امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

آنفلوانزا یک تهدید دائمی است

رئیس سازمان دامپزشکی با بیان اینکه از بیماری آنفلوانزای فوق حاد باید به عنوان یک تهدید دائمی نام برد، گفت: باید به جای بیماری آنفلوانزا، لفظ بیماری های آنفلوانزای فوق حاد را به کار برد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، علیرضا رفیعی پور در مراسم افتتاحیه ششمین کنگره دامپزشکی طیور با اشاره به برخی مشکلات موجود در صنعت طیور اظهار داشت: عرضه پرندگان به شکل روزبازار و هفته بازار و همچنین مراکز عرضه این پرندگان از جمله این مشکلات است که می تواند باعث شود جایگاهی را که طی ۶۰ سال در این صنعت به دست آورده ایم و در حوزه مرغ، تخم مرغ و خوراک دام به شرایط صادرات رسیده ایم، دچار آسیب کند.

وی با بیان اینکه به همین دلایل اندک دچار گرفتاری هایی شده ایم، افزود: برخی مشکلات باعث شده که بهره وری در بخش پایین باشد و هزینه تولید بالا برود، ضمن اینکه شیوع بیماری ها به این مسائل دامن می زند.

همچنین بخوانید

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به اینکه بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان اولین بار ۱۴۰ سال قبل در جمعیت طیور شناسایی شده است، گفت: طی ۱۴۰ سال گذشته که این بیماری شناسایی شده و ۱۰۰ سالی که از عمر صنعت طیور در دنیا می گذرد و همچنین ۶۰ سالی که از عمر صنعت طیور در کشور ما می گذرد، ما همواره با اپیدمی این بیماری در کشور مواجه بوده ایم.

رفیعی پور اضافه کرد: با توجه به صنعت عظیم طیور در دنیا، بحث تجارت طیور و فرآورده های آن و از همه مهمتر مهاجرت پرندگان باید از این بیماری به عنوان یک تهدید دائمی نام ببریم و برای کنترل آن تدابیری بیندیشیم.

وی با اشاره به اینکه آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به بیماری هزار چهره معروف است، گفت: این بیماری از سال های ۱۹۵۸ تا ۱۹۹۸ (۴۰ سال) تنها ۲۳ میلیون قطعه مرغ را به کام مرگ فرستاده اما در سال های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۴ (طی ۴ سال) ۲۰۰ میلیون قطعه طیور را به کام مرگ فرستاده است؛ این در حالی است که در حوزه تکنولوژی، اساتید این رشته و صنعت خوراک هیچ مشکلی وجود نداشته اما ویروس فعالیت خود را به شدت افزایش داده است.

رئیس سازمان دامپزشکی تصریح کرد: ما نباید بگوییم بیماری آنفلوانزا، بلکه باید به این ویروس وصف بیماری های آنفلوانزا را اطلاق کرد، چرا که تحت تیپ های مختلفی دارد و دنیا را درگیر کرده است.

وی با بیان اینکه در اواخر سال ۲۰۱۷ کشورهای پیشرفته دنیا از جمله آمریکا، مکزیک، ایتالیا، هلند و همچنین کشورهایی مانند مصر و اندونزی درگیر این بیماری بوده اند، گفت: این ویروس با نحوه فعالیت خود به ما می گوید من یک حق حیات دارم و شما باید تولید خود را به گونه ای برنامه ریزی کنید که در کنار من ادامه داشته باشد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در حوزه طیور در بخش اقتصادی باید به دنبال افزایش بهره وری باشیم، گفت: اما در حوزه انسانی باید به دنبال امنیت غذایی برای سلامت جامعه باشیم و فرمول این دو چیزی جز مدیریت بهداشتی نیست.

رفیعی پور با اشاره به اینکه مدیریت بهداشتی ما دچار مشکلاتی است، افزود: این پاشنه آشیل ماست و من از همه تولیدکنندگان، کارشناسان و دست اندرکاران خواهش می کنم به مدیریت بهداشتی به عنوان سرلوحه و اولویت کارهای خود بپردازند.

وی اضافه کرد: در ۲۷ هزار واحد مرغداری که وجود دارد، باید ورود کنیم و ببینیم چقدر مدیریت بهداشتی انجام می شود.

رئیس سازمان دامپزشکی ادامه داد: بنده از مسئولان کشور به ویژه مسئولان سیاسی درخواست دارم به دامپزشکی که امنیت غذایی و اقتصادی جزو رکن های اصلی آن است و حتی سلامت روانی جامعه را نیز تحت تاثیر قرار می دهد، نگاه ویژه داشته باشند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا