بانکبانک و بیمه

اظهارنظر سیف درباره طرح فریز نفتی!

در حالی در روز جاری تولیدکنندگان بزرگ نفت برای مذاکره درباره طرح فریز نفتی در دوحه دیدار می‌کنند که رئیس کل بانک مرکزی در اظهاراتی در واشنگتن درخواست‌ها از ایران برای کاهش تولید را غیرمنصفانه خواند.

 

به گزارش پایگاه خبری توسعه اقتصادی، در آستانه نشست حیاتی دوحه که دورنمای کوتاه مدت قیمتهای نفت را مشخص می‌کند، ایران روز شنبه اعلام کرد که در این کنفرانس شرکت نخواهد کرد. ایران پس از برداشته شدن تحریمهای بین المللی در ماه ژانویه، تلاش دارد تولیدش را به سطح پیش از دوران تحریمها بازگرداند و سهم بازارش را پس بگیرد به همین دلیل در برابر درخواستها برای فریز یا محدود کردن تولیدش مقاومت کرده است.

 

ولی الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی ایران که برای شرکت در نشست بهاره صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی به واشنگتن سفر کرده است در پاسخ به شبکه “سی ان بی سی” گفت: فریز تولید در حال حاضر غیرمنصفانه است.

 

وی با بیان اینکه ایران در حال حاضر تلاش می‌کند به بازار بازگشته و سهمش را پس بگیرد، اظهار کرد: آنچه عربستان سعودی در این باره از ایران می‌خواهد درخواست منطقی یا منصفانه ای نیست.

 

بر اساس این گزارش، مقامات عربستان مکررا اعلام کرده اند که تنها در صورتی با فریز تولید موافقت خواهند کرد که ایران هم اقدام مشابه را انجام دهد. در حال حاضر تحلیلگران بر این باورند که بعید است این دو رقیب به یک توافق کوتاه مدت دست پیدا کنند.

 

سیف به شبکه “سی ان بی سی” گفت: ایران به عنوان عضو اوپک سهمیه تولید ۲.۴ میلیون بشکه در روز دارد، اما در زمان تحریمها این سهمیه را پر نکرد و سایر اعضای اوپک با افزایش تولید، شکاف به وجود آمده در عرضه را پر کردند.

 

وی در ادامه افزود: اکنون که ایران تلاش می‌کند سهمیه اش را پس بگیرد این کار را انجام می‌دهد و این مسیر اصلی اقتصاد ما است. رئیس کل بانک مرکزی در بخش دیگری از اظهاراتش سایر اعضای اوپک را مقصر کاهش شدید قیمتهای نفت – که بیش از ۳۷ درصد در یک سال گذشته ریزش کرده است – خواند.

 

وی گفت: درخواست برای فریز تولید از سوی کشورهایی مطرح می‌شود که مسئول مازاد عرضه کنونی در بازار هستند زیرا از سهمیه تولیدشان فراتر رفتند و به نظرم این منصفانه نیست.

 

با اینهمه وی خاطرنشان کرد که این اظهارات نظر شخصی وی است و تصمیم نهایی با بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران است.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا