بورس

حاکمیت شرکتی حلقه گمشده اقتصاد ایران/ رد پای سرمایه گذاران مهاجم در سهم های کوچک

به باور این کارشناس بازار سرمایه این رویه هم اکنون در دنیا نیز وجود دارد اما در مبحث حاکمیت شرکتی باید قبل از همه در بازار مالی ایران با هدق تطبیق و شفافیت عملکرد مدیران شرکت ها به کار گرفته شود.

به گزارش آرمان اقتصادی، دبیر کل کانون نهادهای سرمایه گذاری با اشاره به رویکرد متفاوت سرمایه گذاران در بازار سهام گفت:در بازارهای سرمایه دنیای امروز گاهی اوقات دیده می شود که یک دارایی با وجود زیر قیمت بودن ارزش ذاتی اما ممکن است برای عده ای که علاقه به سرمایه گذاری با دید مدیریتی استراتژیک دارند مورد اقبال قرار گیرد که در این زمینه بطور معمول سرمایه گذاری به قصد زمین زدن شرکت ها انجام نمی شود.

سعید اسلامی بیدگلی افزود: در ادبیات مالی در مقابل سرمایه گذاران فعال همواره سرمایه گذاران مهاجم (investor raider) قرار دارند که با یافتن شرکت های زیانده و یا کوچک که این وضعیت ناشی از سوء مدیریت و نه از بابت کسب و کار بوجود آمده به تکاپو افتاده و تصورمی کنند اگر سهام شرکت را به اصطلاح تیک آور کنند و با گذاشتن مدیر لایق می توانند سهام آنرا دو برابر کنند و سپس از آن خارج شوند.

وی افزود: هر دو گروه از سرمایه گذار عنوان شده علاقه ای برای ماندن در کسب و کار شرکت در بلند مدت ندارند و سرمایه گذار استراتژیک به حساب نمی آیند . سرمایه گذار استراتژیک به دنبال بزرگ تر کردن برند خود از طریق تیک آور سهام سایر شرکت ها است ولی سرمایه گذاران مهاجم تنها به قیمت سهام توجه و تمرکز دارند.

به باور این کارشناس بازار سرمایه این رویه هم اکنون در دنیا نیز وجود دارد اما در مبحث حاکمیت شرکتی باید قبل از همه در بازار مالی ایران با هدق تطبیق و شفافیت عملکرد مدیران شرکت ها به کار گرفته شود.

اسلامی بیدگلی با بیان اینکه در بخش های اقتصادی ایران از حاکمیت و دولت گرفته تا اشخاص حقیقی هیچ یک از درآمد ها و هزینه های خود اطلاعات شفافی ارایه نمی دهند ، گفت:  در حالیکه همه نهاد ها و حتی مردم عادی در کشور های توسعه یافته باید هر ساله درآمد های خود را اظهار و مالیات خود را نیز به دولت بدهند اما در ایران چنین رویکری فرهنگ سازی نشده است.

جالب اینکه هنوز در ایران اوراق مشارکت بی نام منتشر می شود در حالیکه انتشار چنین اوراقی در دنیا جرم محسوب می شود.

این مقام مسئول افزود: مجموعه اقتصاد ایران به دلیل غیر شفاف بودن خود از افراد جامعه تا بودجه های نهاد ها و سازمان های بزرگ و نهاد های حاکمیتی ، صورت های مالی شفافی را ارایه نمی هند و با وجود ابلاغ قانون در سه سال گذشته اما تا کنون یک نهاد دولتی و یا عمومی اقدام به ارایه صورت های مالی خود به سازمان بورس بکرده است.

این در حالی است که این نهاد ها منتظر هستند تا ابتدا دیگران گزارش های مالی خود را بدهند و از خود ، شفاف سازی را شروع نمی کنند.

به باور دبیر کل کانون نهادهای سرمایه گذاری  بهترین اقدام در این زمینه شروع شفافیت و حاکمیت شرکتی از طریق بازار های مالی است زیرا به نسبت دیگر بخش ها نهاد های شفاف تری هستند و بالاخره با هر خطایی ، صورت های مالی آنها از طریق رسانه ها و کارشناسان بررسی و تحلیل می شود.

از طرفی در شرکت های خانوادگی چندان حاکمیت شرکتی جدی نیست و نمی توان اجبار کرد که ترکیب سهامداری را جدا کنند.

وی افزود: موضوع حاکمیت شرکتی در صورت اجرای جدی در ایران می تواند بخشی از مشکلات شفافیت و عدم تقارن اطلاعاتی را حل کند و به تحلیل واقعی تر در کشور کمک کند. حسابرسی بخشی از حاکمیت شرکتی است که برای کنترل حسابرسی داخلی و ارایه گزارش مناسب برای استفاده کنندگان بیرونی مورد استفاده قرار می گیرد. 

اسلامی بید گلی در گفتگو با فارس تصریح کرد: حاکمیت شرکتی موضوعی بین رشته ای بوده و حسابرسی بخشی از آن است. اینکه هر کشوری استاندارد های خود را داشته باشد حرف منطقی است و سازمان حسابرسی نه برای حسابرسی کردن بلکه برای نوشتن استاندارد های حسابرسی ایجاد شده است .


منبع:اقتصادآنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا