انرژی

وزیر نیرو به‌دنبال تربیت‌ جدید برای مصرف‌کنندگان برق

وزیر نیرو دولت دوازدهم که با نزدیک شدن به ایام تابستان و دوران اوج مصرف آب و برق، به روزهای سخت کاری خود نزدیک می‌شود از لزوم ورود "تربیت جدید" به حوزه مصرف برق برای جلوگیری از مشکلات اساسی صحبت کرده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، رضا اردکانیان که به روزهای سخت نخستین سال صدارتش بر وزارت نیرو نزدیک می‌شود با روزهای پیچیده‌ای روبرو خواهد شد، از یک‌سو کاهش قابل توجه ذخایر آبی کشور و بارندگی‌ها زمینه را برای بروز مشکلات جدی در حوزه آب آماده کرده است که هشدارهای مشکلات حتی پیش از فرارسیدن تابستان، پیشاپیش با اعتراض‌ها در برخی استان‌ها به گوش می‌رسد.

از سوی دیگر، باتوجه به این‌که معمولا در فصل تابستان و دوران اوج مصرف برق، بخش قابل توجهی از بار تامین برق مورد نیاز بر دوش نیروگاه‌های برق‌آبی بوده است، امسال با شرایط ویژه منابع آبی کشور، امید چندانی به رسیدن امداد از سوی این نیروگاه‌ها نیست و این مشکلات اردکانیان و تیم همراهانش در وزارت نیرو را دوچندان می‌کند، چرا که ممکن است مشکلات تامین آب با خاموشی‌های پراکنده در برخی استان‌ها همراه شود. شرایط وقتی پیچیده‌تر می‌شود که بدانیم بارش های اخیر هم کمک خاصی به حل مشکلات خاموشی‌های احتمالی در تابستان نخواهد داشت.

همچنین بخوانید

در چنین شرایطی و با نزدیک‌شدن به روزهای گرم سال، وزیر نیرو امروز دیداری با مدیران عامل شرکت‌های توزیع نیروی برق کشور داشته و بخشی از سیاست‌های خود برای عبور از این دوران سخت را تبیین کرده است.

او با اشاره به این‌که “صرفه جوئی زمانی معنا پیدا می‌کند که بدمصرفی وجود نداشته باشد”، گفته است که “در صورت اصلاح بدمصرفی موجود بخش انرژی می‌توان منابع جدیدی را تامین کرد تا این روند بتواند ما را از سرمایه‌گذاری برای تولید جدید بی‌نیاز کند.”

اما وزیر نیرو برای اصلاح آن‌چه “برمصرفی” می‌خواند راه بسیار پیچیده‌ و ناهمواری پیش روی خود می‌بیند و باید دید سیاست‌های تیم اردکانیان برای حل این معضل چه خواهد بود. آن‌طور که پایگاه خبری وزارت نیرو از این جلسه گزارش داده است، او صراحتا عنوان کرده است که مدل فعلی تامین و عرضه نفت در کشور پاسخگوی تقاضای موجود نخواهد بود. اردکانیان معتقد است: “این تغییر را یا باید خودمان زودتر ایجاد کنیم یا به مرور زمان این امر بر ما تحمیل خواهد شد چرا که منابع محدود و تقاضا رو به افزایش است و مدل تامین و عرضه پاسخگو نیست. پیک سال ۹۷ فرصت مناسبی برای وارد کردن برخی تربیت‌های جدید در صنعت برق کشور است.”

او که به خوبی می‌داند “به لحاظ حساسیت بالای عملکرد صنعت برق، صحیح العمل بودن آحاد دست اندرکاران آن بسیار حیاتی است چرا که هر نوع بی دقتی در شیوه عملکرد ما می‌تواند در اعتماد میان مردم و حکومت اختلال ایجاد کند.” کار سختی پیش رو دارد تا بتواند از یک‌سو همکاران خود را برای اجرای برنامه‌هایی که در سر دارد هماهنگ کند و از سوی دیگر بتواند با جلب اعتماد افکار عمومی، آن‌ها را با تربیت جدید مورد نظر خود همراه سازد. کاری به نظر دشوار می‌آید، چرا که تربیت‌های جدید مصرفی هنوز به طور روشن برای مردم تبیین نشده و با نزدیک شدن به آغاز دومین ماه سال و روند تغییرات اقلیمی و جوی کشور، به زودی باید شاهد آغاز روزهای گرم و اوج گرفتن افسارگسیخته مصرف آب و برق باشیم.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا