بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

همه چیز درباره راهکار EMV in a box داتین

زمزمه رفتن به سمت EMV در کشور وجود دارد و پیش‌بینی می‌شود در نهایت از سال ۹۸ به بعد، بانک‌ها باید کارت‌ها را EMV صادر کنند.

به گزارش آرمان اقتصادی، یکی از محصولات اصلی که داتین که در هفتمین نمایشگاه نظام‌های پرداخت از آن رونمایی کرد، راهکار EMV in a box است. این محصول با توجه به پروژه‌های جاری بانک مرکزی برای عملیاتی شدن کارت‌های EMV در ایران، از محصولات مهم و پُرکاربرد سیستم بانکی خواهد شد. به همین دلیل و برای آشنایی بیشتر با این راهکار با فرداد، معاون فنی شرکت داتین گفتگو کردیم.

فرداد در ابتدای این گفتگو با اشاره به تاریخچه کارت‌های بانکی گفت: به دلیل نقطه‌ ضعف‌های کارت‌های مغناطیسی که امکان هک و کپی کردن آنها وجود دارد، از سال ها قبل کشورهای توسعه یافته تصمیم گرفتند به سمت کارت‌های تراشه دار و هوشمند مهاجرت کنند که به سادگی قابل کپی کردن نیستند.

وی بیان داشت: اروپا پیشتاز مهاجرت به EMV است و آمریکا از سال ۲۰۱۵ اعلام کرد همه بانک ها باید به سمت EMV بروند و کارت‌های جدیدشان را تراشه‌دار صادر کنند. در ایران نیز زمزمه رفتن به سمت EMV وجود دارد و ما پیش‌بینی می‌کنیم نهایتا از سال ۹۸ به بعد، بانک‌ها باید کارت‌ها را EMV صادر کنند و این یک الزام از سوی بانک مرکزی برای بانک‌ها خواهد بود. در این زمینه شرکت داتین تقریبا از ۴ سال پیش مطالعات خود را آغاز کرده است. از پسابرجام تلاش کردیم با شرکت‌های بزرگ در این حوزه ارتباط برقرار کنیم و سیستم‌هایمان را با شبکه کارت آنها که شبکه مبتنی بر EMV است هماهنگ نماییم.

معاون فنی شرکت داتین ادامه داد: در این نمایشگاه و از این پس یک خدمت جدید به بانک‌ها ارائه می‌دهیم که EMV in a box نام دارد. سیستم EMV in a box عملا دغدغه بانک‌ها را برای مهاجرت به سمت EMV رفع می‌کند. در واقع این سیستم یک مجموعه سخت‌افزار و نرم‌افزار است که ما بسته نرم‌افزاری و سخت افزاری آن را به صورت کامل به بانک‌ها ارائه می‌دهیم. این بسته شامل این موارد می شود: سوییچی مبتنی بر EMV که می‌تواند تراکنش‌های EMV را انجام بدهد؛ یک سامانه مدیریت کارت (CMS) مبتنی بر EMV که می‌تواند کارت EMV صادر کند؛ سیستم شخصی‌سازی (Personalizer) که کارت‌های EMV را برای هر فرد شخصی‌سازی می‌کند و تجهیزات سخت‌افزاری امنیتی مثل HSM که همه اینها در کنار هم قرار می‌گیرند.

عملا اگر دستگاه ذخیره‌سازی (Storage) یا سروری نیز لازم داشته باشد، داخل این باکس قرار می‌گیرد و ما همه این موارد را به صورت جامع و یکپارچه تنظیم و راه‌اندازی می‌کنیم. بانک فقط این محصول را خریداری می‌کند و آن را در مرکز داده خود قرار می‌دهد و ارتباط با سوئیچ جاری و با سوئیچ شتاب که بناست از EMV پشتیبانی کند، ارائه می‌دهد و از این به بعد می‌تواند کارت‌های EMV را صادر کند و به سمت شبکه شتاب انتقال دهد و آنها را در سیستم CoreBanking خود مدیریت کند. در کنار این سیستم ما دستگاه چاپ کارت هم به بانک‌ها ارائه می‌دهیم که عملا کار برجسته‌سازی و شخصی‌سازی کارت را انجام می‌دهد و حتی کارت را چاپ می‌کند.

فرداد خاطر نشان کرد: امیدواریم با ارائه این راهکار به بانک‌ها مشکلی برای مهاجرت به EMV وجود نداشته باشد. البته ممکن است بانک ها بخشی از مجموعه EMV in a box  داتین را در اختیار داشته باشند، بنابراین ما می‌توانیم هر کدام از قسمت‌های این سامانه را به صورت جداگانه نیز ارائه ‌دهیم. در نتیجه با خرید این محصول بانک‌ها مجبور نیستند سیستم موجود خود را کنار بگذارند بلکه سیستم EMV in a box  در کنار سیستم موجود بانک کار می‌کند.

منبع

ایبِنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا