انرژی

وزارت نیرو به دنبال منطقی شدن قیمت برق است

وزیر نیرو گفت: آنچه دیروز تحت عنوان عوارض ٨ درصدی مبلغ برق مصرفی به تصویب رسید مربوط به عوارض است و هیچ ارتباطی با بحث إصلاح قیمت برق نداشته اما وزارت نیرو به دنبال منطقی شدن قیمت برق است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، رضا اردکانیان در نشستی خبری گفت: هم اکنون ۷۸ هزار و ۵۰۰ مگاوات ظرفیت نصب شده تولید برق داریم. یکی از اتفاقاتی که باید رخ دهد این است که بتوانیم با ابزارهای مختلف از جمله ارائه اعداد و ارقام دقیق این را بگوییم که نمی توانیم سالیانه هزاران میلیارد تومان از جیب مردم برای ساخت نیروگاه و فقط برای ساعت‌های پیک مصرف هزینه کنیم، برای سالی که هشت هزار و ۶۷۰ ساعت است، ایجاد نیروگاه‌های بیشتر فقط برای ۱۵۰ تا ۲۰۰ ساعت، آن هم در زمان پیک مصرف به کار می‌آید.

وی اظهار کرد: ظرفیت نصب شده ما بیش از دو برابر پیک میانگین در طول سال است. باید به سمتی برویم که با یک درصد کاهش مصرف برق، هزاران میلیارد تومان صرفه جویی کنیم.

همچنین بخوانید

وی با بیان اینکه صنعت برق اگر منابع لازم برای تعمیر و نگهداری و پایداری شبکه را نداشته باشد، تمام کشور با مشکل جدی مواجه خواهد شد، تاکید کرد: ما هر چه زودتر باید سرمایه گذاری لازم را برای این کار انجام دهیم.

به گفته وی، حدود ۸۰ درصد مصرف کنندگان برق در حد الگوی تعریف شده یا زیر آن مصرف می کنند و هیچ مشکلی ندارند؛ ولی در همین شرایط پرمصرف کنندگانی داریم که به هیچ شکل منطقی نیست از تعرفه های خفیف برخودار باشند. بنابراین اصلاح قیمت به عنوان یک ابزار برای اصلاح روند پرمصرف‌ها کمک کننده خواهد بود.

وزیر نیرو در خصوص اهمیت اصلاح قیمت گفت: هم در بخش آب و هم در بخش برق قیمت‌ها باید اصلاح شوند و با توجه به اعلام سازمان حسابررسی و برنامه و بودجه ناظر بر وزارت نیرو هستند قیمت تمام شده هر کیلووات ساعت برق را ۱۰۰ عنوان کردند که این عدد به نسبت آنچه در نظر وزارت نیرو قرار دارد بسیار متفاوت است اما ما موظف به قبول این عدد هستیم.

وی ادامه داد: در این شرایط لازم است فاصله قیمت تمام شده و قیمت تکلیفی پر شود که در این مواقع دو مساله اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. مساله اول موضوع مدیریت مصرف است، چرا که در حال حاضر دست‌اندرکاران صنعت برق می‌دانند که وضعیت ذخیره برق در حالت سر به سر قرار دارد.

اردکانیان اظهار کرد: در این شرایط هر اتفاقی می‌تواند حاصل شود، لذا هر چه زودتر باید سرمایه‌ گذاری‌های لازم در این مسیر اتفاق افتد.

وزیر نیرو تاکید کرد: علاوه بر این مسائل در سال‌های قبل تکلیف قانونی دیگری بر دوش صنعت برق گذاشته شد و مبالغی از درآمدهای حاصل از این صنعت توسط دولت برداشته می‌شود، لذا از این حیث نیز لازم است بر مساله اصلاح قیمت توجه شود.

اردکانیان با اشاره به رویکرد وزارت نیرو برای جذب بخش خصوصی گفت: در حال حاضر ما ناگزیر هستیم که برای تامین آب و برق مطمئن و پایدار از حمایت مستمر بخش خصوصی استفاده کنیم و باید گفت که تاکنون کارهای خوبی در این زمینه انجام شده ولی می‌شود این کارها را توسعه داد و باید به این موضوع نیز توجه ویژه‌ای شود.

به گفته وی در بخش تجدیدپذیرها هم‌اکنون حدود ۲.۵ میلیارد دلار توافق‌نامه و قرارداد وجود دارد که باید برای نصب و بهره‌برداری ۲۰۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر عملیاتی شود.

وزیر نیرو با بیان این‌که این تفاهم‌نامه‌ها تماما توسط بخش خصوصی در حال انجام است، گفت: ۷۰ درصد آن توسط بخش خصوصی خارجی است و ۳۰ درصد آن توسط بخش خصوصی داخلی در حال انجام است که برای این منظور نیز وزارت نیرو مشوق‌هایی را در نظر گرفته است.

اردکانیان ادامه داد: در زمینه خرید تضمینی برق به طور متوسط هر کیلوولت برق ۳۷۰ تومان از تولیدکننده خریداری می شود در حالی که رقم دریافتی از مصرف کنندگان به مراتب کمتر از این اعداد است. به اعتقاد من این سیاست صحیحی بود که برای جلب توجه سرمایه‌ گذاران در این امر به کار گرفته شده است.

وی با بیان این‌که این سیاست باید تداوم داشته باشد، اظهار کرد: عده‌ای می‌گویند که اعداد ارائه شده به ریال است و با تغییر قیمت دلار تولید کنندگان متحمل ضرر و زیان می‌شوند، اما در این زمینه باید گفت با توجه به این‌که کیفیت تابش در مناطق آفتابخیز متفاوت است و میزان تولید افزایش می یابد این مابه‌التفاوت به خودی خود از بین می‌رود، لذا مشکلی نیز در این رابطه وجود ندارد.

وزیر نیرو در خصوص فعالیت بخش خصوصی در نیروگاه فسیلی نیز گفت: در حال حاضر ۴۸ درصد نیروگاه‌های فسیلی متعلق به بخش خصوصی است و بیش از ۵۰ درصد تولید برق توسط این بخش صورت می‌گیرد، بنابراین به مرور زمان وزارت نیرو به سمت سیاست‌گذاری صرف کنترل، نظارت و تنظیم بازار حرکت می‌کند.

اردکانیان در زمینه‌ی آب و فاضلاب نیز اظهار کرد: در این موضوع بحث کمی متفاوت‌تر است، چرا که وزارت نیرو در عین این‌که به تمامی راه‌های تامین منابع مالی همچون شیرین‌کردن آب شور دریاها می‌اندیشد و این موضوع را مورد مطالعه قرار داده، اما تاکید زیادی بر استفاده صحیح‌تر از منابع موجود دارد و به طور جدی روی موضوع کاهش تلفات شبکه‌های روستایی و شهری می‌پردازد.

وی با بیان این‌که انجام این پروژه‌ها برای این‌که توجیح اقتصادی داشته باشد مستلزم استفاده از فناوری‌های جدید و روز دنیا می‌باشد، ادامه داد: در حوزه فاضلاب ما نیازمند جدی مشارکت بخش خصوصی هستیم. لذا به طور کلی باید اعلام کرد که وزارت نیرو یک سرفصل مهم از همکاری با سندیکاها و هسته‌های موجود برای جلب مشارکت بخش خصوصی دارد.

وزیر نیرو در خصوص اقدام وزارت نیرو برای احیای طرح تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی گفت: محدودیت منابع آبی یکی از چالش‌های اصلی در این زمینه بوده، ولی موضوعات دیگری کسری این کار را به مشکل انداخته لذا صراحتا باید اعلام کرد که ما نیازمند یک سیستم بهم پیوسته مدیریت منابع آب هستیم به گونه‌ای که یک مفاهمه و همکاری نزدیک با ذینفعان با یک هدف مشترک ایجاد شود.

اردکانیان ادامه داد: در همین راستا در قالب طرح‌های مشترک با وزارت جهاد کشاورزی و دیگر سازمان‌های ذینفع به این نتیجه رسیده‌ایم که برخی از دشت‌های کشور را به صورت پایلوت انتخاب و به بحث تعادل‌بخشی در این دشت‌ها بپردازیم و براساس مقایسه منابع مالی مورد نیاز زمان اختصاص داده شده و نتیجه کار به یک راهکار عمومی در سطح کشور برسیم.

وی تصریح کرد: هدف ما این است که در دولت دوازدهم به اهداف استفاده از پساب، تعادل بخشی منابع زیرزمینی، تحفیض اختیارات به استانداران کاهش آب به حساب نیامده، فعال کردن بازار آب، ارائه طرح آمایش آب برسیم.

وزیر نیرو با بیان این‌که سالانه ۱۰۰۰ میلیارد ریال برای تامین ۲۰۰ ساعت اوج برق صرف می‌شود، گفت: این رقم باید تغییر کند و این منابع به بخش‌هایی مانند تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی، آبرسانی روستایی و رفع فرسودگی شبکه برق اختصاص یابد.

اردکانیان با بیان این که ظرفیت نصب شده تولید برق در کشور دو برابر اوج مصرف در روزهای سال است، تاکید کرد: در سال ۱۳۹۶ اوج مصرف به ۵۵ هزار مگاوات رسید که اگر یک درصد میزان مصرف را در زمان پیک کاهش می‌یافت میزان مصرف ۵۵۰ مگاوات کاهش پیدا می‌کرد و از هزینه ۲۰۰۰ میلیارد تومان در احداث نیروگاه‌ها جلوگیری می‌شد.

ادامه دارد

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا