بورسبورس کالا

معاملات کشف پریمیوم راهکاری برای تامین نیاز مستمر مصرف‌کنندگان

مدیرعامل بورس کالای ایران گفت: بورس کالا تابع تصمیمات قانونی و اجرای مواردی است که از سوی سیاست گذاران به ما ابلاغ می‌شود.

 

به گزارش آرمان اقتصادی، حامد سلطانی نژاد روز گذشته در نشست شورای گفت‌وگو افزود: در بازار ورق فولاد، دو گونه مصرف کننده داریم که یک گروه نیازشان فصلی است و گروه دیگر، نیاز مستمر و دائمی به ورق دارند.

وی بیان داشت: در این میان از زمان تاسیس بورس کالا، برای آنکه نیاز مصرف کنندگان مستمر برطرف شده و آنها با کمبود مواد مواجه نشوند، تصمیم گرفته شد تا بخشی از عرضه ورق فولاد در تالار بورس کالا عرضه و کشف قیمت شده و بخش دیگر در سیستم مچینگ و برای مصرف کنندگان مستمر در نظر گرفته شود.

وی با تاکید بر اینکه درصد عرضه ورق در تالار و همچنین سیستم مچینگ در سال ۸۵ بنا به درخواست سندیکای لوله و پروفیل، ۱۰ درصد در تالار و ۹۰ درصد در مچینگ بود، تصریح کرد: طی دو سال اخیر با ورود شورای رقابت این نسبت به ۲۵ و ۷۵ درصد تغییر کرد؛ حتی در این شرایط فولاد مبارکه تا ۴۰ درصد محصولاتش را در تالار عرضه کرد و ۶۰ درصد راهی سیستم مچینگ شد.

مدیرعامل بورس کالای ایران گفت: به تازگی نیز از وزارت صنعت، معدن و تجارت استعلام کردیم که آیا درصد عرضه ورق در سیستم مچینگ و تالار را تغییر بدهیم یا خیر که شخص وزیر محترم صنعت در نامه‌ای به ما اعلام کردند با توجه به نیاز مصرف کنندکان دائمی، این نسبت تغییری نکند.

سلطانی نژاد به تصویب دستورالعمل معاملات کشف پریمیوم در شورای عالی بورس اشاره کرد و اظهارداشت: بورس کالا به منظور حل دغدغه مصرف کنندگان مستمر، معاملات کشف پریمیوم در قالب قراردادهای بلندمدت را به سندیکای مذکور و فولاد مبارکه پیشنهاد داده است تا از این طریق مسائل کشف قیمت و اختلاف نظرها نیز رفع شود.

وی  در پایان به تاکید وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر لزوم عرضه کل زنجیره فولاد در بورس کالا اشاره و خاطرنشان کرد: همان طور که وزیر صنعت به تازگی اعلام کرده اند، با عرضه کل زنجیره فولاد و حضور همزمان صنایع بالادست و پایین دست در بورس کالا، کشف قیمت کل زنجیره به صورت شفاف و منطقی کشف می شود و دغدغه های فعلی نیز برطرف می‌شود.

 

منبع

اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا