بورسبورس اوراق

اصلاح قیمت‌ها در بازار سهام ادامه یافت/ ردپای هراس سیاسی در تالار شیشه‌ای

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،
بورس اوراق بهادار تهران امروز نیز با کاهش معنادار شاخص کل مواجه شد. معامله‌گران به دنبال افت پی در پی شاخص در روزهای گذشته شاهد شروع ضعیف بازار بودند این ضعف اما با انتشار برخی اخبار منفی از گروه خودرو و فلزات اساسی منجر به حاکمیت جو فروش‌های ناگهانی و نتیجتا افت شدید قیمت‌ در نمادهای شاخص‌ساز شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  شاخص کل بورس تهران آخرین روز کاری هفته را نیز نزولی به پایان رساند تا با عقب‌نشینی ۴۲۴ واحدی و تثبیت در کانال ۹۸هزار و ۱۳۳ واحد آخرین امیدها برای فتح قله ۱۰۰هزارواحدی را با یأس تبدیل کند. شاخص کل هم‌وزن نیز که تا دیروز رویه‌ای متفاوت اتخاذ کرده بود، امروز نتوانست از عرضه‌های بهمن‌وار جان سالم به در برد و با افت ۴۵ واحدی در ارتفاع ۱۷هزار و ۴۷۲ واحد به کار خود در این هفته پایان داد.

جو منفی روزهای گذشته همچنان بر بازار امروز نیز حاکم بود و معاملات سرد و کم‌رمق پیگیر شد تا آنجاکه ۹۷۹ میلیون برگه سهم به ارزش ۵۴۶ میلیارد تومان در ۶۲ هزار نوبت دادوستد شد و این در حالی بود که تنها ۱۴۳ میلیارد تومان از کل ارزش معاملاتی امروز به معاملات خرد سهام و حق تقدم در نمادهای عادی بورسی تعلق داشت.

ادامه سریال حاشیه‌سازی‌های ترامپ

رئیس جمهور آمریکا در نطق اخیر خود از کنگره خواسته که ایرادات توافق هسته‌ای با ایران را برطرف کند. این درحالی است که در فروردین سال آینده بار دیگر توپ برجام به زمین ترامپ خواهد رفت و همانطور که قبلا هم گفته بود به احتمال زیاد دیگر برجام را تایید نخواهد کرد. هرچند کارشناسان بر این باورند شانه‌ خالی کردن ترامپ از ادامه تعلیق تحریم‌های کنگره چندان محتمل نیست. ادامه تنش‌های حاصله از سوی ریسک‌های سیاسی همچون می‌تواند روی انتظارات فعالان بازار سرمایه تأثیر منفی داشته باشد.

ترین‌های بازار

در ابتدای معاملات امروز و با انتشار خبر معامله بلوک ۱۵.۵۸ درصدی ایران خودرو متعلق به سرمایه‌گذاری سمند و نگار نصر شاهد هیجان مثبت و تشکیل صف خرید در نماد خودرو و به طبع آن انجام معاملات نوسانی مثبت در اکثر نمادهای گروه خودرو بودیم که این روند صعودی و امیدبخش با درج خبر لغو عرضه بلوکی ایران‌خوردو، به صف‌های فروش میلیونی تبدیل شد اما در دقایق پایانی بازار با حمایت حقوقی‌ها صف فروش «خودرو» جمع شد.

از طرفی دیگر در بازارهای جهانی قیمت فلزات پایه به رغم افت ارزش دلار در برابر یورو همچنان در محدوده‌های منفی در نوسان بود و قیمت‌ها عموما اندکی کاهش یافتند. نتیجه افت قیمت‌های جهانی ایجاد عرضه سنگین در گروه فلزات اساسی بورس تهران شد. همچنین در گروه فلزات امروز شاهد عرضه ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق اجاره شرکت معدنی و صنعتی گل گهر بودیم. خبرها حاکی از آن است که این اوراق در همان دقایق ابتدایی به فروش رفت.

همچنین در معاملات امروز نمادهای «فارس»، «کگل» و «خودرو» هرکدام به ترتیب با ۵۸، ۵۱ و ۴۸ واحد افت بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص کل تحمیل کردند. ارزش معاملات امروز «خودرو» به تنهایی ۱۰میلیارد تومان ثبت شد.

در طرف مقابل نمادهای «شنفت»، «تاپیکو» و «آپ» هرکدام به ترتیب با ۱۹، ۱۴ و ۱۴ واحد اثر مثبت بر نماگر بازار تا حدی از ریزش بیشتر شاخص جلوگیری کردند. اما آنچه که در بازار کم‌رمق امروز بیشتر به چشم می‌خورد توجه سهامداران به سهم‌های کوچک با میزان شناوری کم بود. البته این رویه بازار در روزهای کم‌رونق، متداول و قابل پیش‌بینی است چراکه با افت قیمتی و کاهش تقاضا در نمادهای بزرگ و شاخص‌‌ساز نقدینگی سهامداران به سمت نمادهای کم‌اهمیت‌تر ولی با امکان نوسان بیشتر هدایت می‌شود. قرار گرفتن شاخص در محدوده مقاومتی ۱۰۰هزار واحدی و عقبگرد پی در پی آن در روزهای اخیر دلیل ایجاد موج نگرانی‌ها در بین سهامداران شده‌است. البته برای خرید سهام کوچک با درصد شناوری پایین باید ریسک‌های مرتبط با این گونه سهام را نیز در نظر داشت.

توقف «ذوب» پس از تشکیل صف خرید

روز گذشته با انتشار خبر پیشنهاد افزایش سرمایه ۹۰درصدی شرکت ذوب آهن اصفهان از محل مازاد تجدید ارزیابی، موج مثبتی در سمت تقاضای این نماد شکل گرفت و منجر به تشکیل صف خرید میلیونی در معاملات امروز «ذوب» شد. اما در میانه‌های بازار از سوی ناظر بازار خبر رسید که نماد این سهم به علت آنچه که ابهام در اطلاعات عنوان شده است، متوقف شد. همچنین در اواخر ساعات معاملاتی، معاملات صورت گرفته در این نماد از سوی مدیر عملیات بازار تایید نشد. حال باید دید شرکت در نامه شفاف‌سازی خود برای برطرف کردن ابهام طرح شده از سوی سازمان بورس چه پاسخی خواهد داد. نکته دیگر اینکه افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی در این شرکت شاید نتواند از پس رقم استهلاک تجهیزات و ماشین‌آلات برآید و عملا افزایش سرمایه جذابیت خود را از دست بدهد.

جذاب‌های کدال

امروز زاگرس گزارش عملکرد دی‌ماه خود را روی کدال منتشر کرد. طبق این گزارش، پتروشیمی زاگرس ۷۲۴ میلیارد تومان فروش داشته است. با احستاب فروش سه هزار و ۴۰۰ تومانی در ۱۰ ماه گذشته این شرکت توانسته تا کنون ۹۴ درصد از بودجه فروش کل سال خود را پوشش دهد. همچنین میزان تولید متانول پتروشیمی زاگرس برای دوره یک‌ماه گذشته ۱۰ درصد از کل تولید در ۱۰ ماه ابتدایی سال است. این شرکت تنها در دی‌ماه توانسته ۱۵ درصد از تولیدات خود یعنی تقریبا ۳۹۱هزار تن متانول را به فروش برساند. این درحالیست که تولید دی‌ماه این فرآورده تقریبا ۲۶۷ هزار تن و معادل ۱۰ درصد تولید ۱۰ ماهه است که البته بنابر گفته خود شرکت، این اختلاف میزان فروش و تولید ماهانه شرکت از محل موجودی مخازن بوده است.

همچنین «وهور» نتایج مزایده خرید صد درصد سهام شرکت تولید نیروی برق سبز منجیل در کدال شفاف‌سازی کرد. بر طبق این نامه شرکت مدیریت انرژی امید تابان هور در قبال پرداخت ۳۲۰ میلیارد تومان مالکیت شرکت تولید نیروی برق سبز منجیل را بدست خواهد آورد.

صنایع کاغذ سازی کاوه «چکاوه» در دوره ۹ ماهه منتهی به ۳۰آذر ۹۶ (حسابرسی نشده) به ازای هر سهم ۱۱۷ ریال زیان محقق کرده است. گفتنی است شرکت در سال مالی جاری افزایش سرمایه ۱۵۰% را به ثبت رسانده بود. همچنین زیان این شرکت در این مدت نسبت به دوره مشابه سال قبل ۳۴ درصد کاهش داشته است. این شرکت بر اساس عملکرد ۹ ماهه، توانسته ۱۴۱ درصد از فروش بودجه‌ای خود را پوشش دهد.

ضمنا امروز «شفارس» پس از تعدیل منفی ۶۷ درصدی و کاهش تخمین سود هر سهم به ۲۰ ریال با افت حدودا ۷ درصدی قیمت بازگشایی شد.

کوتاه از فرابورس

طی معاملات امروز فرابورس ۲۹۰ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۲۰۸ میلیارد تومان بودیم در … نوبت دست به دست شد. از این میزان تنها ۴۷میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در نمادهای عادی فرابورسی اختصاص داشت. در نهایت این حجم از معاملات منجر به افزایش ۵.۴ واحدی آیفکس شد. ضمنا نماگر فرابورس در رقم هزار و ۸۹ واحدی به کار خود در این هفته پایان داد.

همچنین امروز شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان در نماد «وگستر» به دلیل زیان انباشته سال‌های مالی۹۵ و ۹۶ به بازار دوم فرابورس منتقل شد.

خبر دیگر اینکه یکشنبه هفته آینده اوراق اسناد خزانه اسلامی با تاریخ سررسید ۱۶ دی ‌ماه سال ۹۸ برای اولین بار پس از پذیرش در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران در نماد «اخزا۶۱۴۱» عرضه می‌شود.

 

منبع

اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا