انرژی

بنزین تولیدی پتروشیمی؛ پرونده‌ای که گویا بسته نمی‌شود

یک هفته مهلت تا زمانی که سازمان استاندارد قول انتشار گزارش کیفیت بنزین را داده بود باقی مانده است و حالا مهم‌تر از کیفیت بنزین مصرفی، بحث در مورد استفاده واژه بنزین برای محصول تولیدی برخی پتروشیمی‌ها است.

به گزارش پایگاه خبری توسعه اقتصادی، صحبت‌ها از بی‌کیفیت بودن آنچه با نام بنزین پتروشیمی با بنزین وارداتی ترکیب شده و کیفیت آن را کاهش می‌داد از دولت قبل آغاز شد، زمانی که گفته شد بنزین پتروشیمی اصلا بنزین نبوده و ریفورمیت است و بنزن بالایی دارد که همین امر به آلوده‌تر کردن هوای کلان‌شهرها دامن می‌زند.

در آن سال‌ها گفته می‌شد وجود تحریم‌ها هزینه‌ها را برای واردات بنزین بالا برده است و دولت برای تامین سوخت ناچار به استفاده از ریفورمیت پتروشیمی به جای بنزین است.

با این حال در دولت یازدهم توقف استفاده از ریفورمیت پتروشیمی با تکیه بر آلایندگی بالای آن، دلیلی بر ای افزایش واردات بنزین شد.

توقف عرضه ریفورمیت موسوم به بنزین پتروشیمی به دستور وزیر نفت دولت حسن روحانی و با پیگیری‌های سازمان حفاظت محیط زیست از اول فروردین سال ۱۳۹۳ انجام شد و بر‌اساس آن، توزیع این نوع بنزین در جایگاه‌های سوخت شهر تهران به‌صورت کامل متوقف شد و به‌جای آن توزیع بنزین با استاندارد یورو ۴ آغاز شد.

بازگشت پتروشیمی‌ها به بازار بنزین

اما یک سال بعد از آن یعنی در سال گذشته، موضوع ریفورمیت پتروشیمی در غالب جدیدی باز مطرح شد، پتروشیمی بندر امام که در گذشته یکی منابع تامین کننده ریفورمیت بود به گفته معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی توانسته بود با تغییر فرآیند تولید ریفورمیت، بنزین تولید کند.

خسروانی درباره این محصول پتروشیمی بندر امام می‌گوید آنچه از سوی شرکت ملی پالایش و پخش از پتروشیمی‌ها خریداری می‌شود دقیقا بنزین است آن هم با ویژگی‌های بنزین یورو ۴.

به گفته وی یک تیم تحقیقاتی از شرکت پالایش و پخش به بندر امام اعزام شده تا فرآیند تغییراتی که داشته‌اند، نحوه‌ی بارگیری و ذخیره‌سازی آنها را بررسی کنند و گزارش نهایی فرآیند اصلاحی پتروشیمی بندر امام برای تولید بنزین استاندارد یورو ۴ را تایید کرده است.

تایید فرآیند تولید بنزین در پتروشیمی بندر امام زمینه را فراهم آورد تا به صورت آزمایشی از تیرماه سال ۱۳۹۴، حدود ۵۰۰ هزار لیتر بنزین در روز از پتروشیمی فوق دریافت شود که پس از تایید برای توزیع تحویل شرکت پالایش و پخش داده می‌شود. اطمینان از کیفیت بنزین پتروشیمی بندر امام تا آنجایی پیش رفت که قرار شد تولید بنزین پتروشیمی امام براساس توافق و در صورت امکان تامین خوراک روزی ۱.۵ میلیون لیتر باشد و اکنون نیز گفته می‌شود حجم بنزین دریافتی از این واحد پتروشیمی بالارفته و به روزانه یک تا ۱.۵ میلیون لیتر رسیده است.

معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران می‌گوید به دیگر پتروشیمی‌ها نیز که در این زمینه ابراز علاقه کرده‌اند، از جمله پتروشیمی برزویه اعلام کرده‌اند که اگر بتوانند فرآیند تولیدشان را مطابق فرآیند پتروشیمی بندر امام کنند و دقیقا بر مبنای استاندارد یورو ۴ اصلاح کنند، ما از آنها نیز بنزین دریافت خواهند کرد.

البته بندر امام تنها پتروشیمی تولیدکننده بنزین در کشور نیست بلکه طرحهای بهبود کیفیت بنزین در پالایشگاه های بندرعباس و لاوان در مراحل نهایی به سر می برد.

بنابر توضیحات این شرکت، بنزین تولید شده در پالایشگاه لاوان از جنبه محیط زیستی منطبق با استانداردهای یورو چهار است، اما از نظر عدد اکتان از این استاندارد کمتر است، ضمن آن که با توجه به پیشرفت ٩٨ درصدی طرح بهبود کیفیت بنزین در پالایشگاه بندر عباس بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته تا نیمه نخست امسال این طرح نیز با ظرفیت روزانه ٩ میلیون لیتر بنزین یورو چهار به تولید می رسد.

اظهارات روز گذشته مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی درباره بنزین تولیدی از این واحدها، بار دیگر موضوع داغ بنزین و ریفرمیت تولیدی واحدهای پتروشیمی را سر زبان‌ها انداخت؛ موضوعی که بارهای درباره آن صحبت شده، اما هنوز پرونده آن به طور کامل بسته نشده است؛ شاید در گزارشی که تا هفت روز آینده قرار است از سوی سازمان ملی استاندارد در مورد کیفیت بنزین منشر شود باید منتظر توضیحی نیز در مورد کیفیت بنزین پتروشیمی‌ها نیز بود.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا