امور زیربناییراه و ساختمان

معاملات مسکن در سال ۹۶ در تهران و کشور افزایش یافت

رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفت: در سال ۹۶ در مجموع بیش از ۲۲۱ هزار و ۴۴۱ قرارداد خرید و فروش در شهر تهران امضا شد که نسبت به سال قبل از آن ۱۰ درصد افزایش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، «مصطفی قلی خسروی»گفت: آمارها نشان می دهد که در سال گذشته ۱۹۰ هزار و ۴۰۱ اجاره‌نامه در دفاتر مشاوران املاک شهر تهران تنظیم شده که نسبت به سال ۹۵ حدود ۱۷ درصد کاهش یافت.
به گفته وی، در این مدت در کشور ۶۵۲ هزار و ۴۷۳ مورد قرارداد خرید و فروش مسکن به ثبت رسیده که نیم درصد نسبت به سال ۱۳۹۵ افزایش نشان می‌دهد.
نماینده رئیس اتاق اصناف ایران در کمیسیون املاک کشور بیان کرد: در سال گذشته ۶۳۰ هزار و ۲۳۵ قرارداد اجاره نامه در کشور تنظیم شده که نسبت به سال ۹۵ حدود ۱۴ درصد کاهش یافته است.
رییس اتحادیه مشاوران املاک در ادامه افزود: از اول اسفند ماه سال ۹۶ تا روز بیست و پنجم این ماه در مجموع ۱۲ هزار و ۸۴۸ قرارداد خرید و فروش مسکن در شهر تهران به امضا رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۰ درصد کاهش داشته است.
‌خسروی با اشاره به تعداد قراردادهای اجاره در شهر تهران بیان کرد: در این مدت (یکم تا بیست و پنجم اسفند) ۱۱ هزار و ۳۷۸ مورد اجاره ‌نامه در دفاتر مشاوران املاک تنظیم شده است که نسبت به سال ۹۵ حدود ۲۸ درصد کاهش نشان می دهد.
به گفته وی، در ۲۵ روز از اسفند ماه سال گذشته بیش از ۴۷ هزار و ۲۸۶ قرارداد خرید و فروش مسکن در کشور منعقد شده که در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۵ حدود ۲ درصد افزایش نشان می‌دهد.
نماینده رئیس اتاق اصناف ایران در کمیسیون املاک کشور بیان کرد: در این مدت ۳۵ هزار و ۵۸۴ قرارداد اجاره نامه در کشور به ثبت رسیده که نسبت به سال ۹۵ حدود ۲۲ درصد کاهش داشته است.
به گزارش ایرنا، بهروز ملکی یکی از تحلیلگران بازار مسکن معتقد است که با افزایش معاملات در بازار مسکن و فروش تدریجی واحد‌های سازندگان مسکن، وضعیت نقدینگی سمت عرضه مسکن، بهبود نسبی یافته و نتیجه آن افزایش صدور پروانه‌های ساختمانی در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ خواهد بود.
وی درباره بازار اجاره در سال ۹۷ نیز گفت: با ورود به اردیبهشت ‌ماه، افزایشِ تدریجی اجاره‌ بها در این بازار، قابل انتظار بوده و این روند افزایشی، قابلیت تداوم تا اواخر تابستان امسال را خواهد داشت بر این اساس و با توجه به روند قیمت مسکن در نیمه دوم سال ۹۶، پیش بینی می‌شود نرخ رشد اجاره مسکن در سال ۹۷ اندکی بیشتر از نرخ تورم عمومی باشد.

همچنین بخوانید

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا