انرژی

پروژه VFD جهاد دانشگاهی در شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت به بهره‌برداری رسید

پرژوه VFD جهاد دانشگاهی با حضور رییس جهاد دانشگاهی و معاون امور مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت در شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران به بهره‌برداری رسید.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، مراسم بهره‌برداری از پروژه VFD جهاد دانشگاهی در شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران صبح امروز با حضور دکتر طیبی، رییس جهاد دانشگاهی و مهندس بیطرف معاون امور مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت برگزار شد.

در این پروژه که به همت متخصصان پژوهشکده برق جهاددانشگاهی صورت گرفته است، گروه پژوهشی منابع تغذیه صنعتی جهاد دانشگاهی موفق به شکستن انحصار شرکت‌های بزرگ خارجی نظیر siemens و ABB در حوزه سیستم کنترل دور الکتروموتورهای ولتاژ متوسط شده‌اند.

این طرح با هدف اصلی “دستیابی به دانش فنی طراحی و ساخت سیستم کنترل دور موتورهای ولتاژ متوسط توان بالا ( ۶ کیلو ولت و ۱۵۰۰ کیلو وات ) ” مورد نیاز در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی و… با حمایت و همکاری بخش پژوهش و فناوری شرکت خطوط لوله ومخابرات انجام شده است.

تکنولوژی مبدل‌های چندسطحی صنعتی برای کنترل الکتروموتورهای به کار رفته در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، صنعت سیمان، صنایع نیروگاهی، صنعت حمل و نقل ریلی برون شهری و درون شهری، صنایع فلزی و … که پیش از این در دست معدود شرکت‌های بزرگ خارجی نظیر siemens و ABB بود که با تلاش محققان جهاد دانشگاهی واحد علم و صنعت و پس از دستیابی به دانش فنی آن، این هفته و مقارن با ایام دهه فجر عملاً در تاسیسات نفتی شهرری وارد مدار شده و به طور چشمگیری موجب صرفه‌جویی در مصرف انرژی فن‌ها و پمپ‌های پرقدرت خواهد شد.

امکان کنترل دور در موتورهای الکتریکی در حال بهره‌برداری در صنعت مزیت فوق العاده‌ای است که علاوه بر کنترل دقیق، فرآیند بهره‌وری انرژی بسیار بالایی را در پی دارد؛ یعنی اگر برای یک فرآیند مانند انتقال نفت به کنترل دبی انتقالی مثلا به میزان ۵۰ درصد مقدار نامی نیاز باشد، در حال حاضر این کار با موتورهای دور ثابت و باز و بسته کردن شیرهای مکانیکی انجام می‌شود که علاوه بر ضربات و مشکلات مکانیکی، اتلاف انرژی بسیاری بالایی دارد؛ ولی با داشتن سیستم کنترل دور موتور علاوه بر راه‌اندازی نرم موتور و پمپ که عمر تجهیزات را فوق‌العاده افزایش می‌دهند، می‌تواند مصرف انرژی را به میزان ۲۵ درصد حالت دور ثابت تقلیل دهد و ۷۵ درصد صرفه جویی انرژی را فراهم کند.

ساخت این نوع مبدل‌ها در دنیا در انحصار چند شرکت چند ملیتی است که به علت مصارف دوگانه این نوع سیستم کنترل‌ها و محدودیت‌های تحریمی کشور در اختیار ایران و صنایع مربوطه قرار نمی‌گرفت. با دانش بدست آمده در این طرح هم اکنون جهاد دانشگاهی توانایی ساخت مبدل‌های کنترل دور موتورهای الکتریکی تا توان ۵ مگا وات به صورت ماژولار را پیدا کرده است.

این پروژه در شاخه برق، الکترونیک و کنترل از فناوری‌های نوین است که در آن با موتورهای الکتریکی با توان و ولتاژ بالا، پردازنده‌های سریع نوع DSP، کلیدهای الکترونیک قدرت جدید مانند IGBT ولتاژ بالا و ایزولاسیون فیبر نوری سر و کار دارد. از طرفی سازندگان این محرکه‌ها نیز تکنولوژی این نوع محرکه‌ها را به علت کاربری دوگانه در اختیار سایرین قرار نمی‌دهند و در ایران نیز تاکنون کسی این طرح را در این رنج قدرت و ولتاژ اجرا نکرده است. نتایج حاصل از  این طرح در تمام پروژه‌های صنعتی بزرگ جدید مورد نیاز است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا