خودروصنعت، معدن، تجارت

تبانی برای افزایش قیمت خودرو !

یک کارشناس از امکان تبانی خودروسازان و واردکنندگان خودرو برای افزایش قیمت خودرو خبر داده است. برخی دیگر از کارشناسان نیز خواستار کاهش قیمت خودروهای داخلی و وارداتی هستند.

 

به گزارش پایگاه خبری توسعه اقتصادی، با پایان یافتن تعطیلات نوروزی ابتدا خودروسازان از ارسال درخواست افزایش قیمت محصولاتشان به شورای رقابت خبر دادند. پس از آن نیز واردکنندگان خودرو در اظهارات مشابهی گفتند قیمت محصولاتشان را افزایش خواهند داد.

 

اما در واکنش به کوک شدن ساز گرانی خودروهای داخلی و وارداتی، یک کارشناس از تبانی خودروسازان و واردکنندگان خودرو برای افزایش قیمت‌ها خبر داد. وی معتقد است واردکنندگان قیمت محصولاتشان را افزایش می‌دهند تا زمینه برای افزایش قیمت خودروهای داخلی فراهم شود.

 

دیگر کارشناسان نیز تاکید می‌کنند که قیمت خودروهای داخلی و وارداتی نه افزایش، بلکه باید کاهش یابد.

 

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در این زمینه می‌گوید: متاسفانه خودروسازان و واردکنندگان خودرو برای حفظ منافعشان به طور هماهنگ تصمیماتی را اتخاذ می‌کنند و این منافع مردم است که قربانی چنین تصمیماتی می‌شود.

 

علی خاکساری خاطرنشان می‌کند: موضوع افزایش قیمت خودروهای وارداتی اگرچه از سوی واردکنندگان این محصول مطرح شده اما یک تصمیم هماهنگ شده با خودروسازان داخلی به خصوص ایران خودرو و سایپا است.

 

وی خاطرنشان می‌کند: برای توجیه افزایش قیمت خودروهای بی‌کیفیت داخلی می‌خواهند قیمت خودروهای وارداتی را افزایش دهند.واردکنندگان خودرو هم‌اکنون از فروش هر دستگاه خودرو بیش از صد درصد سود می‌کنند بنابراین دلیلی برای افزایش قیمت این محصولات وجود ندارد.

 

در این زمینه یک کارشناس صنعت خودرو معتقد است که قیمت خودرو‌ها نه تنها افزایش بلکه باید کاهش یابد. امرالله امینی اظهار می‌کند: با توجه به اجرایی‌شدن برجام و لغو تحریم‌ها قیمت خودروهای وارداتی باید کاهش یابد.

 

 

وی ادامه می‌دهد: پیش از اجرایی شدن برجام وارد‌کنندگان خودرو تحریم را بهانه افزایش قیمت قرار می‌دادند، حال که برجام اجرایی و تحریم‌ها لغو شده باید از آنها پرسید بهانه شما برای گرانی قیمت‌ها چیست.

 

امینی خاطرنشان می‌کند: با لغو تحریم‌ها شرکت‌های وارد‌کننده خودرو می‌توانند محصولات‌شان را به‌طور مستقیم از خودروسازان خارجی دریافت کنند، بنابراین با حذف واسطه‌ها هزینه‌های آنها کاهش یافته است.

 

رئیس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان نیز می‌گوید: با توجه به اجرایی شدن برجام بخشی از هزینه‌های تولید خودرو در کشور کاهش یافته است.

 

محمد جعفری خاطرنشان می‌کند: شورای رقابت باید با در نظر گرفتن تناسب بین قیمت و کیفیت خودروهای داخلی نسبت به کاهش قیمت‌ها اقدام کند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا