انرژی

مصرف سیستم‌های سرمایشی ادارات نصف می‌شود

بارندگی‌های کشور شرایط ذخایر آبی را به‌گونه‌ای درآورده است که نه‌تنها امیدی به ایفای نقش نیروگاه‌های برق‌آبی در تامین برق مانند سال گذشته نیست، بلکه انتظار می‌رود تولید برق از این نیروگاه‌ها که در دوران اوج مصرف یاور اصلی تامین برق کشور بودند تقریبا نصف شود.

به گزارش آرمان اقتصادی، کاهش نزولات آسمانی در سال آبی جاری باعث شده تا ارتفاع و حجم آب مخزن سدهای دارای نیروگاه برقابی به شدت کاهش پیدا کند. در روزهای پایانی فروردین‌ماه سال گذشته حدود ۲۸ میلیارد مترمکعب آب پشت سدها ذخیره شده بود؛ ولی این رقم امسال به ۱۳ میلیارد مترمکعب رسیده است. سال گذشته هشت میلیارد مترمکعب از حجم یاد شده در نیروگاه‌های برقابی مورد استفاده قرار گرفته بود که امسال این رقم به سه میلیارد مترمکعب کاهش خواهد یافت. این اعداد و ارقام حاکی از آن است که به جای ۹۳۰۰ مگاوات انرژی تولید شده نیروگاه‌های برقابی در سال گذشته، رقمی بیش از پنج هزار مگاوات انرژی برقابی در دسترس ما نخواهد بود.

این آمارهای تکان‌دهنده‌ای است که معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در نشست امروز وزیر نیرو با مدیران عامل شرکت‌های توزیع نیروی برق به آن اشاره کرده است. آمارهایی که با ناامید کردن متولیان تولید برق از یافتن منابع جدید برای تامین برق، آن‌ها را به سمتی هدایت می‌کند که تنها مسیر روشن پیش رو برای گذر از پیچ اوج مصرف برق امسال “مدیریت تقاضا” باشد.

همچنین بخوانید

گزارش وزارت نیرو از صحبت‌های همایون حائری در نشست امروز حاکی از این است که این وزارتخانه برای عبور از دوران اوج مصرف در ماه‌های گرم سال، حساب ویژه‌ای روی مدیریت مصرف برق در ادارات و شرکت‌ها باز کرده است. همایون حائری گفته است که “برای امسال طرح ویژه‌ای را در نظر گرفته‌ایم تا بتوانیم با هماهنگی مدیران عامل شرکت‌های توزیع نیروی برق با استانداران و مدیران ادرات دولتی بتوانیم ساعات کار ادارات را به ویژه در نقاط گرمسیر زودتر به اتمام برسانیم و شرکت‌های توزیع پس از آن به پایش سیستم‌های سرمایشی و روشنایی در ادارات دولتی بپردازند. در پیک بار ۵۵ هزار مگاواتی سال گذشته بیش از ۲۰ هزار مگاوات از این رقم مربوط به سیستم‌های سرمایشی بوده که از همین رقم یاد شده هم چهار هزار مگاوات مربوط به ادارات دولتی بوده است. “

به نظر می‌رسد کارمندان ادارات دولتی امسال نتایج این طرح را به طور ملموس احساس خواهند کرد، چرا که وزارت نیرو قصد دارد استفاده از سیستم‌های سرمایشی در ادارات را به نصف کاهش دهد. به گفته حائری، “مصرف چهار هزارمگاواتی سیستم‌های سرمایشی ادارات دولتی را بایستی با صرفه‌جویی به نصف برسانیم، گزارش نحوه عملکرد این برنامه به صورت روزانه توسط مدیران عامل شرکت‌های توزیع ارائه شده و شرکت مدیریت شبکه برق ایران مدیریت پایش آن را بر عهده خواهد شد تا پیک امسال هر منطقه نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته آن مورد مقایسه قرار بگیرد. “

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا