صنعت، معدن، تجارت

دور جدید رویارویی تجاری آمریکا و چین/ممنوعیت واردات آلومنیوم چینی

تولیدکنندگان محصولات آلومینیومی آمریکا، به دنبال ایجاد سپر تجاری جدیدی در مقابل واردات چین هستند و یک شرکت چینی را متهم می‌کنند که با واردات این کالا از ویتنام، تعرفه‌ها را دور میزند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از رویترز، تولیدکنندگان محصولات آلومینیومی آمریکا به دنبال ایجاد سپر تجاری جدیدی در مقابل واردات چین هستند؛ آنها هولدینگ چاینا ژونگ‌وانگ و شرکت‌های تابعه آن را متهم می‌کنند  که با شگرد وارد کردن محصولات آلومینیوم از ویتنام به آمریکا، تعرفه‌های آنتی دامپینگ و آنتی سوبسید آمریکا را دور می‌زنند.

در شکایتی که به دپارتمان تجارت آمریکا ارائه شده است، انجمن تولیدکنندگان پروفیل‌های آلومینیومی آمریکا اعلام کرده است که  پروفیل‌های آلومینیومی شرکت ژونگ‌وانگ چین، قبل از صادر شدن به آمریکا به شرکت تابعه آن یعنی «گلوبال ویتنام آلومینیوم» برای عملیات تبدیل فرستاده می‌شود.

طبق داده‌های دپارتمان تجارت آمریکا، تعرفه‌های وضع شده بر پروفیل‌های آلومینیوم چینی در حال حاضر ۱۰۶ درصد هستند.

ژونگ‌وانگ در پاسخ به رویترز اعلام کرد: این اتهامات همگی بی‌اساس هستند.

این دادخواست به دنبال برخی فعالیت‌های دیگر آمریکا برای ایجاد موانعی بر سر راه واردات آلومینیوم چین انجام شده است که این، شامل تعرفه‌های اولیه دپارتمان تجاری آمریکا بر فویل آلومینیوم چینی و انجام تحقیقات بی‌سابقه دولتی در مورد واردات محصولات ورق‌های آلیاژی آلومینیوم چینی است.

همچنین دولت و رئیس‌جمهور آمریکا، دونالد ترامپ هم به دنبال ایجاد محدودیت‌های کلی بسیار گسترده‌تری بر واردات آلومینیوم به دلایل امنیت ملی هستند .

قرار بر این است که دپارتمان تجارت از تحقیقات بخش ۲۳۲ خود که در مورد واردات آلومینیوم است، در ۲۲ ژانویه، توصیه‌هایی را برای دولت ترامپ فراهم کند. توصیه‌هایی هم از تحقیقات مشابهی بر روی واردات فولاد، در ۱۶ ژانویه به دولت ترامپ ارائه خواهد شد؛ اما هنوز مشخص نیست که هیچ کدام از این گزارشات، برای عموم منتشر خواهند شد یا خیر؟

ظرفیت بسیار بالای چین در تولید این دو فلز، به یک مورد آزاردهنده تجاری برای آمریکا و اروپا تبدیل شده و آنها را بر این داشته است تا گام‌های جدیدی برای محافظت از صنایع و مشاغل داخلی خود در برابر سیل واردات چین بردارند.

در شکایت انجمن تولییدکنندگان پروفیل آلومینیوم آمده است که شواهدی در دست دارند که شرکت تابعه ژونگ‌وانگ در ویتنام، شکل و فرم پروفیل‌های چینی را به شکلی جزیی تغییر می‌دهد؛ اما ادعا می‌کند که منشا آنها ویتنامی است.

رئیس این گروه تجاری، جف هندرسون در بیانیه‌ای گفت: این تلاش واضح برای فرار از تعرفه و سرازیر کردن سیلی از محصولات پروفیل چینی در بازار آمریکا که به شکل ناعادلانه‌ای تجارت می‌شوند، باید متوقف شود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا