امور زیربناییراه و ساختمان

جلسه استیضاح وزیر راه و مسکن

جلسه نوبت عصر امروز مجلس به بررسی طرح استیضاح وزیر راه و مسکن اختصاص داشت.

به گزارش آرمان اقتصادی، جلسه علنی نوبت عصر امروز مجلس به بررسی استیضاح وزیر راه و مسکن اختصاص داشت.

همچنین بخوانید

آخوندی باز هم در وزارت راه ماندنی شد

باس آخوندی از ۲۴۶ رای، با ۹۲ موافق استیضاح و ۱۵۲ رای مخالف استیضاح در وزارت راه ماند.

۱۷:۵۶؛ سر استیضاح را بریدند

احمد امیرآبادی فراهانی عصر امروز به عنوان نماینده موافق استیضاح وزیر راه و شهرسازی گفت: یک بار آقای آخوندی را در همین مجلس استیضاح کردیم اما همکاران امیدی ما همراهی نکردند و استیضاح رای نیاورد. این بار هم پرچم‌دار این استیضاح نماینده‌های امیدی بودند اما متاسفانه تا آخر پای استیضاح نماندند.

وی ادامه داد: قرار بر این بود که برخی از دوستان به عنوان موافق استیضاح در صحن صحبت کنند اما متاسفانه عقب‌نشینی کردند و ما ماندیم و جلسه استیضاح.

نماینده مردم قم با بیان اینکه ما با صداقت تمام در استیضاح وزیر راه و شهرسازی آمدیم، اظهار داشت: سانحه هواپیمایی جان ۶۶ نفر از هموطنان ما را گرفت و مردم را داغ‌دار کرد و مجلس باید رسیدگی و به این موضوع ورود کند.

امیرآبادی فراهانی افزود: ما باید برای مصالح ملی تصمیم بگیریم و نه جناحی و امروز هم قبل از استیضاح سر استیضاح را بریدند و متاسفیم که این اتفاق افتاده است.

وی با بیان اینکه آقای آخوندی به بنده گفتند که شما قمی هستید چرا همشهری خودتان را استیضاح می‌‌کنید، تصریح کرد: این از زرنگی آقای آخوندی است که تا به اصفهانی‌ها می‌رسد، می‌گوید پدر من اصفهانی بوده و وقتی در مقابل آذری‌ها قرار می‌گیرد می‌گوید مادر بنده آذری بوده و به نمایندگان قم هم می‌گوید بنده بزرگ شده قم هستم اما این مسایل در جهت منافع ملی است و مهمتر از منافع قومیتی خواهد بود.

این نماینده اصولگرا با بیان اینکه آنچه که امروز در مجلس اتفاق می‌افتد به ضرر نمایندگان خواهد بود، خاطرنشان کرد: درست نیست که درباره سانحه کشتی بگوییم، مقصر ناخدا است؛ در سانحه قطار بگوییم، راهبر مقصر است و در سانحه هواپیمایی بگوییم قلب خلبان مشکل داشته و تقصیر کوه دنا است که در آنجا قرار گرفته است و هیچ تقصیری متوجه وزیر و سازمان هواپیمایی نیست.

نماینده مردم قم اضافه کرد: البته کسانی که استعفا می‌دهند در جای بهتری پست می‌گیرند و امروز پیامکی به نمایندگان مجلس ارسال شده است که به استیضاح وزیر راه و شهرسازی رای مخالف بدهید.

امیرآبادی با تاکید بر اینکه بنده مدارک بسیار مهمی از ناکارآمدی وزارت راه و شهرسازی دارم، ابراز داشت: آقای جابرانصاری نامه گردشکار به آقای آخوندی ارسال کرده است که تعدادی از آپارتمان به قضات داده شود آیا این درخواست قوه قضاییه بوده است که این آپارتمان‌ها به قضات داده شود؟ ما این موضوع را جویا شدیم و قوه قضاییه اعلام کرد شرافت قضات بیشتر از این آپارتمان‌ها است.

وی افزود: زمانی باید در سیستم گردشکار انجام شود که سازمانی از شما درخواستی داشته باشد آیا قوه قضاییه از شما درخواست آپارتمان کرده است. چرا آقای جابرانصاری این درخواست را به شما ارسال کرده و شما باید در این باره پاسخگو باشید.

۱۷:۳۹؛ تجمیع وزاتخانه‌ها خطای استراتژیک مجلسیان بود /عمر متوسط هواپیماها از ۳۰ به ۲۲ سال رسیده است

سید احسن علوی در جلسه علنی نوبت عصر امروز مجلس که به استیضاح وزیر راه و شهرسازی اختصاص داشت، در مخالفت با استیضاح عباس آخوندی گفت: متکلمین و نویسندگان و محققین و کسانی که می‌خواهند چیزی را اثبات کنند باید در جهت نافذیت سخنشان به کلام بزرگان تکیه کنند .

نماینده مردم سنندج در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت وزارت راه و شهرسازی در کشور، بیان کرد: بخش راه و شهرسازی به غیر از این که نقش بسزایی در عملکرد کشور دارد، بعد اقتصادی و همچنین بعد اجتماعی را متاثر از خود قرار می‌دهد.

وی با اشاره به بیانات آخوندی نسبت به اقدامات انجام شده، گفت: در سال‌های اخیر اقدامات خوبی در بخش حمل ونقل انجام شده و کارها در مسیر درست قرار گرفته و از ظرفیت‌های کلی استفاده شده است.

این نماینده مجلس ادامه داد: آیا به راستی همه این مشکلات به یک وزیر مربوط می‌شود؟ ما چه کردیم و چه شد که در دوره‌های قبلی سه وزارتخانه را تجمیع کردیم؟ این خطای استراتژیک ما مجلسیان بود که انجام دادیم.

وی با اشاره به حوادث رخ داده در چند ماه گذشته بیان کرد: امروز در تصادم کشتی سانچی مشخص است که باید از چه کسانی سوال کنیم. یا در بحث دریانوردی و هواپیماهای ای تی آر  مشخص شده که مربوط به وزارت راه و شهرسازی نیست و ما سوالاتمان را باید از کسانی دیگر بپرسیم.

علوی به شهادت دادمان وزیر راه و شهرسازی در هواپیمای متعلق به این وزارتخانه اشاره کرد و گفت: اگر او در این هواپیما شهید نمی‌شد، قطعا او را استیضاح می‌کردند.

عضو کمیسیون عمران مجلس خطاب به نمایندگان مجلس عنوان کرد: دوستان قبول کنید قانون و رویه و آیین‌نامه‌ها در دنیا مقدس است اما در ایران چون که ما تابع نیستیم ابهام برای ما به فضیلت تبدیل شده است.

وی به تبدیل ۲۲ وزارتخانه به ۱۷ وزارتخانه در دوره قبل اشاره کرد و گفت: ما با عملکردمان فکر امروز را نکردیم و امروز سوال را از کسانی داریم که در وزارتخانه‌ها تجمیع شده کار می‌کند .

نماینده مردم سنندج در مجلس با اشاره به سقوط هواپیمای ترکیه‌ای در کرمانشاه بیان کرد: چه کسی است که از سوانح هوایی و سقوط هواپیما و حوادث کشتی سانچی و تصادف قطارها متاثر و متالم نشود. همه ما متاسفیم اما قبول داریم که بخشی از آنها مربوط به وزیر نیست .

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه سیستم ناوگان حمل ونقل فرسوده است به عمر متوسط هواپیماها در کشورهای توسعه یافته و نیمه توسعه یافته که به ترتیب ۱۱ سال و ۶ سال است اشاره کرد و عمر متوسط هواپیماها در کشورما را بعد از خرید هواپیماهای جدید از ۳۰ سال به ۲۲ سال اعلام کرد.

وی با اشاره به لایحه بودجه که در مجلس مورد بررسی قرار گرفت، گفت: در کمیسیون تلفیق بررسی شد و این وزارتخانه برای سال آینده اگر بخواهد همین وضعیت موجود را حفظ کند نیازمند ۱۷۰ هزار میلیارد تومان سرمایه است که تنها ۵ هزار میلیارد تومان اعتبار به این وزارتخانه اختصاص داده شده است و ۱۶۵ هزار میلیارد تومان کسری دارد .

علوی عنوان کرد: در کشورهای توسعه یافته ۶ درصد از بودجه خود را به هزینه تعمیرات و در کشورهای نیمه توسعه یافته چهار درصد را به تعمیرات اختصاص می دهند اما در ایران این میزان برای تعمیر راهها کمتر از نیم درصد است .

وی عنوان کرد: احداث آزادراه‌ها از ۱۰۰کیلومتر در سال به ۳۰۰ کیلومتر در سال افزایش پیدا کرده که از طریق بخش خصوصی عملیاتی شده است و ریلی گذاری از ۳۰ کیلومتر در سال به ۵۶۰ کیلومتر در سال رسیده و عمرمتوسط هواپیماها با این خرید اخیر از ۳۰ سال به ۲۲ سال کاهش پیدا کرده است.

علوی ادامه داد: سیستم حمل ونقل کشور در جابجایی هوایی مسافر از ۲۶ میلیون به ۳۳ میلیون نفر رسیده و حمل و نقل ریلی از ۳۲ میلیون تن به ۴۲ میلیون تن افزایش پیدا کرده است که در جهت دستیابی به برنامه توسعه ششم مفید واقع شده است.

وی سرمایه گذاری در فرودگاه‌های کشور را ۲۵۰۰میلیارد تومان عنوان کرد و گفت:اجرای سیاست‌های بازآفرینی شهری با رویکرد محل محور همچنان ادامه دارد و اهتمام بخش خصوصی در این وزارتخانه برای عملیاتی کردن این برنامه‌ها وجود دارد.

این نماینده مجلس به راه اندازی ترمینال سلام با ظرفیت ۵ میلیون نفر و ترمینال ایران شهر با ظرفیت ۲۵ میلیون نفر اشاره و بیان کرد که با سرمایه گذاری ۱۲ هزار میلیارد تومانی بخش خصوصی در راه سازی فعالیت هایی انجام شده که باعث کاهش مصرف سوخت و کاهش آلایندگی در کشور می انجامد.

وی در پایان به بازخوانی جعبه سیاه هواپیما تهران – یاسوج اشاره کرد: دانلود اطلاعات نشان می‌دهد که کمک خلبان به خلبان اصلی هواپیما اخطار برگشت می‌دهد و مسوول هواشناسی نیز مخاطراتی را پیش بینی کرده بود اما با کاهش ارتفاع هواپیما تا ۱۵ هزار پا و خاموش کردن هواپیما برای فرود به علت تراکم ابر و عدم دید مناسب هواپیما با کوه برخورد کرد و این اتفاق ناگوار رخ داد.

وی گفت: ما مجلسی ها به عنوان افرادی که نظرات کارشناسی دارند باید مسایل را بررسی و در جهت رضایت مردم واقعیات را نشان دهیم.

۱۷:۳۳؛ زمان بحران به جای روحیه دادن به وزیر او را استیضاح می‌کنیم/ آخوندی توانسته بن‌بست‌ها را بشکند 

الیاس حضرتی که در جلسه استیضاح وزیر راه و شهرسازی به عنوان مخالف استیضاح وزیر راه سخن می‌گفت، اظهار داشت: ما باید امروز موضوع استیضاح را بهانه‌ای برای بررسی موضوع مهم کشوری قرار دهیم و بنده از استیضاح‌کنندگان که این فرصت را برای کشور خلق کردند تشکر می‌کنم که باعث شدند مباحث خوبی مطرح شود و گزارش‌های مثبتی به مردم که همیشه خبرهای منفی و ناامیدکننده شنیده‌اند داده شود اما می‌گویم که استیضاح‌کنندگان با عجله کار کردند و محتوای انتقاداتشان نشان می‌دهد که با عجله تصمیم گرفتند.

وی افزود: ما عادت داریم که در زمانی که بحران در کشور پیش می‌آید به جای اینکه صبورانه علت را بررسی کنیم شروع به زدن می‌کنیم. زمانی که وزیر هنوز در بحران بود به جای روحیه دادن به او استیضاح می‌کنیم این کار با عجله بود و بهتر بود منتظر نتیجه جعبه سیاه می‌ماندید.

حضرتی خاطرنشان کرد: نکته ضعف دیگر طرح این استیضاح این بود که استیضاح سه وزیر همزمان مطرح شد و این مساله از روال طبیعی خارج بود ضمن اینکه زمان استیضاح وزیر راه در این برهه که نزدیک سفرهای نوروزی است، نادرست بود.

وی یادآور شد: آیا ما اعتقاد داریم که باید لابی‌کنیم و رفت و‌ آمد کرده و به همه بلی بگوییم و خود را به بودجه سنواتی عمرانی محصور کنیم و یا اینکه به روش مدیریت باز و با نگاه تجارت جهانی و در نظر گرفتن فرصت‌هایی که در جهان وجود دارد معتقدیم؟ آیا به نیروی انسانی کارآمد اعتقاد داریم تا بتوانیم چهره زیبایی از جمهوری اسلامی به مردم نشان دهیم. امروز مدیریت باز چشم انداز وسیعی دارد و زنده و پویا است.

حضرتی خاطرنشان کرد: بنده امروز از شخص آخوندی دفاع نمی‌کنم که ایشان فرزند آیت الله آخوندی و از فرزندان آذربایجان است امروز می‌خواهم از ضرورت مدیریت پویا و زنده دفاع کنم. آقای آخوندی به جای محدود شدن به بودجه عمرانی در راستای استفاده از امکانات سرمایه‌گذاری خارجی اقدام کرده است.

این نماینده مجلس بیان کرد: ما امروز بحران‌هایی مثل آب، محیط زیست و اشتغال را داریم ولی مهمترین آن کمبود سرمایه‌گذاری است در وزارت راه آخوندی توانسته بالاترین جذب سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی را داشته باشد و همچنین توانسته بودجه عمرانی را در راستای بازسازی ناوگان هوایی و ریلی هزینه کند.

وی تصریح کرد: آخوندی همزمان با مذاکرات برجام در حال رایزنی و مذاکره برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی بود در اینجا بنده نمی‌گویم که باید از اروپا الگوبرداری کنیم کشورهایی مثل مالزی، اندونزی و ترکیه را مدنظر قرار دهیم می‌بینیم که این وزارتخانه تحولات اساسی داشته است.

حضرتی ادامه داد: زمانی که یک پیمانکار که ۲۰۰ میلیارد تومان از وزارت راه طلب داشت با یک چک ۲۰ میلیون تومانی مواجه شد، سکته کرد ما نتوانسته‌ایم به وزارت راه بودجه زیادی تخصیص دهیم حال به کدامین گناه قرار است آخوندی استیضاح شود؟ به خاطر اینکه پرچمدار نوسازی هوایی شده در دنیایی که همگان بر علیه ما بسیج شده‌اند باید استیضاح شود. او در پیچ و خم‌ها توانسته قرارداد برای نوسازی بنویسد حالا باید مجازات شود.

نماینده مردم تهران خاطرنشان کرد: باید ببینیم که آخوندی در جاده‌های روستایی، بنادر، ناوگان ریلی و هوایی چه کرده امروز باید درباره مدیریت کشور تصمیم بگیریم.

وی یادآور شد: ما امروز تصمیم می‌گیریم وزیری که در حد یک وزیر واقعی و توان او بالاتر از یک وزارتخانه است را تنبیه و یا تشویق کنیم اگر تشویق شوند امثال زنگنه هم تشویق می‌شوند.

حضرتی با بیان اینکه آخوندی توانسته بن‌بست‌ها را بشکند این سوال را مطرح کرد که آیا ما باید به مدیران کارآمد نمره بدهیم یا اینکه به کسی که در کوچه‌های بن بست و تنگ ندانم‌کاری گیر کرده امتیاز بدهیم.

وی خاطرنشان کرد: امروز با رای قاطع به آقای آخوندی از وزیری که در وزارت راه برای سال ۹۷ برنامه ویژه‌ای برای ایجاد اشتغال دارد، حمایت می‌کنیم.

۱۷:۲۲؛ آقای آخوندی آیا شایعه استعفای شما صحت دارد / وزیر به اسناد بالادستی بی‌توجه است

داریوش اسماعیلی عصر امروز در موافقت با استیضاح وزیر راه و شهرسازی گفت: من هیچ وقت انگیزه شخصی در استیضاح وزیر راه و شهرسازی ندارم و حتی یک مورد درخواست شخصی تاکنون به صورت مستقیم و غیرمستقیم مطرح نکرده‌ام.

وی ادامه داد: در شش سالی که نماینده مجلس بودم، وظیفه خود دانستم که همواره از دولت حمایت کنم زیرا دولت را پیشانی اجرایی نظام می‌دانم.

این نماینده مجلس درباره دلایل استیضاح وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: آقای آخوندی وزیر جدیدی نبود که در این شش ماه کار کرده باشد بلکه نزدیک به پنج سال است که در کابینه حضور دارند. با جلساتی که ایشان در هنگام رای اعتماد گذاشتند تعهد دادند اشتباهات گذشته را جبران کرده و تکرار نکنند ولی وقتی نمایندگان دیدند که وزیر اشتباهات گذشته را ادامه می‌دهد فردی جدیدتر سکان وزارت راه و شهرسازی برعهده بگیرد.

اسماعیلی با بیان اینکه آیا اتفاقاتی که می‌افتد رسم بر این نیست که وزیر حداقل عذرخواهی کند، تصریح کرد: آیا این اتفاق افتاد تا نمایندگان دست به استیضاح نزنند. شخصیت آخوندی مورد احترام بنده است و برای ایشان ارزش و احترام قائل هستم.

وی عدم پایبندی و عدم تلاش برای تحقق اسناد بالادستی را از دلایل استیضاح آخوندی دانست و خاطرنشان کرد: کمرنگ بودن نقش وزارت راه و شهرسازی در لایحه بودجه ۹۷ این مهم را به روشنی بیان می‌کند. شکی نیست در زمان تدوین لایحه بودجه هر وزارتخانه‌ای بتواند مسائل خود را طرح کند، در مرحله اول سازمان برنامه و بودجه و در مرحله بعدی، هیات دولت را قانع کند، بودجه بهتری کسب کنند. متاسفانه مواد مطرح در اسناد بالادستی بر زمین مانده و اثری از آنها در بودجه نیامده است.

این نماینده موافق استیضاح آخوندی افزود: برخی از احکام مربوطه شامل عمران و توسعه عشایری، ساخت مسکن اجتماعی، توسعه راه‌ها و زیرساخت و… می‌شود. این بی‌توجهی موجب شد تا بودجه عمرانی وزارت راه و شهرسازی کاهش چشم‌گیر داشته باشد. اعتبارات هزینه‌ای این وزارتخانه کاهش ۲۵ درصدی داشته است.

اسماعیلی با بیان اینکه آیا افتخار می‌کنید که بودجه شما کاهش یافته است؟ ابراز داشت: عدم تلاش برای تحقق وظایف وزارتخانه‌ها و پیشمانی برای مشارکت نهادها در امور از دیگر دلایل استیضاح است. طرف آذربایجانی تعهدات خود را انجام داده بود و از طرف گلایه داشت. ایمیدرو با تصویب دولت تقبل کرده چهل درصد جاده‌ای که از سمت معادن ساخته می‌شود، بسازد و این کار کرده است ولی شما چه کرده‌اید؟‌ انتظار دارید بخش خصوصی با شما مشارکت کند.

وی با اشاره به مسئله سازمان نظام مهندسی بیان کرد: شما در این باره جواب ندادید. شما اصرار دارید انبوه‌سازان مالک هستند. امروز شما می‌گوید مالک می‌تواند ناظر را انتخاب کند یعنی انبوه‌سازان هم مالک هستند که می‌توانند سازنده را انتخاب کنند و هم می‌توانند ناظر را انتخاب کند. این مسئله فسادآور است.

نماینده مردم خرامه، سروستان، کوار در مجلس با بیان اینکه آیا شما از مسئولیت‌تان استعفا داده‌اید؟ یادآور کرد: آیا با رئیس‌جمهور مشکل دارید؟ آیا این نشانه بی‌انگیزگی شما است؟‌ یا آنکه این مسئله ناز کردن است؟

۱۶:۴۵؛ درگیری لفظی نمایندگان در جایگاه هیات رییسه

همزمان با صحبت‌های عباس آخوندی در جلسه اسیتضاح وزیر راه و شهرسازی درگیری لفظی دو نفر از نمایندگان مجلس در جایگاه هیات رئیسه منجر به ایجاد اختلال در برگزاری جلسه شد.

بر این اساس در حالی که مجتبی ذوالنوری نماینده و رئیس فراکسیون روحانیون مجلس با حضور در جایگاه هیئت رئیسه و مذاکره با علی لاریجانی رئیس مجلس اسلامی، خواستار اعلام وصول فوری سوال از رئیس جمهور شده بود توضیحات محمدعلی وکیلی عضو هیات رئیسه موجب درگیری لفظی میان این دو نماینده معمم و مکلای مجلس شد.

در ادامه جمعی حدود ۵۰ تا ۷۰ نفر از نمایندگان در جایگاه هیات رئیسه تجمع کردند و این در حالی بود که در لحظاتی مشاجره لفظی وکیلی و ذوالنور شدت گرفته و این دو نماینده بر سر یکدیگر فریاد می‌کشیدند.

نکته جالب توجه مناظره‌ای بود که اخیرا این دو نماینده مجلس درباره مسائل سیاسی کشور داشتند که بازتابی در فضای رسانه‌ای کشور نیز به همراه داشت.

احمد انارکی محمدی در گفت‌وگوی کوتاه با خبرنگار ایلنا درباره این مشاجره لفظی توضیح داد و گفت: درگیری لفظی به خاطر اعلام وصل سوال از رئیس جمهور بوده است.

نماینده اصلاح طلب مردم رفسنجان ادامه داد: گویا آقای ذوالنوری اصرار بر اعلام وصول فوری سوال از رئیس جمهرو داشت که به ایشان توضیح می‌دهند یکی از امضاها پس گرفته شده و سوال از حد نصاب افتاده است و آقای ذوالنوری می‌خواهد بداند چه کسی امضایش را پس گرفته است.

عباس آخوندی که همچنان مشغول صحبت کردن در دفاع از خود بود پس از آنکه متوجه این تشنج در پشت سر خود در جایگاه هیات رئیسه شد در ادامه صحبت‌هایش وقفه انداخت که علی لاریجانی از او خواست به صحبت‌هایش ادامه دهد.

اکبر رنجبرزاده عضو هیات رئیسه مجلس نیز توضیح داد که موضوع پیش آمده ارتباطی به بحث استیضاح ندارد.

با این حال آخوندی به شوخی گفت باید برای صحن خالی صحبت کنم هیچ نماینده‌ای روبرویم نیست و صحبت برای صحن خالی کمی سخت است.

به گزارش ایلنا در ادامه مشاجره لفظی نمایندگان، چند نماینده معمم و دو سه نفر از نمایندگان مکلای مجلس پشت جایگاه هیات رئیسه و در اعتراض به اتفاقی که افتاد تحصن کردند.

مجتی ذوالنوری، احد آزادیخواه، ناصری‌نژاد  و نصراله پژمانفر از جمله اعضای اصولگرای  فراکسیون روحانیت و همچنین سیدحسین نقوی حسینی و نادر قاضی‌پور و چند نماینده اصولگرای دیگر در جمع متحصنین حضور داشتند.

مسعود پزشکیان نائب رئیس مجلس شورای اسلامی دقایقی بعد در جمع این متحصنین حضور یافت و پس از صحبتی کوتاه از آنها خواست تا برای ادامه مذاکرات صحن را ترک کنند و در نتیجه معترضین به عدم اعلام وصول سوال از رئیس جمهور به همراه نائب رئیس نخست مجلس صحن را ترک کردند.

با وجود سپری شدن دقایقی از این اتفاق فضای مجلس همچنان تحت تاثیر این درگیری بود و بر این اساس تعدادی از نمایندگان با حضور در کنار صندلی رئیس مجلس با او مذاکره کردند و جالب این بود که در تمامی این مدت عباس آخوندی همچنان از عملکرد در وزارت راه و شهرسازی دفاع می‌کرد تا استیضاح کنندگان را قانع کند.

۱۵:۵۸؛ بیش از ۳۰ میلیارد تومان در فرودگاه یاسوج هزینه کرده بودیم/ آمده‌ام که پاسخگو باشم

عباس آخوندی در بخش اول سخنان خود با بیان اینکه زندگی انسان بر ایمان،‌ عمل صالح و دعوت صبر استوار است، گفت: خیلی خوشبختم که در خدمت شما نمایندگان در جهت توضیح اتفاقات اخیر هستم، این سومین باری است که برای استیضاح خدمت شما می‌رسم و در گذشته هم ۴ بار برای پاسخ دادن به سؤالاتتان به مجلس آمده‌ام.

وی ادامه داد: در همه ادوار گذشته فکر می‌کنم تمام توضیحات من برای شما عزیزان قانع‌کننده بوده و امروز هم برمبنای توضیحات کارشناسی صحبت خواهم کرد.

وزیر راه و شهرسازی خطاب به نمایندگان گفت: باید عرض کنم که همواره از این پرسش و پاسخ لذت برده و می‌برم و مردم‌سالاری و دموکراسی یعنی همین که مردم پرسش‌های خود را مطرح کنند و مسئولان هم پاسخگو باشند که موجب خودسازی است بنابراین نه تنها گله‌ای ندارم بلکه خوشحالم که در خدمت شما هستم.

وی با اشاره به سقوط هواپیمای تهران-یاسوج گفت: در وهله نخست به خانواده جان باختگان تسلیت می‌گویم و بابت تمام کاستی‌ها و کمبودها از مردم و ملت شریف ایران پوزش می‌خواهم.

آخوندی ادامه داد: واقعیت این است که ما در فرودگاه یاسوج بیش از ۳۰ میلیارد تومان هزینه کرده بودیم و قصدمان این بود که در دهه فجر آن را افتتاح کنیم که شوربختانه این اتفاق افتاد.

وی خاطر نشان کرد: بی شک حوادث اخیر نگرانی‌هایی را برای مردم ایجاد کرده که حق هم دارند چراکه از  ایمنی و رفاه مردم چیز مهم‌تری وجود ندارد،  من قصد توجیه کردن ندارم آمده‌ام که پاسخگو باشم؛ لذا قبل از آن از هرگونه رنج و زحمتی که بر مردم وارد شد، پوزش می‌خواهم.

وزیر راه، مسکن و شهرسازی تاکید کرد: حمل و نقل یک سیستم پیچیده است بنابراین وقتی که از سانحه صحبت می‌کنیم از مجموعه وظایفمان صحبت می‌کنیم.

وی با اشاره به برف و یخبندان بهمن ماه تهران گفت: هنگام بارش برف ما ۳۲ سانت برف در مهرآباد داشتیم، دمای این فرودگاه منفی ۸\۴ بود، و در فرودگاه امام ۷۰ سانت برف با دمای منفی ۱۲ درجه و در کرج ۳۲ برف داشتیم با دمای  منفی ۱۳ داشتیم.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه جلسه استیضاح با اشاره به سایر سوانح و لغو پروازها و مسدودیت راه‌ها در شرایط بارش برف در کشورهای پیشرفته اظهار داشت: همانطور که گفتم مسدودیت راه‌ها و لغو پروازها در شرایط بارش برف تنها در ایران رخ نمی‌دهد و در کشور سوئیس فرودگاه ژنو در بارش اخیر بسته شد. در فرودگاه دوبلین کشور ایرلند ۳۳۱ پرواز لغو شد. در اسکاتلند تمام خطوط ریلی بین لندن و اسکاتلند بسته شد.

وی افزود: نمی‌خواهم بگویم که لغو پروازها مسدودیت فرودگاه‌ها و راه‌ها اتفاق خوبی است اما حواسمان باشد وقتی درباره یک موضوعی توضیح می‌خواهیم ببینیم که می‌توانستیم کاری بیشتر از آن انجام دهیم و انجام نداده‌ایم.

آخوندی با بیان اینکه اگر بخواهیم میزان تاب‌آوری حمل و نقل را افزایش دهیم باید سرمایه‌گذاری را هم در این بخش بالا ببریم، گفت:‌ این اتفاقات در تمام کشورها رخ می‌دهد اما در این کشورها مسئولین و کشور را سرزنش نمی‌کنند.

وی ادامه داد: البته می‌توان از طریق آموزش و سرمایه‌گذاری اقدامات بهتری در این حوزه انجام داد و باید در این‌باره با یکدیگر، دولت و مجلس مذاکره و صحبت کنند.

آخوندی با بیان اینکه طول راه‌های منتهی به تهران ۹۰۰ کیلومتر است و برای نگهداری از این راه‌ها در شرایط بارش برف حداقل به ۵۰۰ نفر نیروی انسانی و ۲۰۰ دستگاه برف‌روب و نمک‌پاش نیاز داریم، گفت: ‌در این حوزه فقط ۴۲ دستگاه در حوزه تهران با عمر بالای ۲۵ سال وجود دارد. بنابراین شاهد کاستی‌های زیادی هستیم.

وی با بیان اینکه مرتبا در سال شاهد افتتاح راه‌های روستایی، فرعی، آزادراهی و… هستیم، گفت: در حال حاضر طول راه‌های کشورمان به ۲۱۷ هزار کیلومتر می‌رسد که برای نگهداری از آن سالانه به ۱۰ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز داریم اما در بهترین حالت ممکن میزان اعتبارات برای راهداری دو هزار میلیارد تومان بوده است.

وی ادامه داد: مگر همین مجلس تصویب نکرده بود که از محل ماده ۷۰ سالانه ۵۰۰ میلیارد تومان به بخش راه‌آهن و راهداری اختصاص پیدا کند اما تخصیص اعتبارات در سال ۹۴ صفر، در سال ۹۵ صفر و در سال ۹۶ هم صفر بوده است.

آخوندی با بیان اینکه این واقعیت اعتبارات ایران در دستگاه‌های اجرایی است گفت: بنده شرمنده تمام همکاران خود هستم. در شرایط بارش برف هشت هزار نیروی راهداری که مشغول بازگشایی راه‌های کشورمان بودند سه ماه بود که حقوق دریافت نکرده بودند همچنین کارکنان شبکه ریلی هم بیش از سه ماه بود که حقوق خود را دریافت نکرده بودند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: دوستان ما همه در یک کشتی نشسته‌ایم و نباید به یکدیگر طعنه بزنیم و باید برای پیشبرد مسائل به یکدیگر کم کنیم.

وی افزود: باید واقع‌نگر باشیم. اداره مسائل کار دشواری است. اینطور نیست که پلیس و راهدار بی‌توجه باشند. ما تلاش خودمان را می‌کنیم وقتی اتفاقی بزرگ‌تر از توان دستگاه‌های اجرایی است قهر طبیعت غلبه می‌کند.

آخوندی با اشاره به حادثه فرودگاه اظهار داشت: آیا کسی هست که بگوید از ایمنی بالاتر هم کاری وجود دارد؟ ما در آن زمان در فرودگاه مهرآباد کمتر از ۳۰۰ متر و در فرودگاه امام دیدمان به ۱۰۰ متر رسید. در حالی که برای پرواز ۵۰۰ متر و برای نشستن ۸۰۰ متر دید نیاز داریم. بنابراین امکان عملیاتی کردن وجود نداشت. این را می‌توانید از هر کارشناسی بپرسید ولی ما توانستیم با زحمت در شرکت فرودگاه‌‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن وضعیت را به حالت عادی بازگردانیم.

وی تاکید کرد: خواهش می‌کنم به فداکاری و صداقت و تلاش راهداران و کسانی که در این بندر و فرودگاه کار می‌کنند اطمینان کنیم. اینها فداکارند و در سخت‌ترین شرایط کار می‌کنند.

آخوندی با اشاره به اینکه به محض رخ دادن حادثه اخیر هواپیما به سرعت ستاد رسیدگی به سانحه تشکیل دادیم، اظهار داشت: ما در حال حاضر منتظر اعلام نتایج از سوی این ستاد هستیم و هرگونه اظهارنظری خارج از آن خلاف قانون است. ضمن اینکه کوچک‌ترین اطلاعات از مردم پنهان نمی‌شود و جزئیات در اختیار همگان قرار می‌گیرد. چراکه اگر بخواهیم ایمنی داشته باشیم باید اطلاعات در اختیار همه باشد تا فرودگاه، برج مراقبت، ساخت و نگهداری بتوانند بهتر کار کنند. این چه تصوری است که ما بخواهیم کسی را محکوم کنیم تمام اطلاعات را ریز به ریز در اختیار همگان قرار می‌دهیم و اگر قصوری وجود داشته باشد باید پاسخگو باشند.

وی با اشاره به رابطه شرکت‌های عملیاتی هواپیمایی با سازمان هواپیمایی تصریح کرد: رابطه این دو ارگان مانند رابطه راننده با پلیس است. اگر اتفاقی رخ می‌دهد ما به دنبال دلیل اتفاق هستیم نه اینکه پلیس را محکوم کنیم. سازمان هواپیمایی هیچ نفع و کوچک‌ترین انحرافی در گزارش نداشته است این سازمان وضع‌کننده و کنترل‌کننده مقررات است، پلیس صنعت هوانوردی است باید به آن اعتماد کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مباحث مربوط به فساد اخلاقی نیز بیان کرد: بنده بعد از وقوع حادثه سقوط هواپیما به محل سانحه رفتم و ستاد تشکیل دادم و در شرایط سخت ابری در منطقه حضور داشتم و با خانواده‌ها صحبت کرده و از آنها دلجویی کردم. این حداقل کاری بود که انجام دادم و وظیفه‌ هم داشتم.

وی تاکید کرد: بنده‌ بار دیگر به بازماندگان این حادثه تسلیت می‌گویم و از کاستی‌ها پوزش می‌خواهم.

آخوندی گفت: به بنده می‌گویند چرا استعفا نکردم اما باید پاسخ بدهیم که چرا این وزیر باید استعفا کند. در کشورهای پیشرفته به دو دلیل وزرا استعفا می‌کنند؛ یک همبستگی اجتماعی و دیگر اینکه مانع رسیدگی از بین برود. در حادثه قطار بنده استعفا کردم چون در حوزه بنده بوده است اما این حادثه مربوط به وزارتخانه راه نبود. همانگونه که استعفا درست می‌تواند کارساز باشد استعفای نادرست هم غلط است و نشان از بی‌صداقتی و کتمان حقیقت است. اگر این حادثه در حوزه عملیات بنده بود یقینا استعفا می‌کردم اما در حالی که این حادثه در حوزه من نبوده است استعفا علامت غلط دادن به جامعه است و نتیجه‌گیری اشتباه خواهد شد و مانع پیگیری موضوع می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: باید دید ایران در برابر حوادث حمل و نقلی اجتماعی و … چقدر تاب‌آوری دارد در اینجا بنده فقط درباره تاب‌اوری ایران در برابر حوادث حمل و نقلی صحبت می‌کنم.

وی ادامه د اد: درسی که من در این سال‌ها به ویژه در شرایط بارش برف گرفتم این بود که تمام تهران وابسته به حمل و نقل جاده‌ای است و وقتی که جاده بسته باشد امکان دسترسی به فرودگاه امام هم وجود ندارد و این در حالی است که روزانه ۵۵۰ هزار خودرو وارد تهران و از آن خارج می‌شوند بنابراین طبیعی است که در شرایط بارش برف گرفتار شوند.

وی با تاکید بر اینکه تنها راهکار این است که به سمت حمل و نقل حومه‌ای و ریلی پیش برویم گفت: تا وقتی که متکی به حمل و نقل جاده‌ای باشیم وضعیت همین است معتقدم باید از اممکانات موجود برا یتوسعه حمل و نقل بومی و حومه‌ای پیش برویم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به توسعه خطوط حومه‌ای از تهران گفت: خط سوم راه آهن حومه‌ای تهران – گرمسار افتتاح شده و خط چهارم این مسیر هم در حال افتتاح است و در حال حاضر ۱۰ زوج قطار هر روز در این مسیر حرکت می‌کنند.

وی ادامه داد:‌ خط چهار راه آهن حومه‌ای تهران – کرج هم در حال ساخت است همچنین در خط حومه‌ای تهران – قم روزانه چهار زوج قطار در مسیر روفت و برگشت فعال هستند . در خط راه آهن حومه‌ای اتهران – پرند ۱۱ زوج قطار در مسیر رفت و برگشت تردد دارند.

آخوندی از اضافه شدن ۸۰ ریل باس به حمل و نقل حومه‌ای خبر داد و گفت: در تمام کلانشهرها ۲۸ محور حمل و نقل حومه‌ای به راه افتاده است.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه این اقدامات از اقدامات دیربازده اما بنیادی هستند گفت:‌ معتقدم با هیاهو کردن هیچ کاری نمی‌توان کرد و تاثیرات این اقدامات در دراز مدت خود را نشان می‌دهد.

وی افزود: اخیرا قرارداد ۷۰۰ میلیون یورو برای ۴۵۰ ریل‌باس منعقد کرده‌ایم و برنامه ما این است که ۱۰۰ میلیون مسافر در حمل و نقل حومه‌ای جابجا کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سیاست شهرسازی بر اساس سیاست ریل‌پایه است و این طرح را در شورای شهر تصویب کردیم گفت: قرار بر این است که تمام اقدامات شهرسازی بر اساس سیاست‌های ریل پایه باشد از این رو ۳۳ ایستگاه را مرکز توسعه شهرها در تهران مشهد، قم، قزوین، اهواز و … در دست ساخت قرار داده‌ایم.

وی ادامه داد: تنها در اهواز یک ایستگاه راه‌آهن به وسعت ۳۳۰ هزار متر مربع به عنوان مرکز توسعه شهر در حال ساخت است و معتقدم باید در تمام شهرها به سمت شهرسازی ریل پایه پیش برویم.

آخوندی گفت: دوستان من بعنوان عضو کابینه و کسی که مسئولیت مشترک دارد و عضو شورای پول و اعتبار است چند نکته را عرض می‌کنم. شرایط اقتصادی کشور بسیار سخت است نیار به اندیشه مشترک بین دولت و مجلس است. من واقعا نگرانم. نگران وضعیت اقتصادی ایران هستم ولی باعث فرار نیست بلکه باعث فداکاری و تلاش بیشتر است.

وزیر راه و شهرسازی افزود: چند رقم را می‌گویم توجه کنند. هر وزیری باید در چارچوب این ارقام کار کند. میزان بدهی‌های دولت به اقتصاد ۶۵۰ هزار میلیارد تومان است. مفهوم این یعنی در واقع متلاشی شدن همه شرکت‌های مهندسی و صنعتی ایران. آیا ما و شما در برنامه ششم برای این بدهی اندیشه‌ای کردیم؟  آیا فکری کردیم ؟  ما می‌دانیم چطور پرداخت خواهد شد؟

وزیر راه افزود: به من می‌گویند منتقدی چون فکر می‌کنم اقتصاد کلان نیاز به تأمل دارد ما نیاز داریم تصمیمات سخت بگیریم. نمی‌توانیم تعارف کنیم. کشوری که ۵۲ درصد جی دی پی بدهی دارد در شرایط سخت به سر می‌برد. میزان بدهی و معوقات بانکی ۱۲۰ هزار میلیارد تومان است. این یعنی ما در سال ۸۶ ، ۳۸ درصد جی دی پی و تولید ناخالص داخلی کشور  داشتیم و بانک‌ها قدرت تسهیلات داشتند اما این میزان الان رسیده به ۱۲ درصد جی دی پی. آیا فکر می‌کنید با ۱۲ درصد جی دی پی می‌توانید کار بزرگی در بخش خصوصی بکنید؟

وی گفت: در حوزه رشد سرمایه ‌ذاری، در ده سال گذشته رشد در اکثر سال‌ها نزولی و در حد صفر است در نتیجه در شرایط اقتصادی بسیاری سختی زندگی می‌کنیم. بودجه کشور در وضعیت موجود تقریبا ۱۰۰ درصد بودجه جاری است. آیا شمایی که انتظار کارهای بزرگ از من دارید با این وضعیت بودجه امکان پذیر است؟ در مورد حامل‌های انرژی می‌توان صحبت‌های زیادی کرد.

وزیر راه با اشاره به سر و صدای مجلس گفت : به من می‌گویند صحبت کن. واقعا صحبت کردن در این شرایط کار سختی است.

آخوندی با بیان اینکه ما در این شرایط چه اقداماتی کردیم، گفت: در وزارت راه و شهرسازی در این زمینه اتفاقات به خصوصی افتاده است. در حالی که بودجه ۹۶ حدودا ۸ هزار میلیارد تومان است و در سال ۹۷ به ۵ هزار میلیارد کاهش پیدا کرده در این مدت ۱۱۲۰ کیلومتر آزادراه در دست احداث داریم ۱۲ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است. ۱۲۶۰ کیلومتر آزادراه دیگر قرارداد بسته شده به ارزش ۹ هزار میلیارد تومان.

آخوندی خاطرنشان کرد: افرون بر این ۱۶ هزار میلیارد آزادراه جدید در دست احداث داریم در حالی که بودجه ما کمتر از ۵ هزار میلیارد تومان است. ۴۶ هزار میلیارد تومان جذب سرمایه بخش خصوصی شده است.

وی با بیان اینکه در مورد سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه ریل هم قرارداد قطار سریع‌السیر تهران، قم، اصفهان ۲.۵ میلیارد دلار است که به ۹ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری و فاینانیس افزایش پیدا می‌کند، افزود: در حوزه تهران مشهد ۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری داریم. این فقط از کشور چین بود. از روسیه ۱.۲ میلیارد یورو برای برقی کردن قطار گرمسار هزینه شد. برای تامین ناوگان ریلی بخش خصوصی ۳ میلیارد یورو در حال حذب سرمایه هستیم.

وزیر راه افزود: از روسیه ۵۰۰ لوکوموتیو با تکنولوژی آلمان حدود ۷۰ واگن قطعی شده است. در هند ۲.۲ میلیارد دلار تامین مالی شده است. ۸۰۰ میلیون دلار برای راه آهن زاهدان به چابهار. ۴۰۰ میلیون دلار برای بحث سوزن‌های راه آهن. از آلمان ۱.۵ میلیارد یورو تامین مالی شده است. ۱.۳۲۰ میلیارد یورو تبدیل به فاینانس شده است.

آخوندی افزود: با اتریش ۶۲ میلیون یورو قرارداد نهایی شده است. من با قاطعیت می‌گویم در حوزه راه و شهرسازی نمونه این اقدامات وجود نداشته است. در این شرایط سخت چنین کاری صورت گرفته است. ۴۶ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری آزادراهی و ده‌ها میلیارد دلار در حوزه ریل هزینه شده است.

وزیر راه افزود: در حوزه اقدامات اخیر فارغ از سرمایه‌گذاری خارجی راه آهن قزوین رشت کارهایش انجام شده است. مردم کرمانشاه آرزوشان دسترسی به ریل بود که به زودی تکمیل می‌شود. راه آهن میانه به اردبیل با سرعت در حال اجرا است. راه آهن همدان وصل شد. ده ها پروژه ریلی در حال اجراست.

آخوندی گفت: عزیزان ما برای اولین بار از بحث بازار سرمایه ۸۰۰ میلیارد تومان تصویب کردیم. ۵۰۰ میلیارد برای هواپیمایی هزینه شد و هیچ امکانی را از دست ندادیم اگر قرار بود به ۵ هزار میلیارد تومان محدود شویم باید کار را تعطیل می‌کردیم. در حوزه سرمایه‌گذاری خودتان می‌بینید چه اتفاقاتی افتاده و بهتر هم خواهد شد. همین بحث در حوزه دریا هم جاری است.

وی گفت: در حوزه دریا با ۲۰۰۰ میلیارد تومان فاز ۳ شهید رجایی را شروع کردیم. فاز ۳ بندر چابهار را افتتاح کردیم با ۶.۵ میلیون ظرفیت. اتفاقات بسیار خوبی در حوزه سرمایه‌گذاری در حال رخ دادن است. چیزی حدود ۲۵۰ میلیارد تومان توسعه فرودگاه شیراز است و فرودگاه مشهد و اصفهان و اهواز در حال طی کردن فرآیند است.

آخوندی ادامه داد: در حوزه نظام مهندسی باید بگویم خودم جزء کسانی هستم که قانون آن را نوشتم و از اعضای فعال نظام مهندسی و به قول برخی بنیان‌گذار آن هستم من دنبال تضعیف این سازمان نیستم من یقین دارم شما از اقدام من حمایت می‌کنید من گفتم کارمند در وزارت راه خودش نمی‌تواند دوطرف میز بنشیند خودش طراحی کند و خودش تصویب کند.

وزیر راه گفت: این جلوگیری از فساد است این کار من عین مبارزه با فساد است. اگر این کار ایراد داشت دیوان عدالت اداری آنرا رد می‌کرد اگر افرادی به شما مرتبا پیامک می‌زنند بدانید داستان به این سادگی نیست من برای جلوگیری از امضا فروشی این کار را کردم.

آخوندی بیان کرد: اگر در این حجم سرمایه‌گذاری خارجی یک سنت بتوانید رشوه پیدا کنید، من قبول می‌کنم. تمام مذاکرات مستقیم بوده هرکسی می‌خواهد با کسی قرارداد ببندد حق مشاوره و واسطه‌گری پرداخت نکرده است در گذشته وقتی یک هواپیما خریدیم ۵۵ میلیون دلار بود که ۷ میلیون دلار آن حق دلالی بود فکر می‌کنید ابن دلال‌ها از ما تقدیر تشکر می‌کنند؟ معلوم است شروع می‌کنند به حاشیه‌سازی و قیافه زین‌العابدین العباس می‌گیرند.

وی تصریح کرد: درباره اینکه گفتند ۷ هزار میلیارد سرمایه دارم می‌گویم مبلغ حساب من ۴.۵ میلیون است موجودی دختر بنده ۶۳۸ هزار تومان است چرا بدون بررسی حرف می‌زنید اینکه لباس مرتب پوشیدم دلیل به این حرف‌ها نیست. نمی‌خواستم این حرف‌ها را بزنم اما بسیار به من فشار آمد ان‌شاالله در راه مبارزه با فساد از هیچ گزافه‌گویی نهراسیم ما اهل جنگیم برای جمهوری اسلامی ایران می‌جنگیم.

۱۵:۴۸؛ در هوا، زمین و دریا فاجعه داریم و آخوندی مسئولیت آن را بر گردن نگرفته است

عدل هاشمی‌پور عصر امروز در موافقت با استیضاح وزیر راه و شهرسازی گفت: تردید نداشته باشیم که ملت ایران و موکلان ما منتظر اقدام شجاعانه و صادقانه ما در خانه ملت هستند؛ ملتی که چند ماه گذشته شاهد عملکرد و رای اعتمادی بودند که به وزرای دولت یازدهم از جمله وزرایی که قصد استیضاح آنها را داریم، بودند.

وی با بیان اینکه ملت ایران به دلیل بصیرت و فرهنگی که دارند رفتار و برخورد ما را زیر نظر دارند، اظهار داشت: امروز مردم متوجه شدند که سوال ما از وزیر کارایی زیادی ندارد. ملت ایران به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی بصیرت معنوی و فرهنگی پیدا کرده و می‌دانند دولت مقتدر و انقلابی با روحیه انقلابی از مجلس مقتدر نشات می‌گیرد.

نماینده کهگیلویه، بهمئی و چرام در مجلس با طرح این سوال که آیا موقع آن نرسیده که برای رفع مشکلات معیشتی و بیکاری جوانان تصمیم قاطع بگیریم تا وزیر دولت با تدبیر و برنامه‌ریزی تلاش خود را برای تحقق برنامه‌های توسعه‌ای خود ابلاغ کند، تصریح کرد: من در یک مکتبی به نام سپاه بزرگ شدم. برخورد غیراخلاقی را محکوم می‌کنیم. خیلی بهتر، روان‌تر و صریح‌تر که بخواهم در اثبات ناکارآمدی آقای آخوندی و مسئولیت خطیر وزارت راه و شهرسازی سخن بگویم، خود آقای آخوندی با عملکرد نارسای خود این ناکارآمدی و بی‌علاقگی را فریاد زدند.

هاشمی‌پور با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی با جان مردم هم در دریا و هم در هوا و هم در زمین ارتباط دارد، خاطرنشان کرد: ما در هوا، زمین و دریا فاجعه داشته و ایشان مسئولیت بر گردن نگرفته و حاضر به عذرخواهی نشدند. باید کجا اتفاق بیفتد که ثابت شود که شما آقای آخوندی علاقه و تعهد ندارید. این ملت تحمل بی‌عدالتی‌ها، نابسامانی‌ها و ناکارآمدی‌ها را ندارد.

وی ادامه داد: وقتی این اتفاقات در هر کجا رخ می‌دهد، مسئولان عالی عذرخواهی کرده یا استعفا می‌دادند، زیبنده بود ایشان هم این کار را انجام می‌دادند. اگر ما از ابزارهای قانونی خود استفاده نمی‌کردیم، این اتفاقات تکرار شده و مسئولان در حاشیه امن قرار می‌گرفتند.

این نماینده مجلس خطاب به آخوندی ابراز داشت: جواب شما به ما پیرامون حوادث اخیر چیست؟ کسانی که غیربومی بودند ولی آنجا آمدند و به دنبال جنازه عزیزان خود بودند، مهمان‌نوازی مردم ما را دیدند. باید جنابعالی مشاوری را جذب کنید تا کوه دنا را با بولدرز صاف کنید تا بتوانیم صاحب هواپیما بشویم؟ با گونی دست و پا و سر و… را از بالا به پایین منتقل می‌کنند. چه کسی می‌خواهد جواب بدهد؟ ربیعی رای آورد، شما هم رای بیاورید، چه کسی جواب ما را می‌دهد؟

هاشمی‌پور افزود:‌ در این اتفاقات با چه کسی برخورد کردید؟ واژگون شدن اتوبوسی که ۴۰ نفر زائر امام رضا (ع) داشتند. ۱۰ نفر آنها تلف شدند. جاده‌های ۱۰ کیلومتر از در حوزه بنده ۱۲ سال است که تفاوتی نکرده‌اند. تاخیر در پرواز، ضامن‌های فراری و شکست‌خورده و… تنها نمونه‌هایی از عملکرد شما هستند. ما امیدواریم اگر شما رای آوردید مشکلات را حل و فصل کنید. عزیزانی هستند که می‌توان زحمات آنها را نادیده بگیریم. انتظار دارم به این موارد توجه جدی شود.

۱۵:۴۶؛ علاوه بر سوانح هوایی ما ۱۵هزار و ۹۰۰ نفر را در جاده‌ها از دست می‌دهیم

احد آزادیخواه در جلسه علنی عصر امروز مجلس که به استیضاح وزیر راه و شهرسازی اختصاص داشت در موافقت با استیضاح عباس آخوندی بیان داشت: از هیات رئیسه می‌خواهم که از باب دلسوزی و از باب آن تعهدی که دادیم به درستی این استیضاح را رسیدگی کنیم.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی خطاب به‌ آخوندی گفت: این سومین بار است که شما به مرحله استیضاح می‌رسید. در نتیجه کمی تامل کنید که چه اشکالی در کار است که علی‌رغم همه تلاش‌ها سه بار به مرحله استیضاح رسیده‌اید؟

عضو کمیسیون فرهنگی با اشاره به شنیده‌هایی که حاکی از استعفای عباس آخوندی است بیان کرد: چرا وزارتخانه‌ها باید کار را با وزیری که اهتمام به کار ندارد، ادامه دهند؟

وی با اشاره به بدهکاری وزارتخانه به پیمانکاران، از ۵۲ هزار میلیارد تومان درآمد و بودجه این وزارتخانه سخن گفت و افزود:‌ آقای آخوندی این خلاء را چگونه می‌خواهید پر کنید؟ شاید برخی از نمایندگان مجلس معتقد باشند که وزیر مقصر کار نیست و دولت و سازمان برنامه و بودجه باید پول و منابع در اختیار وزارتخانه قرار دهند اما این وظیفه وزیر است که جذب منابع و اعتبارات را انجام دهد.

این نماینده مجلس تصریح کرد: اگر شما می‌دانید که دولت پول نمی‌دهد و سرمایه‌گذار خارجی وجود ندارد، حداقل به مردم قول ندهید و پروژه‌ای را کلنگ نزنید؛ چراکه مردم با این وعده‌ها چشم به اقدامات شما می‌بندند تا فرجی اتفاق بیفتد.

آزادی‌خواه با اشاره به مسکن مهر به عنوان پدیده‌ای بی‌نظیر در راستای خانه‌دار شدن اقشار ضعیف جامعه و حاشیه‌نشین‌ها بیان کرد: مسکن مهر خالی از اشکال نیست و این پروژه در سال ۸۶ در جهت خانه‌دار شدن اقشار کم‌درآمد جامعه کلید خورد.

وی در همین باره به شش گفته عباس آخوندی اشاره کرد و گفت: آقای آخوندی شما گفتید در مسکن مهر به کمیت توجه شده اما ما باید به کیفیت توجه کنیم و حالا سوال این است که آیا مسکن مهر کیفیت لازم را دارد؟

نماینده مردم ملایر خطاب به وزیر راه و شهرسازی گفت: آقای آخوندی گفته دولت در حال بررسی مسکن مهر است و دولت باید این راه را ادامه دهد. اما چشم مردم به این بررسی‌ها و وعده‌ها خشک شده است. آقای آخوندی گفته است ما غرض شخصی نداریم و طرح‌های دولت‌ قبل را به پایان می‌رسانیم اما این اتفاق نیفتاد و ساکنان مسکن مهر همواره از شما مطالبه‌گری می‌کنند.

عضو کمیسیون فرهنگی اظهار کرد: آقای آخوندی شما بیان کردید مسکن مهر علاوه بر امتیازاتی همانند آب و گاز و برق باید از دیگر امتیازاتی از قبیل بیمارستان و مدرسه هم برخوردار شود اما آیا خبر دارید که ساکنین مسکن مهر در آرزوی یک بیمارستان به سر می‌برند؟

وی ادامه داد: جناب آخوندی شما گفتید باید صندوق تشکیل شود و برای خانه‌دار شدن، هر کسی به هر مقدار پول بگذارد شش یا هفت برابر آن را تسهیلات اعطا می‌کنیم. اما آیا این اتفاق افتاد؟

نماینده مردم ملایر ادامه داد: آقای آخوندی شما بیان کردید که مسکن اجتماعی را باید جایگزین مسکن مهر کنیم اما امروز ۳۰۰ نفر از نمایندگان مردم از اقصی‌نقاط کشور در این جلسه حضور دارند اما آیا این کار انجام شد؟

عضو کمیسیون فرهنگی با اشاره به سقوط هواپیمای تهران – یاسوج و کشته شدن بیش از ۶۰ نفر از هموطنان بیان کرد: قراردادهای خرید هواپیما که در گزارش‌های شش ماهه دوم برجام ارائه شد از خرید ۲۰۰ فروند هواپیماهای مختلف خبر می‌داد که تنها هفت فروند آن به دست ما رسیده است و حال سوال این است که مابقی آن چه شد و چرا مردم را از حقایق مطلع نمی‌کنید؟

آزادیخواه ادامه داد: علاوه بر سوانح هوایی ما ۱۵هزار و ۹۰۰ نفر را در جاده‌ها از دست می‌دهیم و گزارش مراکز قانونی حاکی از آن است که سالانه ۱۶ هزار نفر تلفات جاده‌ای داریم؛ هرچند که همه این تقصیرها به عهده وزیر راه نیست و همه دستگاه‌های مربوطه مسوول هستند اما شما فکر می‌کنید چند درصد در بروز این حوادث مقصر هستید و ما الان حرف خانواده‌هایی را که داغدار شده‌اند، می‌زنیم.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی به بارش‌های اخیر اشاره کرد و گفت:‌ در روزهایی که قرار بود ما به کلیات بودجه ۹۷ رای بدهیم هزاران نفر از مردم ما در مسیرها در برف گرفتار شدند و حتی ما نمایندگان مجلس ۸ تا ۱۰ ساعت معطل شدیم. چرا همکاران شما اقدام نکردند و چرا تذکر ندادید؟

نماینده مردم ملایر به ابلاغ‌های انتصاباتی وزیر راه اشاره کرد و گفت: شما افرادی را منصوب کردید که با هم در پنج شرکت مشغول بوده و یا بازنشست شده بودند و این خلاف قانون است.

۱۵:۴۱؛ حضور برخی از وزرای دولت در پارلمان برای حمایت از آخوندی

در حالی که نمایندگان مجلس از ساعت هشت صبح امروز به منظور برگزاری جلسه استیضاح وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در صحن علنی تشکیل جلسه دادند از ساعت ۱۴ امروز نیز در جلسه نوبت بعد از ظهر جلسه استیضاح عباس آخوندی وزیر راه  و شهرسازی را برگزار کردند.

با این حال نکته حائز اهمیت در دقایق ابتدایی این جلسه فضای راکد و تا حدودی رخوت‌ناک جلسه علنی نوبت بعد از ظهر بود. به نظر می‌رسد نمایندگان با توجه به فشار سنگین جلسه نوبت صبح تا حدودی دچار خستگی شده‌اند که این مساله علاوه بر آنکه در نطق استیضاح کنندگان نمود یافته حتی در لابلای صندلی‌های مجلس نیز قابل رویت است به نحوی که بر خلاف جلسه صبح که هر گوشه مجلس تعدادی از نمایندگان مشغول گفت‌وگو با یکدیگر بودند با آغاز جلسه نوبت بعد از ظهر عمده نمایندگان از روی صندلی خود جلسه استیضاح را دنبال می‌کنند.

در این فضای آرام بعد از ظهری مجلس اما اقدام یکی از نمایندگان که چند میوه به سمت خبرنگاران و عکاسان پرتاب کرد جالب توجه بود. روح الله حضرت پور پس از خوش و بش کردن با یکی از عکاسان که در جایگاه خبرنگاران حضور داشت به سمت میزش رفت و دو عدد پرتقال با خود آورد و برای این عکاس پرتاب کرد و پس از دقایقی شوخی و خنده به سمت صندلی خود بازگشت.

از دیگر نقاط حائز اهمیت در جلسه استیضاح عباس آخوندی عدم حضور اعضای هیات دولت در ابتدای جلسه بود. به این ترتیب در حدود ۳۰ دقیقه ابتدایی جلسه آخوندی تنها دولت مرد حاضر در صحن علنی مجلس در میان انبوه نمایندگان مجلس شورای اسلامی بود.

با این حال با سپری شدن حدود ۳۰ دقیقه ابتدایی ابتدا حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور، حجت الاسلام شهیدی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران و عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در صحن حاضر شدند و در ادامه برخی دیگر از اعضای دولت از جمله سیدمحمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور و محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات در میان نمایندگان حضور یافتند.

همچین اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری نیز در صحن علنی مجلس حضور یافت.

بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت و سیدعلیرضا آوایی وزیر دادگستری نیز در ادامه نشست علنی نوبت بعد از ظهر در جمع نمایندگان مجلس حضور یافتند.

۱۵:۲۹؛ آخوندی جان مردم را فدای سوء مدیریت‌ها کرده است

احمد مرادی در جلسه علنی نوبت عصر امروز مجلس شورای اسلامی که به بررسی استیضاح وزیر راه و شهرسازی اختصاص داشت، در موافقت با استیضاح آخوندی با بیان اینکه عاملی که باعث شد بنده به استیضاح وزیر راه رای بدهم سوگندی است که در مقابل دفاع از حقوق مردم یاد کرده‌ام، گفت: استیضاح حق قانونی نمایندگان مردم است و این حق قابل واگذاری و معامله نیست.

وی ادامه داد: به ذات احدیت خداوند سوگند خورده‌ایم که نماینده مردم باشیم و از حقوق مردم دفاع کنیم.

نماینده مردم بندرعباس با بیان اینکه متاسفانه برخی از وزرا به قول‌وقرارهای خود پس از برگزاری جلسات استیضاح عمل نمی‌کنند و یکی از آن وزیران آقای آخوندی است. آقای آخوندی شما چند جلسه با نمایندگان مجلس برگزار کردید؟ و چه میزان مشکلات مردم را حل کردید؟

وی ادامه داد: وزیر راه باید فردی تلاشگر باشد چرا که وزارت راه و شهرسازی یکی از مهمترین دستگاه‌های اجرایی کشور است اما آقای آخوندی به جای اینکه جان خود را فدای مردم کند اما جان مردم را فدای سوء مدیریت‌ها کرده و چه کسی امروز می‌خواهد پاسخ بیش از ۱۵ هزار کشته جاده‌ای را بدهد.

مرادی با بیان اینکه در سوانح هوایی هم شاهد وقوع اتفاقات ناگوار برای مردم عزیر کشورمان هستیم گفت: چه کسانی پاسخگوی وقوع این سوانح هستند حتی در دریا هم که باید ایمن تر از سایر شقوق حمل و نقلی باشد باز هم شاهد وقوع سوانح بوده‌ایم و بخش ریل هم از این سوء مدیریت‌ها بی‌نصیب نبوده است.

وی ادامه داد: عدم توانایی در کنترل بحران‌ها در سیستم حمل و نقل کاملا مشخص است و تنها در استان هرمزگان بیش از شش هزار کامیون و تریلر در تردد هستند که جز گرفتن جان مردم و آلودگی هوا چیز دیگری را عاید مردم نمی‌کنند.

نماینده مردم بندرعباس گفت:‌ امروز نمایندگان مردم در مورد استیضاح وزیر راه و شهرسازی باید تصمیم جدی بگیرند.

۱۵:۲۴؛ اعضای فراکسیون مستقلین بنابر تشخیص خود درباره استیضاح آخوندی رای می‌دهند

غلامرضا جعفرزاده ایمن‌آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایلنا با شاره به تشکیل جلسه این فراکسیون در مورد استیضاح وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: فراکسیون مستقلین ابعاد مختلف این استیضاح را با حضور اعضا و مسئولان بررسی کرده ولی قرار نیست نظر مشخصی اعلام کنیم.

وی افزود:‌ هدف از برگزاری جلسه فراکسیون همچون جلسه مربوطه به استیضاح وزیر کار صرفا روشنگری برای نمایندگان در باره مسائل مختلف مربوط به استیضاح وزیر راه بوده است.

نائب رئیس فراکسیون مستقلین ولایی تصریح کرد: قرار شده هر یک از اعضا بنا بر تشخیص خود برای این استیضاح رای بدهند.

۱۵:۱۷؛ اکثریت اعضای فراکسیون ولایی مخالف عملکرد آخوندی است

سیدحسین نقوی حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایلنا با اشاره به برگزاری جلسه فراکسیون نمایندگان ولایی برای تصمیم‌گیری در مورد استیضاح وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: فراکسیون نمایندگان ولایی در جلساتی که در این رابطه داشتیم ابعاد مختلف استیضاح وزیر راه و شهرسازی را بررسی کرده اما قرار نیست با صدور بیانیه اعلام موضع کنیم.

نماینده اصولگرای ورامین در مجلس در عین حال خاطرنشان کرد: در جلساتی که داشتیم به نظر می‌رسد اکثریت اعضای فراکسیون مخالف عملکرد آقای آخوندی و موافق استیضاح باشند اما به اجماع کلی در مورد اعلام موضع در این رابطه دست نیافتیم.

سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس همچنین از برگزاری جلسه فردا صبح این فراکسیون به منظور تصمیم‌گیری در مورد استیضاح وزیر جهاد کشاورزی خبر داد.

۱۴:۵۴؛ آخوندی به دلیل زد و بند فامیلی در این سمت قرار گرفته‌ است

احمد علیرضابیگی در جلسه علنی نوبت عصر امروز مجلس که به بررسی استیضاح وزیر راه و شهرسازی اختصاص داشت، در موافقت با استیضاح عباس آخوندی با بیان اینکه در کانون تردیدهای مردم نقاط ضعف مختلفی وجود دارد اظهار داشت: وزارت راه و شهرسازی از جمله نقاطی است که سبب شده آتش به خرمن اعتماد مردم و کارگزاران بیفتد و مرتبا قرینه‌ها و شواهدی می‌رسد که نشان از ناکارآمدی مدیریت وزارت راه و شهرسازی دارد.

وی ادامه داد: این ناکارآمدی باعث به خطر افتادن جان، آبرو و مال مردم شده و در این شرایط مجلس باید به وظیفه قانونی خود عمل کند.

بیگی با اشاره به سانحه قطار تبریز در سال گذشته اظهار داشت: یکی از موضوعات استیضاح گذشته وزیر راه حادثه قطار تبریز – مشهد بود که به واسطه ناکارآمدی‌ها این سانحه رخ داد و جان ۵۰ نفر از هموطنانمان را گرفت. هر چند که انتظار می‌رفت قوه مجریه و وزارت راه کسانی که در انجام وظیفه خود قصور کرده بودند برخورد کنند اما هیچ برخوردی نشد و شاهد از دست دادن جان ۵۰ نفر از هموطنانمان در این سانحه بودیم که حتی یک چکش هم در این قطار وجود نداشت که مسافران بتوانند جان خود را از آتش نجات دهند.

نماینده مردم تبریز ادامه داد: وقتی که صاحب کار بالای سر کار خود نباشد بویژه در وزارتخانه‌ای که ستادی است و بخش عمده‌ای فعالیت‌های آن اجرایی و عملیاتی است انتظار می‌رود که وزیر هر هفته سفرهای استانی داشته باشد و با تمرکز تصمیم‌گیری کند که وقتی این مهم رخ نمی‌دهد باعث سرخوردگی ملی می‌شود.

نماینده مردم تبریز با بیان اینکه سوء مدیریت‌ها باعث وقوع سوانح دیگر در حوزه راه و شهرسازی شده است گفت: بی‌سرپناهی مردم کرمانشاه پس از زلزله و بارش‌های اخیر، مسدودیت اتوبان‌ها، لغو پروازها و سانحه هواپیمایی آسمان تمام اینها به دلیل ناکارآمدی‌ها است و مردم حس می‌کنند اقدامات لازم برای پیش‌گیری‌ها صورت نگرفته است.

عضو کمیسیون شوراها افزود: وقتی پس از این سانحه‌ها وزیر راه در کمیسیون عمران حاضر می‌شود این حوادث را متوجه وزارت کشور می‌د اند که در نهایت هزینه آن ضایع شدن حقوق مردم است.

نماینده مردم تبریز ادامه داد: وقتی که فرودگاه‌ها بسته می‌شود و قطار گرمسار به تهران در شرایط بارش برف در طول زمان ۱۳ ساعته به مقصد می‌رسد، این وضعیت رسیدگی به کشور است؟ مشخص است که سرکشی و رسیدگی‌ها و برنامه‌ریزی‌های ستادی انجام نشده است.

علیرضابیگی با اشاره به عملکرد آخوندی در حوزه مسکن گفت: امروز در حوزه مسکن دو و نیم میلیون نیاز انباشته وجود دارد. همچنین دو میلیون واحد خالی داریم که به درد فقرا نمی‌خورد و باید ساماندهی در نیازهای واقعی در بخش مسکن اتفاق افتد.

وی افزود: هیچ مدل کارآمدی در احیای بافت فرسوده نداریم تقاضای واقعی در بخش مسکن ساماندهی نشده است بنابراین چگونه می‌توان عرضه را تقویت کنیم.آقای آخوندی برنامه شما برای تامین مسکن جوانان چیست؟ چرا در این پنج سال یک واحد مسکن اجتماعی به اجرا نرسیده است؟

عضو کمیسیون شوراها ادامه داد: در صندوق پس انداز یکم هم با مشکلاتی روبرو هستیم و می‌بینیم که تنها ۳۰ درصد منابع این صندوق با بازگشت اقساط تامین می‌شود و ۷۰ درصد منابع صندوق از طریق اقساط مسکن مهر تامین می‌شود و به همین دلیل است که ۴۰۰ هزار واحد مسکن مهر نیمه تمام مانده و مردم هم قسط مسکن مهر می‌پردازند و هم اجاره‌خانه می‌دهند این در حالی است که اگر ۴۰۰ هزار مسکن مهر نیمه کاره به اجرا برسد یک میلیون شغل برای مردم ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: در بخش بافت فرسوده هم هیچ مدلی وجود ندارد و بلاتکلیف مانده است و به همین دلیل است که رئیس جمهوری خودش به صورت مستقیم وارد این پروژه شده و آقای ترکان را مشاور خود در بافت فرسوده معرفی کرده است.

علیرضابیگی با بیان اینکه شما به دلیل زد و بند فامیلی در این سمت قرار گرفته‌اید گفت: چرا باید تاوان ناکارآمدی‌های شما را مردم بپذیرند و تعجب می‌کنم از دولت برای انتخاب شما.

وی تاکید کرد: شما تاکنون معاونان خود از جمله آقای پورسیدآقایی، کشاورزیان و نوریان را به دلیل ناکارآمدی‌ها قربانی کردید.

۱۴:۳۴ ؛اعلام اسامی نمایندگان موافق استیضاح

طبق اعلام عضو هیات رییسه مجلس علیرضا بیگی، نادر قاضی‌پور، احد آزادی‌خواه، احمد مرادی، داریوش اسماعیلی و محمدقسیم عثمانی در موافقت با استیضاح وزیر راه و شهرسازی در صحن علنی مجلس صحبت خواهند کرد.

پس از سخنان موافقان استیضاح عباس آخوندی مطالبی را در دفاع از عملکرد خود در وزارت راه و شهرسازی مطرح می‌کند و سپس احمد امیر آبادی و محمدعلی وکیلی به عنوان طراحان استیضاح آخوندی سخنرانی خواهند کرد.

۱۴:۲۸؛ مخالفت فراکسیون امید با استیضاح آخوندی

سید ابوالفضل بیوکی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایلنا با اشاره به برگزاری جلسه ظهر امروز فراکسیون امید مجلس در مورد استیضاح وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: در فاصله برگزاری جلسات صبح و بعدازظهر مجلس در فراکسیون امید تشکیل جلسه دادیم و دوستان نقطه نظرات خود را درباره عملکرد عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی بیان کردند.

وی افزود: در ادامه این جلسه در مورد تصمیم‌گیری در این استیضاح رای‌گیری کردیم که در نتیجه اکثریت اعضا با استیضاح وزیر راه و شهرسازی مخالفت کردند.

منبع
ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا