بین الملل

خیز بازار نفت برای ثبت قوی‌ترین ژانویه از ۲۰۱۳ به بعد

پیش از اعلام اولین افزایش احتمالی میزان ذخایر نفت آمریکا در ۱۱ هفته، قیمت‌های نفت برای سومین روز متوالی افت کرد، اما قیمت نفت در مسیر ثبت بیشترین رشد ماه ژانویه خود در ۵ سال اخیر قرار گرفت.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از رویترز، روز چهارشنبه پیش از اعلام اولین افزایش احتمالی میزان ذخایر نفت آمریکا در ۱۱ هفته، قیمت‌های نفت برای سومین روز متوالی افت کرد، اما قیمت نفت در مسیر ثبت بیشترین رشد ماه ژانویه خود در ۵ سال اخیر قرار گرفت.

قیمت نفت برنت، بنچ‌مارک بین‌المللی نفت خام، در ساعت ۲۰:۱۰ دقیقه به وقت تهران با ۲۰ سنت کاهش نسبت به قیمت بسته شده قبلی، به ۶۸.۸۲ دلار برای هر بشکه رسید. این بنچ‌مارک در معاملات امروز تا پایین‌ترین رکورد ۲ هفته‌ای خود هم سقوط کرده بود.

همچنین بخوانید

قیمت هر بشکه نفت خام متوسط تگزاس غرب آمریکا، دابلیوتی‌آی، در ادامه افت روز سه‌شنبه خود، ۱۴ سنت کاهش یافت و به ۶۴.۳۶ دلار برای هر بشکه رسید.

استراتژیست شرکت نفتی پی‌وی‌ام، استفان برناک، گفت: ادامه‌دار شدن افت قیمت‌های اخیر نفت، بسیاری را غافل‌گیر کرده است. او اضافه کرد که فعلا معلوم نیست که این افت قیمت، کوتاه‌مدت باشد یا با اصلاح قیمت بزرگتری روبرو خواهیم شد.

علی‌رغم افت بازار در چند روز اخیر، قیمت‌ها هنوز در مسیر ثبت پنجمین ماه متوالی سود خود قرار دارند و برنت هم با ۲.۷ درصد سود، به سوی ثبت بهترین عملکرد ماه ژانویه خود از ۲۰۱۳ تا کنون پیش می‌رود.

هرچند این قیمت‌های بالاتر باعث شد تولیدکنندگان آمریکایی تشویق شوند تا تعداد چاه‌های تحت حفاری خود را بالا ببرند. هفته گذشته شرکت‌های انرژی آمریکا ۱۲ حلقه چاه را به چاه‌های تحت حفاری خود اضافه کردند که این بیشترین افزایش هفتگی از ماه مارچ تا کنون است.

مت استنلی، یک کارگزار سوخت در شرکت بین‌المللی خدمات کشتی در دوبی، می‌گوید: تعداد چاه‌ها به همین ترتیب افزایش خواهند یافت و سیستم تولید نفت آمریکا هر روز کارآمدتر خواهد شد.

او اضافه کرد: من پیش‌بینی می‌کنم قیمت‌ها در آینده تا ۶۰ دلار اصلاح شوند و در نهایت وزیران اوپک در پی چاره‌جویی برآمده و افزایش میزان محدودیت بر تولیدات خود را اعلام کنند.

انتظار می‌رود داده‌های دپارتمان انرژی آمریکا در اواخر چهارشنبه برای اولین بار در ۱۱ هفته اخیر، نشان‌دهنده افزایش میزان ذخایر انبارهای نفت آمریکا باشد.

در نظرسنجی رویترز از تحلیل‌گران نفتی، پیش‌بینی شده است این هفته ۱۰۰۰۰۰ بشکه به میزان ذخایر نفت تجاری آمریکا افزوده شود.

در ماه ژانویه معمولا هر سال میزان ذخایر نفت بالا می‌رود اما امسال ۱۲ میلیون بشکه از میزان ذخایر کم شده است که این بزرگترین افت میزان ذخایر در ماه اول سال، در ۳۰ سال اخیر است.

گزارش غیررسمی از موسسه سوخت آمریکا در اواخر روز سه‌شنبه نشان داد که میزان ذخایر نفت آمریکا در هفته گذشته ۳.۲ میلیون بشکه افزایش یافته‌اند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا