انرژی

الگوبرداری روس‌ها از ایران برای دور زدن تحریم‌های آمریکا

غول تولیدکننده آلومینیوم روسال روسیه یک طرح اضطراری را فعال کرده و به منظور دور زدن تحریم‌های آمریکا از مشتریانش خواسته به جای دلار، یورو پرداخت کنند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، این طرح، نمونه ایران را دنبال می‌کند که چند سال قبل تصمیم گرفت از طلا، نفت و ین ژاپن برای پرداخت پول کالاهایی استفاده کنند که معمولا به دلار قیمت‌گذاری شده‌اند.

به گفته یک مدیر ارشد در یکی از سهامداران روسال، این شرکت یک طرح دفاعی نظیر طرح ایران را فعال کرده است. وی با این‌همه حاضر نشد نام بانک‌هایی که این مبادلات را انجام می‌دهند اعلام کند.

همچنین بخوانید

وزارت خزانه‌داری آمریکا هفته گذشته هفت غول بازرگانی روسی و ۱۲ شرکتی که تحت مالکیت آنها بود را هدف تحریم قرار داد و اعلام کرد آنها از فعالیت‌های مخرب روسیه در سراسر جهان سود برده اند. این افراد شامل اولگ دریپاسکا و شرکت روسال بود که به گفته تحلیلگران سی آر یو، ۱۴ درصد از تامین آلومینیوم خارج از چین را برعهده دارد.

این تحریم‌ها همکاری‌های تجاری نهادهای آمریکایی با اشخاص و شرکت‌های تحت تحریم را ممنوع کرده و انجام تجارت به دلار را برای آنها دشوار می‌سازد.

این مدیر بلندپایه روسی به رویترز گفت: شماری از بانک‌ها در اروپا وجود دارند که می‌توانند مبادلات به یورو را انجام دهند. برخی از مشتریان روسال تغییر پرداخت‌های خود را آغاز کردند اما این اقدام زمانبر است.

ارزش سهام روسال که دومین تولیدکننده بزرگ آلومینیوم جهان است، پس از این‌که در دو روز گذشته بیش از ۳۴ درصد سقوط کرد، یک درصد در مسکو افزایش یافت.

تحریم‌های مالی که در سال ۲۰۱۲ علیه فعالیت هسته‌ای ایران وضع شدند مشکلاتی را برای واردات کالاهای غذایی ایجاد کرده و تهران را وادار کردند راه‌های جایگزینی برای پرداخت پول نیازهای خود پیدا کنند.

بانک‌های فعال در عرصه مبادلات فلزات پس از این‌که بانک فرانسوی “بی ان پی پاریبا” در سال ۲۰۱۵ به دلیل نقض تحریم‌های آمریکا علیه سودان، کوبا و ایران به پرداخت ۸.۹ میلیارد دلار جریمه محکوم شد، احتمالا فوق‌العاده محتاط خواهند بود.

بانک‌های اروپایی از لحاظ تکنیکی ممنوعیتی برای انجام مبادلات نفت ایران به یورو ندارند، اما آنها بسیار محتاط بوده و نگران هستند تحریم‌های ثانویه را برای کمک به افراد تحریم شده نقض کنند.

ایران از طلا و نفت برای پرداخت پول واردات غلات و از ین ژاپن برای پرداخت حجم بزرگی از واردات گندم استفاده کرد.

بازار فلزات لندن روز سه‌شنبه پس از این‌که برخی از اعضای آن نگرانی‌هایی را نسبت به انجام قرارداد با شرکت‌های تحریم شده مطرح کردند، اعلام کرد: از ۱۷ آوریل آلومینیوم روسال را به طور موقت از فهرست برندهای تایید شده حذف خواهد کرد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا