امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

توصیه‌های دامپزشکی برای خرید و نگهداری ماهی قرمز

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان تهران توصیه‌هایی را برای خرید و نگهداری ماهی قرمز در ایام عید ارائه کرد.

سعید کرمی، معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان تهران در گفتگو با خبرنگار مهر توصیه‌هایی را برای خرید و نگهداری ماهی قرمز در ایام عید ارائه کرد و اظهارداشت: ماهیان قرمز نماد طراوت و حیات بوده و باعث آرامش اعضاء خانواده می شود این ماهیان در صورت سالم و شاداب بودن هیچ گونه بیماری را به انسان منتقل نمی کنند.

وی گفت: درموقع خرید باید ماهی قرمز را از نظر ظاهری شامل وجود زخم روی پوست، بیرون زدگی چشم و خوردگی باله ها که از علایم بیماری ماهی است بررسی کرد ضمن اینکه در صورت وجود هر یک از علایم فوق، از خرید ماهی خودداری شود.

همچنین بخوانید

کرمی افزود: اگر از آب شرب شهری استفاده می کنیم باید جهت کلرزدایی، آب مورد استفاده را ۲۴ ساعت در هوای آزاد قراردهیم تا کلر موجود در آب از بین برود، سپس آب کلر زدایی شده را به آب ماهی اضافه کنید.

به گفته وی، برای ضد عفونی تنگ ماهی از نمک طعام به میزان ۳۰ گرم نمک دریک لیتر آب به مدت ۱۰ دقیقه می توان استفاده کرد.

این مقام مسئول اضافه کرد: مناسب ترین PH آب برای نگهداری ماهی ها  ۷/۵ – ۶/۸ و مطلبوب ترین دمای آب بیست الی بیست پنج درجه سانتی گراد است.

کرمی تصریح کرد: از اضافه کردن ماهی جدید پیش از حصول اطمینان از سلامتی آن در کنار ماهی ها خودداری کنید.

وی افزود: برای تعویض آب تنگ ماهی باید با آرامش یک چهارم از آب ظرف را خالی و سپس کم کم با آبی که یک روز قبل نگهداری شده جایگزین شود.

کرمی با بیان اینکه روزی یک یا دوبار به ماهیان غذا داده شود وهربار به اندازه ای باشد که بلافاصله توسط ماهی مصرف شود، گفت: تنگ ماهیان را در معرض مستقیم و شدید نور آفتاب قرارندهید.

وی با اشاره به اینکه به ماهیان غذای مخصوص آماده داده شود، ادامه داد: از ریختن نان خشک که باعث کثیفی محل نگهداری و مریض شدن ماهی میشود خودداری کنید ضمن اینکه برای نگهداری ماهی قرمز برای مدت طولانی؛ باید برای هر ماهی یک لیتر آب در نظر گرفته شود.

کرمی افزود: ماهی قرمز نباید در آب های آزاد و منابع آبی رها سازی شود، بهترین مکان برای رها سازی حوضچه ها واستخرهای موجود در پارک های شهر است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا