بانکبانک و بیمه

قفل کارت‌های اعتباری شکست

سرانجام بعد از حدود هفت ماه از وعده توزیع کارت‌های اعتباری خرید کالای ایرانی، برخی بانک‌ها از صدور و توزیع این کارتها خبر دادند.

 

به گزارش پایگاه خبری توسعه اقتصادی ، کارت‌های اعتباری یکی از پرحاشیه ترین سیاست‌های بسته تسریع رونق اقتصادی که در مهرماه سال گذشته از سوی مدیران اقتصادی دولت رونمایی شد، به شمار می رود به طوری که دو سیاست اعتباری دیگر بانک مرکزی در این رابطه یعنی وام ۲۵ میلیون تومانی خودرو و همچنین تامین مالی کالاهای واسطه‌ای کمی با فاصله از یکدیگر از آبانماه سال قبل در دستور کار قرار گرفت، اما کارتهای اعتباری با توجه به آماده نبودن زیرساختهای فنی و مالی و عدم هماهنگی بین سازمانهای ذیربط از جمله وزارت صنعت و بانک مرکزی و وزارت رفاه مدتها طول کشید تا اینکه به مرحله اجرا درآید. در این بین باید برخی حواشی تولید کنندگان در این رابطه و خواسته های آنها را نیز یادآور شد.

 

به هر حال با وجود تمامی تغییراتی که طرح توزیع کارتهای اعتباری در چند مرحله به همراه داشت، در نهایت همانطور که چندی پیشوزیر صنعت، معدن و تجارت وعده داده بود، بانکها با توجه به درخواست‌های دریافت شده از سوی سازمانها نسبت به صدور این کارتها اقدام کردند و طلسم چند ماهه این طرح پرحاشیه شکست.

 

گرچه در رابطه با سازوکار نهایی اجرای طرح کارت های اعتباری هنوز توضیحی از سوی دستگاههای مربوطه ارائه نشده، اما آنطور که اخیرا غزنوی- سخنگوی انجمن تولید‌کنندگان لوازم خانگی- در این رابطه توضیح داده است، سه گروه مشمول این طرح خواهند بود. اول، بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری هستند که برای این افراد بانک صادرات متولی انجام کار شده و بازنشستگان می‌توانند با مراجعه مستقیم به بانک نسبت به ثبت‌نام و دریافت کارت‌های اعتباری اقدام کنند. دسته دوم مستمری‌بگیران تامین اجتماعی و دسته سوم، کارکنان آموزش و پرورش هستند که برای این دو دسته به ترتیب بانک‌های رفاه کارگران و ملی متولی انجام کار شده‌اند که اطلاعات این افراد توسط بانک از سازمان‌های مربوطه اخذ می‌شود.

 

در حالی بانک صادرات از شروع توزیع کارت‌های اعتباری به بازنشستگان خبر داده که براین اساس بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری که حقوق خود را از طریق شعب این بانک دریافت می‌کنند می توانند با مراجعه به وب‌سایت www.bsi.ir نسبت به تکمیل اطلاعات مورد نیاز و اخذ کد رهگیری اقدام کرده و پس از دریافت پیامک از سوی بانک و نیز اعلام جهت دریافت کارت صادره و تکمیل پرونده خود همراه کارت ملی و تصویر آن به شعبه اعلام شده مراجعه کند.

 

این در حالی است که کارت‌های اعتباری خرید کالای ایرانی صرفا در پایانه‌های فروش شرکت‌ها و نمایندگی‌هایی که نام آنها در سایت‌های دولت و شاپرک و همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت ذکر شده قابل استفاده است.

 

کارت‌های اعتباری با نرخ سود ۱۲ درصد و مدت بازپرداخت ۲۴ ماهه و با ارائه‌ گواهی کسر از حقوق قابل پرداخت است. طبق قرار قبلی این کارتها برای خرید کالاهای داخلی در نظر گرفته شده و دارنده می تواند تسهیلات را با سود ۱۲ درصد بازپرداخت کند. در این میان بانک مرکزی نیز خطوط اعتباری با سود ۱۰ درصد در اختیار بانکهای عامل قرار خواهد داد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا