امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

قیمت برنج دولتی تا ۱۰ هزارو ۳۰۰ تومان به دست مصرف کننده می‌رسد/ امسال برنج خوزستان پنج برابر هر سال کشت و تولید شد

جنابی، رئیس هیات مدیره اتحادیه شالیکوبان و رئیس اتحادیه تولیدکنندگان برنج استان گیلان می گوید قیمت اعلام شده دولت برای خرید برنج کارشناسی نیست.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، وی همچنین معتقد است اعلام قیمت کارشناسی یا خرید دولت چاره کنترل بازار یا قیمت بالای برنج نیست.

هیات مدیره اتحادیه شالیکوبان اظهارداشت: موضوع خرید برنج و تنظیم بازار و قیمت‌ برنج در فصل‌های مختلف سال‌هاست که دغدغه تولیدکنندگان و حتی فروشندگان عمده این کالا و حالا دولت شده است. عدم اقدام برای صحیح برای خرید برنج و توزیع آن باعث شده تا مشکل قیمت برنج در فصل‌های مختلف وجود داشته باشد.

جنابی عنوان می‌کند: امسال وضعیت کمی متفاوت‌تر از سال‌های گذشته است. دولت اعلام قیمت کارشناسی کرده است و برنج خوزستان نیز با وجود محدودیت‌ها حدود پنج برابر سال‌های گذشته کشت شده است. به همین دلیل امسال خریدارانی که از شهرهای دیگر مثل همدان، کردستان، ایلام و… بودند، به سراغ برنج شمال نیامدند.

وی افزود: در حالی که از کیفیت برنج شمال کاسته نشده و مشکل خاصی هم وجود ندارد، اعلام قیمت ۹ هزار و ۱۰۰ تومان برای برنج با کیفیتی که حدود ۱۱ تا ۱۲ هزارتومان قیمت دارد، مشکلی را حل نمی‌کند. این فقط باعث دلسرد شد. بیشتر تولیدکننده‌ها می‌شود.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان برنج گیلان با اشاره به این مطلب که گرانی کاذب برنج در فصل مسافر و عدم وجود آمار دقیقی از سطح زیر کشت، باعث شده تا دولت چنین قیمتی را اعلام کند، افزود: این راهم در نظر داشته باشید که بیشتر کشاورزان هنوز از وام و تسهیلات با بهره ۱۸ درصد استفاده کرده‌اند و باید این وام را پس بدهند.

وی اظهار داشت: از نظر حرفه‌ای در بخش خرید و فروش برنج اعلام قیمت توسط دولت ممکن است اخلالی در این کار به‌وجود بیاورد. برنجی را که دولت اعلام کرده می‌خرد حداقل ۸ درصد خرده دارد. باید سورت و بسته بندی هم شود. به این ترتیب قیمت نهایی برنج‌های خریداری شده در خوش‌بینانه‌ترین حالت کمتر از ۱۰ هزار و ۳۰۰ تومان نخواهد بود.

جنابی یادآوری می‌کند: از همه این موضوع‌ها و نکته‌ها که بگذریم، هنوز نمی‌دانیم دولت به واقع کارشناس و متخصصی برای ارزیابی برنج دارد یا خیر!؟ در حال حاضر گیلان حدود ۳۶ درصد (۲۳۸ هزار هکتارسطح زیر کشت) برنج کل کشور را تولید می‌کند. در این استان حدود ۱۸۰۰ کارخانه شالکوبی وجود دارد که تعداد  ۱۴۲۵ واحد آن فعال هستند. با این حجم محاسبه کنید که آیا دولت با اعلام چنین قیمتی به واقع یک قیمت‌گذار خوب است و کار درستی را انجام می‌دهد؟

منبع

ایانا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا