اقتصاد کلان

برای چک کردن خودرو قبل از سفر چه کار‌هایی انجام دهیم؟

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آرمان اقتصادی، برای داشتن مسافرتی ایمن و بدون دردسر بهتر است چک کردن خودرو قبل از سفر را فراموش نکنیم.

مایعات خودرو را چک کنید

همچنین بخوانید

مایعاتی که به اختصار به آن‌ها «آب و روغن» می‌گوییم را باید صبح و قبل از استارت خوردن خودرو چک کنید. مهمترین مایعی که باید چک کنید، آب رادیاتور است. بسته به خودرو، مشخص می‌شود که چقدر آب باید داخلش بریزید. اما به طور کلی، از پر کردن رادیاتور نترسید. شیر تخلیه دارد، خودش خالی می‌شود.

مایع دیگر، روغن موتور است. یک سیخی در موتور (معمولا با دسته زرد، نارنجی یا قرمز) وجود دارد که باید آن را بکشید بیرون، با دستمال کاملاً تمیزش کنید، دوباره در جایش فرو کنید، و دوباره در بیاورید. الان باید ببینید که روغن دقیقاً تا کجای سیخ رسیده است. روی این سیخ که به آن «گِیج یا گِژ» گفته می‌شود، سطح حداقل و حداکثر روغن مشخص شده است. اگر روغن موتورتان تقریبا وقت عوض کردنش رسیده، قبل از سفر حتماً عوض کنید. کارکرد معمولی روغن برای خودرو‌های معمولی (رده پژو، پراید، سمند و…) در تهران حدود ۵ هزار کیلومتر است.

اگر روی سطح آب رادیاتور اثری از چربی دیدید، یا اگر درِب موتور  را باز کردید و روی سطح روغن، کف ایستاده بود، به هیچ وجه با این خودرو سفر نروید. مایعات دیگری که باید چک کنید، آب شیشه‌شور، مایع هیدرولیک، روغن ترمز و واسکازین (روغن گیربکس) است. به غیر از این مورد آخر، همگی قوطی‌های مشخصی در محفظه موتور دارند که با کمی گشت و گذار پیدایشان می‌کنید. واسکازین را فقط تعمیرکار می‌تواند چک کند. 

لاستیک‌ها را چک کنید
در خودرو‌های معمولی، اگر هیچ سرنشین و باری در خودرو نباشد، معمولا فشار روی چرخ‌های جلو بیشتر از چرخ‌های عقب است؛ بنابراین اگر هیچ باری روی خودرو نباشد، با فشار برابر لاستیک‌ها، لاستیک‌های جلو باید کمی خوابیده‌تر از لاستیک‌های عقب باشند. این موضوع طبیعی است و به خاطر وزن مجموعه‌ موتور و گیربکس روی لاستیک‌های جلو است.اگر حس کردید لاستیک خودردو خوابیده، حتماً باد را پر کنید. استهلاک لاستیک کم‌باد بسیار زیاد است و پس از چندصد کیلومتر رانندگی، به علت خرده شدن جداره‌های لاستیک، باید آن را دور بیاندازید.

باد لاستیک زاپاس را حتماً چک کنید. لاستیکی که زیر خودرو نباشد، ســــریعتر خالی می‌شود. چنین برداشت نکنید که اگر از آن استفاده نکنید، بادش خالی نمی‌شود!

راستی، لاستیک‌های آپارات‌شده، دو نوعند: آپارات گرم و آپارات سرد. وقتی یک میخ نازک در قسمت عاج لاستیک فرو برود، با بیرون کشیدن میخ و فرو کردن یک تکه لاستیک به جای آن، می‌شود سوراخ ایجاد‌شده را مسدود کرد. به این می‌گویند آپارات سرد. این شیوه آپارات، بی‌خطر است و اگر هم باد کم‌کند، آهسته و پیوسته کم می‌کند.

اگر جداره جانبی لاستیک پاره شود، باید آپارات گرم شود. یک چیزی مثل رفوگری لباس. این آپارات اصلاً اعتباری ندارد و از این لاستیک‌ها به هیچ عنوان استفاده نکنید. این کار‌ها مال دوران نوسنگی است. خطرناک است آقا. خطرناک. فیلتر هوا را چک کنید

معمولاً دسترسی به فیلترهوای خودرو آنقدر‌ها سخت نیست. برای عموم خودرو‌ها از باز و بسته کردن ۳-۴ پیچ دوسو فراتر نمی‌رود. ببینید اگر کمی خاک داشت، می‌توانید با جاروبرقی تمیزش کنید. اگر زیاد خاک داشت، عوضش کنید. خیلی مهم است.

برای چک کردن خودرو قبل از سفر چه کار‌هایی انجام دهیم؟

چراغ‌های خودرو را چک کنید
 تک تک راهنماها، چراغ‌های خطر عقب، هر سه چراغ ترمز، نور بالا، نور پایین، و چراغ دنده‌عقب را چک کنید.

 اگر چند وقت است که اصطلاحاً «سنگین استارت می‌خورد» و به سختی روشن می‌شود، یعنی مشکل از باتریست. اگر چند وقت است دنده به سختی جا می‌رود، اگر در دور‌های پایین ریپ می‌زند، اگر یک جایی از خودرو به صدا افتاده و… حتماً قبل از سفر، موضوع را با یک مکانیک خبره در میان بگذارید. ضرر نمی‌کنید. آمپر آب را دریابید

 اگر کولر را روشن کنید یا سرازیری با دنده سنگین بروید، باید کمی درجه آب خودرو پایینتر بایستد. اگر آمپر سر جای همیشگیش نیست، نشانه خطر است. اگر با روشن کردن کولر آمپر بالا می‌رود، یعنی حال سیستم خنک‌کننده موتور خیلی خوب نیست.

انتهای پیام/

منبع

میزان

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا