تجارتچندرسانه‌ایصنعت، معدن، تجارتصوت

توافق های جدید گمرکی تهران و بغداد + صوت

دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران وعراق از توافق های جدید گمرکی تهران و بغداد همزمان با سفر معاون اول ریاست جمهوری به کشور عراق خبرداد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، سید حمید حسینی در گفتگو با رادیو اقتصاد ضمن اشاره به امضای توافق نامه گمرکی بین ایران و عراق طی سالیان گذشته افزود: این توافقنامه می بایست به دو زبان عربی و انگلیسی امضا می شد که تنها نسخه عربی این سند امضا شده بود.

وی همچنین اظهارداشت: وقتی موافقت نامه ای به یک زبان امضا می شود در عمل خیلی کاربردی نیست.

همچنین بخوانید

دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران وعراق گفت: جدا از این با تغییر رئیس کل گمرک عراق مشکلات گمرکی ایران با این کشور فزونی یافته بود از اینرو ضرورت داشت جهت رفع مشکلات مورد بحث نشستی بین مقامات دو کشور برگزارشود.

وی در ادامه نشست مقامات گمرک عراق و ایران را بسیار مثبت ارزیابی کرد و افزود: خوشبختانه در این نشست توافق های خیلی خوبی صورت گرفته وهمینطور می تواند دستاوردهای مناسبی نیز به دنبال داشته باشد.

حسینی در مصاحبه با رادیو اقتصاد سفر اردیبهشت ماه سال آینده رئیس کل گمرک عراق به ایران را از جمله این دستاوردها عنوان کرد.

وی گفت: حمل و نقل یکسره، تغییر قوانین و مقررات گمرکات با اطلاع قبلی و همینطور افزایش ساعات کار بین گمرکات دوکشور از محورهای اصلی نشست مقامات گمرک ایران و عراق در این سفر بوده است.

دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران وعراق در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به روابط ویژه ای تهران و بغداد افزود: ارتباط ایران با همه کشورها در حد سفارتخانه یا کمیسیون مشترک است ولی در عراق علاوه بر کمیسیون مشترک و سفارتخانه، کمیسیون عالی بین دو کشور نیز برقرار است.

وی تصریح کرد: این کمیسیون در ایران به ریاست معاون اول ریاست جمهوری و در عراق به ریاست نخست وزیر این کشور برگزار می شود.

حسینی اضافه کرد: در سفر اخیر اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری به عراق تلاش شد کمیسیون مشترک یا کمیسیون عالی تشکیل شود ولی به جهت نبود فرصت کافی این برنامه منتفی ولی در برابر سند راهبری تجاری و اقتصادی بین مقامات دو کشور به امضا رسید.

وی یادآورشد: هیئتی از اتاق بازرگانی و تعدادی از وزرا از قبیل وزیر جهاد کشاورزی، وزیر امور خارجه، رئیس کل بانک مرکزی و غیره در این سفر معاون اول رئیس‌جمهور را همراهی کردند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، برنامه «روی خط اقتصاد» کاری از گروه کشاورزی شبکه رادیویی اقتصاد است که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۱۹ به مدت ۵۵ دقیقه به تهیه کنندگی «نازنین کتابچی و حسن سعید کلاهی» با هدف تحلیل و بررسی مهم‌ترین خبرهای اقتصادی ایران و جهان به منظور اطلاع رسانی و آگاه کردن مخاطبان بر روی موج اف‌ام ردیف ۹۸ مگاهرتز قرار می‌گیرد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا