انرژی

اضافه شدن ۲۰۰۰ دستگاه واگن جدید مترو طی چهار سال

رئیس شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت با اشاره به طرح توسعه حمل و نقل مسافر با قطار شهری در تهران و هشت کلانشهر اظهار کرد: در این طرح دو هزار دستگاه واگن جدید (۱۰۰۰ دستگاه در تهران و ۱۰۰۰ دستگاه در کلانشهرها) طی سال‌های ۹۶ تا ۱۴۰۰ به ناوگان متروی تهران و کلانشهرها اضافه خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، وکیلی در مراسم آیین امضای تفاهم‌نامه همکاری توسعه حمل و نقل ریلی شهری مترو بین وزارت نفت و شهرداری تهران به استناد ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور مصوب سال ۱۳۹۴ و آیین‌نامه اجرایی آن، گفت: طرح توسعه حمل و نقل مسافر با قطار شهری در تهران و هشت کلانشهر از سوی وزارت نفت پیشنهاد و پس از تصویب در شورای اقتصاد به شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت تکلیف شده است.

وی افزود: این طرح با اهداف بهبود و ارتقای سفرهای درون‌شهری با مترو، دستیابی به اهداف قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت و کاهش مصرف سوخت و کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی اجرا خواهد شد.

همچنین بخوانید

رئیس شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت با بیان اینکه در این طرح ۲۰۰۰ دستگاه واگن جدید طی سال‌های ۱۳۹۶ الی ۱۴۰۰ به ناوگان متروی تهران و کلانشهرها اضافه خواهد شد، اظهار کرد: مطابق با مصوبه شورای اقتصاد برآورد صرفه‌جویی حاصل از یک واگن در سال، میزان ۱۴۲۱۴۸ دلار برای تهران و ۷۸ هزار و ۸۳۳ دلار برای کلانشهرها در نظر گرفته شده. با اجرای کامل این طرح پیش‌بینی می‌شود در تهران تا پایان سال ۱۴۰۹ معادل ۱.۴۲ میلیارد دلار و در کلانشهرها تا پایان سال ۱۴۱۴ معادل ۱.۱۸ میلیارد دلار صرفه‌جویی شود. طول مدت اجرای این طرح در تهران ۱۰ سال و در کلانشهرها ۱۵ سال پس از شروع به کار واگن‌های جدید است.

وکیلی با بیان این که با اجرای کامل این طرح، در طول دوره حدود ۱۷.۴ میلیارد لیتر بنزین، ۷.۴ میلیارد لیتر مترمکعب cng و ۰.۷ میلیارد لیتر گازوئیل صرفه‌جویی می‌شود، اظهار کرد: همچنین ۴۷.۱ میلیون تن دی اکسید کربن، کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی در پی خواهد داشت. سهم تهران در طول دوره ۱۰ ساله حدود ۹.۴۹ میلیارد لیتر بنزین، ۴.۹ میلیارد لیتر مترمکعب CNG و ۰.۴۰۶ میلیارد لیتر گازوئیل بوده و ۲۵.۷ میلیون تن معادل دی‌اکسید کربن کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی در پی خواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه ارزش سوخت صرفه‌جویی حاصل از این طرح پس از اندازه‌گیری توسط شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت در بازه‌های زمانی سه ماهه به سرمایه‌گذاران عامل صرفه‌جویی پرداخت خواهد شد، افزود: مبنای بازپرداخت به ازای صرفه‌جویی ناشی از افزایش صفر در سامانه‌های حمل و نقل ریلی شهری با تحقق هر سفر اضافی برابر ۹.۸ سنت پرداخت خواهد شد.

رئیس شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت ادامه داد: تعهدات موضوع این مصوبه متناسب با تعداد سفرهای اضافی از طریق واگن جدید در سقف مصوبات صادره از سوی شورای اقتصاد برای کلانشهرهای مذکور با اعلام سرمایه‌گذار عامل صرفه‌جویی طرح، تایید شهرداری تهران و سایر کلانشهرها و تایید نهایی وزارت نفت، در سررسیدهای از سوی شرکت ملی نفت ایران از محل منابع ناشی از صادرات سوخت صرفه‌جویی شده از طریق شهرداری تهران و سایر کلانشهرها به سرمایه‌گذاران عامل صرفه‌جویی پرداخت خواهد شد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا