بانک و بیمهطلا و ارز

کاهش ۶۷ درصدی ارزش معاملات آتی سکه

در بررسی معاملات بازار آتی سکه هفته گذشته درمی‌یابیم، ارزش معاملات در آخرین روز معاملاتی هفته پیش نسبت به نخستین روز هفته ۶۷.۴۰ درصد کاهش پیدا کرده است. گفتنی است، ارزش معاملات در آخرین روز هفته گذشته دو هزار و ۱۶۴ میلیارد ریال بود؛ در حالی که این رقم در نخستین روز هفته حدود شش هزار و ۶۳۹ میلیارد ریال وجود داشت.

آرمان اقتصادی – لیلی شهیر؛ در بررسی معاملات بازار آتی سکه هفته گذشته درمی‌یابیم، ارزش معاملات در آخرین روز معاملاتی هفته پیش نسبت به نخستین روز هفته ۶۷.۴۰ درصد کاهش پیدا کرده است. به اعتقاد کارشناسان دلیل این افت بیشتر ناشی از نوسانات موجود در بازار ارز و سکه است. معامله‌گران همچنان منتظرند بازارهای موجود تثبیت شوند تا ریسک معاملات کاهش پیدا کند.

گفتنی است، پنجشنبه دهم اسفند، معامله‌گران بازار آتی سکه ۱۳هزار و ۲۱ قرارداد را به ارزش دو هزار و ۱۶۴ میلیارد ریال منعقد کردند. نکته قابل توجه دیگر آنکه در این روز نسبت به چهارشنبه، قیمت سکه در تمامی سررسیدها افزایشی بوده است.

طی این روز در سررسید قرارداد آتی سکه طلا تحویل اسفند ماه امسال تعداد ۲۱۵قرارداد منعقد شد که قیمت تسویه سکه روی رقم یک میلیون و ۵۳۱ هزار تومان قرار گرفت. این قیمت در مقایسه با قیمت روز قبل یعنی چهار‌شنبه هشتم اسفند ۱.۴۳ درصد افزایش داشته است. 

همچنین پنج‌شنبه در سررسیدهای اردیبهشت و تیرماه سال آینده نیز به ترتیب ۲۱۰ و ۱۱۰ قرارداد به ثبت رسید که در مقایسه با قراردادهای روز قبل تعداد این سررسید‌ها کاهش داشت؛ به طوری‌که روز چهارشنبه به ترتیب در این سررسیدها ۲۲۷و ۱۵۶قرارداد به ثبت رسیده بود.

بهای سکه برای تحویل اردیبهشت ماه یک میلیون و ۵۷۲ هزار تومان بود که در مقایسه با قیمت‌های روز قبل به ترتیب ۱.۳۵ درصد کاهش داشت. همچنین بهای سکه برای تحویل تیرماه سال آینده یک میلیون و ۵۹۷ هزار تومان بود که در مقایسه با روز معاملاتی  قبل خود  1.01 درصد افزایش داشت.

بر اساس این گزارش، دو سررسید دورتر بازار که به طور معمول بیشترین حجم قراردادها به این دو سررسید اختصاص دارد، موعد تحویل شهریور و آبان ماه سال آینده هستند که پنجشنبه در سررسید شهریور ۹۰۳ قرارداد و در سررسید آبان ۹۷ بالغ بر ۱۱هزار و ۵۸۳ قرارداد بر تابلوی معاملات درج شد.

بهای سکه در قرارداد تحویل شهریور سال آینده یک میلیون و ۶۳۰ هزار تومان و در قرارداد آبان ماه سال ۹۷ نیز یک میلیون و ۶۷۰ هزار تومان بر تابلوی معاملات ثبت شد. این قیمت‌ها در مقایسه با قیمت روز چهارشنبه به ترتیب ۰.۸۶ و ۰.۹۶ درصد افزایش داشتند

منبع

اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا