بانکبانک و بیمه

توقف رونق مسکن متاثر از بازار ارز


اخبار منتشر شده از افت معاملات مسکن در بهمن‌ماه حکایت می‌کند. گزارش‌های میدانی هم از سطح مشاوران املاک نشان می‌دهد که معاملات مسکن در بهمن سال جاری متاثر از جهش یک‌باره قیمت‌های پیشنهادی از سوی برخی فروشندگان واحدهای نوساز با افت حدود ۱۰‌درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل روبه‌رو شده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی (ECOIDEAL)، از سویی دیگر، مشاوران املاک می‌گویند که شب عید سال گذشته بازار رونق بهتری داشت، اما امسال باتوجه به اینکه در ماه‌های قبل شاهد بودیم که قراردادهای خرید و فروش افزایش پیدا کرد، اما در بهمن‌ماه با افول معاملات روبه‌رو شدیم. برخی از کارشناسان معتقدند که عواملی چون هجوم سرمایه به سمت بازار ارز متاثر از افزایش جهش ارزی باعث این افت شده است.

بیت ا… ستاریان، کارشناس ارشد مسکن به آرمان می‌گوید: «عوامل مقطعی مثل افزایش قیمت ارز و مسائلی از این دست خود به خود سرمایه‌ها را برای مدت زمان کوتاهی جذب می‌کند و باعث افت مسکن در آن مقطع می‌شود، اما کلیت بخش مسکن باتوجه به رشد اقتصادی که ما در دو الی سه سال گذشته داشتیم، تقریبا رو به افزایش خواهد بود و به مرور هم فزاینده خواهد شد. »
 
مشاوران املاک گفته‌اند که شب عید سال گذشته بازار رونق بهتری داشت، اما امسال با وجود آنکه در ماه‌های قبل شاهد افزایش قراردادهای خرید و فروش بودیم، در بهمن‌ماه معاملات مجددا افت کرد. شما چه عواملی را در این افت معاملات موثر می‌دانید؟
همیشه ارزیابی مسکن در مدت زمان طولانی تری حتی یک‌سال و بیشتر صورت می‌گیرد، نه به‌صورت ماهانه. برای مثال ما تصور می‌کردیم شیب مسکن فزاینده شود و تا احتمالا اوایل سال آینده خیز بیشتری هم داشته باشد، اما عوامل مقطعی مثل افزایش قیمت ارز و مسائلی از این دست خود به خود سرمایه‌ها را برای مدت زمان کوتاهی جذب می‌کند و باعث افت مسکن در آن مقطع می‌شود، اما کلیت بخش مسکن باتوجه به رشد اقتصادی که ما در دو الی سه سال گذشته داشتیم، تقریبا رو به افزایش خواهد بود و به مرور هم فزاینده خواهد شد.
 
آن‌طور که گزارش‌های میدانی از سطح مشاوران املاک نشان می‌دهد معاملات مسکن در بهمن‌ماه تحت تاثیر جهش یک‌باره قیمت‌های پیشنهادی از سوی برخی فروشندگان واحدهای نوساز با افت حدود ۱۰‌درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل همراه شده است. نقش تعلل خریداران از قیمت‌های پیشنهادی در افت معاملات مسکن را چطور ارزیابی می‌کنید؟
در این رابطه باید بگویم که وقتی شیب قیمت مسکن به‌صورت مختصری افزایش پیدا می‌کند، اصلا تاثیری بر بازار خرید نمی‌گذارد، بلکه بیشتر خریداران دوست دارند که در این شیب خرید کنند که قیمت روزبه‌روز افزایش پیدا می‌کند. اگر خریداران احساس کنند که امروز مثلا ملکی را متری دو‌میلیون تومان خریداری می‌کنند و قیمت این ملک شش ماه دیگر ۵۰‌هزار تومان کاهش پیدا می‌کند، خرید نمی‌کنند، اما آنها امروز حاضرند همین ملک را متری ۵/۲‌میلیون تومان بخرند، به شرطی که این ملک کمی بعدتر دو‌میلیون ۶۰۰‌هزار تومان شود، یعنی مقدار کمی بر مبلغ آن اضافه شود. این روحیه خریداران در بازار مسکن است که همان‌طور که اشاره کردم دوست دارند در شیب قیمتی خرید کنند، لذا این افت معاملات ناشی از افزایش قیمت نیست، بلکه این باعث فزایندگی معاملات هم می‌شود.
 
برخی از کارشناسان بخش مسکن بر این باور هستند که بازار مسکن ظرفیت جهش قیمت را ندارد و اگر این اتفاق رخ دهد که احتمال آن با توجه به رشد یک‌باره قیمت دلار، بعید نیست، مجددا وارد رکود خواهد شد. آیا شما موافق این اظهار نظر هستید؟
خیر. من با این اظهارنظر موافق نیستم. قیمت دلار فقط در دوره رشد خودش مسکن را تحت تاثیر قرار می‌دهد، وقتی به یک نقطه ثبات می‌رسد و توقف می‌کند، دوباره به ملک بر می‌گردد. اکثر مواقع این اتفاق در مسکن می‌افتد،‌ بدین ترتیب، ما دیگر دوره رکود را در این مقطع زمانی نخواهیم دید. بلکه ما چهار افزایش را با هم خواهیم داشت؛ افزایش قیمت، افزایش معاملات، افزایش سرمایه‌گذاری و افزایش تولید. این چهار مورد همیشه با هم همراه خواهند بود و توفقی که ما امروز در بخش معاملات مسکن در بهمن‌ماه می‌بینیم به‌دلیل این است که در این مقطع زمانی، بازار ارز خودش را بالا کشیده، سرمایه‌ها را به سمت خودش سوق داده و وقتی هم که به ثبات می‌رسد، یک‌دفعه با فزایندگی بیشتری وارد مسکن می‌شود. البته الان که سیاست‌هایی برای مدیریت بازار ارز از سوی بانک مرکزی در پیش گرفته شده است، این عامل هم به مرور تاثیرش کمتر خواهد شد.
 
باتوجه به اینکه تقریبا در روزهای پایانی سال جاری قرار داریم، فکر می‌کنید چه عواملی سبب ساز رونق بخش مسکن در سال ۹۷ خواهد بود؟
ما برای سالیان زیادی شاهد رکود در بازار مسکن بودیم و در شهریورماه سال جاری نیز رکودی بر این بازار سایه انداخت که این مساله ناشی از عوامل داخلی بخش مسکن نبود. بلکه این رکود ناشی از اقتصاد کلان ما بود، بنابراین آن‌طور که بدیهی و مشهود است رونق بخش مسکن هم متکی بر همان عوامل اقتصاد کلان مانند درآمدهای نفتی و… است. بر این نکته تاکید می‌کنم که عوامل خارج از مسکن، این بخش را به رکود کشاند.

همچنین بخوانید

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا