحدهایی که در این زمینه مشکل دارند تا ۳۶ قسط تقسیط خواهد شد.

رضا خیامیان گفته است نامه مذکور موثر بوده است  و بعد از این نامه بیمه واحدهای مشکل‌دار به ۳۶ قسط تقسیم شد. البته تعداد این واحدها زیاد نیست و شاید ۵ یا ۶ درصد اعضای انجمن را تشکیل دهد.

جزییات اجرای طرح برندینگ جایگاه‌های سوخت اعلام شد

امروز همچنین در حوزه انرژی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی جزییات طرح برندینگ جایگاه‌های سوخت را تشریح کرد و گفت: اجرای این طرح برای دولت بار مالی نخواهد داشت.

سیدمحمدرضا موسوی‌خواه با بیان این‌که روزانه بیش از ۲۰۰ میلیون لیتر فرآورده‌ به سراسر کشور توزیع می‌شود، اظهار کرد: اجرای طرح برندینگ با مشکلاتی روبه‌رو شد اما نمایندگان مجلس تاکید کردند اصل ۴۴ لازم‌الاجرا است. نمایندگان به شیوه‌نامه طرح برندینگ ایراداتی وارد کردند.

وی ادامه داد: برای جلوگیری از انحصار و جلوگیری از ایجاد رانت در کشور در هر استان بیش از ۳۰ درصد در هر شهرستان بیش از ۵۰ درصد و در کشور ۲۰ درصد نازل‌ها نباید در اختیار یک شرکت قرار بگیرد.

او با بیان این‌که موضوع شرکت‌های زنجیره‌ای توزیع سوخت از سال ۱۳۹۴ با هدف کاهش تصدیگری شرکت ملی پخش در دستور کار قرار گرفت، گفت: در سال ۱۳۹۴ جلساتی تشکیل و شیوه‌نامه‌ای در این راستا تدوین شد. این شیوه‌نامه مراحل قانونی خود را طی کرد تا ابلاغ شد.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در مورد واگذاری مسئولیت سوخت‌رسانی به شرکت‌های زنجیره‌ای، توضیح داد: معنی این واگذاری این است که ما فرآورده را به شرکت‌های زنجیره‌ای تحویل دهیم و بر توزیع آن نظارت داشته باشیم.

ثبت ۲۰۰۰ سفارش در اولین روز/ علت ممنوعیت ثبت سفارش خودروهای ۲۰۱۶

ثبت سفارش خودرو هم خبر مهم این روزهاست؛ از تیر ماه امسال ثبت سفارش خودرو بسته شده و تا تعیین قوانین و تعرفه‌های جدید در این زمینه امکانی برای ثبت سفارش خودرو وجود نداشت. در روزهای گذشته مقررات جدید واردات خودرو اعلام شده و از روز گذشته بار دیگر ثبت سفارش برای واردات خودرو از سر گرفته شد.

اکنون مدیرکل دفتر مقررات سازمان توسعه تجارت گفته است طبق ماده هفت آیین‌نامه ضوابط فنی واردات خودرو لازم است که برای ثبت سفارش و واردات انواع خودرو بیش از یک سال از زمان ساخت آنها نگذشته باشد.

طبق اعلام علی علی آبادی در اولین روزی که سایت ثبت سفارش باز شد، روز گذشته حدود ۱۹۰۰ سفارش واردات خودرو به ثبت رسید که از این میان شاید حدود ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ سفارش مربوط به خودروهای ساخت سال ۲۰۱۶ بوده باشد.

 با توجه به قرار گرفتن در سال نوی میلادی تنها روز گذشته زمان ثبت سفارش برای واردات خودروهای سال ۲۰۱۶ در نظر گرفته بود و طبق قوانین واردات خودروهایی که بیش از یک سال از ساخت آنها گذشته باشد، ممنوع به شمار می‌رود.

قیمت خودرو باید کاهش یابد

در این شرایط برخی کارشناسان می‌گویند با آغاز مجدد ثبت سفارش واردات خودرو قیمت خودروهای وارداتی موجود در بازار که با هزینه‌های پیشین وارد کشور شده باید کاهش یابد.

دولت در دستورالعمل جدید واردات خودرو تعرفه واردات این محصول را حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش داده است ضمن آنکه نرخ دلار نیز رشد حدودا ۷، ۸ درصدی داشته است.

شهرام آزادی در این باره با بیان اینکه این عوامل بر رشد قیمت خودرو اثرگذار است، خاطرنشان کرد: البته باید توجه شود که خودروهایی که هم‌اکنون در بازار موجود است با نرخ ارز و تعرفه‌های پیشین وارد کشور شده بنابراین این خودروها نباید مشمول افزایش قیمت شوند و قیمت این محصولات که در هفته‌های اخیر رشد بی‌ضابطه‌ای داشته است باید کاهش یابد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا