بانکبانک و بیمه

نسل جدیدخدمات پرداخت قبض بانک مسکن


بانک مسکن با ایجاد سامانه پرداخت اینترنتی قبوض، خدمات پرداخت انواع قبوض صادر شده از سوی دستگاه‌های خدمات عمومی را به تمام افراد دارای کارت شتاب بدون نیاز به هرگونه مراجعه حضوری ارائه می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی (ecoideal)،نسل اول سرویس‌های بانکداری اینترنتی که از حدود یک دهه قبل در شبکه بانکی ایران ارائه شد، مبتنی بر استفاده از خدمات نرم‌افزاری ویژه‌ای بود که برای استفاده از آن، لازم بود مشتریان بانک حتما طی یک مراجعه حضوری یک یا بعضا چند رمز متفاوت و جداگانه برای ورود به اینترنت‌ بانک و یا انجام برخی امور همچون انتقال وجه دریافت کنند. مراجعان باید با ورود نام کاربری و رمز عبور که قبلا به شکل حضوری از شعب دریافت کرده بودند، وارد پنل اینترنت بانک می‌شدند و خدمات مورد نیاز خود را دریافت می‌کردند.
این مدل از بانکداری اینترنتی و ارائه خدمات از روش‌های غیرحضوری و مجازی هنوز هم وجود دارد و ضمن اینکه خدمات قابل ارائه از طریق آن افزایش یافته و قدری ساده‌سازی شده است به این معنا که نیازی نیست برای تراکنش و انتقال وجه، رمز جداگانه‌ای دریافت شود و صرفا از طریق یک نام کاربری و رمز عبور می توان به خدمات گسترده اینترنت بانک دسترسی داشت.
اما در نسل‌های جدید ارائه خدمات بانکداری اینترنتی، روش‌های دیگری نیز برای ارائه برخی از خدمات مورد نیاز رایج پیش‌بینی شده که نیازی به اخذ کد کاربری و رمز عبور ویژه اینترنت ‌بانک ندارد.
بانک مسکن همسو با پیشرفت‌های خدمات بانکی مجازی، چند خدمت مورد نیاز عموم مشتریان خود را که می‌توانند از بانک‌های مختلف دریافت کنند، به ساده‌ترین شکل ممکن در قالب مجازی و در بستر اینترنت عرضه کرده است. یکی از این خدمات مربوط به «پرداخت قبوض» است.
در سامانه بانکداری اینترنتی بانک مسکن که از طریق وب‌سایت این بانک به نشانی «https://epayment.bank-maskan.ir» در  دسترس عموم مشتریان قرار دارد، می‌توان به سادگی و تنها با برخورداری از یک کارت متصل به شبکه شتاب، تمامی قبوض خدماتی صادر شده از سوی دستگاه‌های گوناگون را در چند ثانیه پرداخت کرد. برای بهره‌مندی از این خدمت نیازی به فعال بودن اینترنت ‌ بانک مسکن نیست، بلکه کافی است یک کارت شتاب دارای موجودی کافی که دارای رمز دوم است، مورد استفاده قرار گیرد.
رمز دوم یا همان رمز اینترنتی، یک کد دست‌کم ۵ رقمی است که از طریق دستگاه‌های خودپرداز بانک‌ها قابل دریافت است و نیازی به مراجعه به شعب و تکمیل فرم و طی مراحل اداری از این دست ندارد. این رمز ضمن اینکه انجام خرید اینترنتی را برای عموم مشتریان بانک‌های عضو شبکه شتاب فراهم می‌کند، امکان پرداخت آنی قبوض از طریق اینترنت را نیز فراهم می‌کند. سایر اطلاعات مورد نیاز برای انجام این عملیات شامل کد CVV2 و تاریخ انقضای کارت بانکی نیز روی کارت درج شده است.
در پورتال بانک مسکن، خدمت پرداخت قبوض در دو شکل شامل پرداخت یک قبض یا پرداخت گروهی قبوض ارائه می‌شود و تمام دغدغه‌های مشتریان از بابت پرداختی‌های اینچنینی را برطرف می‌کند. قبوض شرکت‌های توزیع نیروی برق سراسر کشور، شرکت‌های آب و فاضلاب، شرکت‌های گاز، شرکت‌های مخابرات، شهرداری‌ها و تمامی اپراتورهای تلفن همراه از طریق این سامانه قابل پرداخت است.
برای این منظور کافی است کد شناسه قبض و شناسه پرداخت که روی هر یک از قبوض درج شده، وارد سامانه اینترنتی پرداخت قبوض شود و سپس با وارد کردن شماره کارت، رمز اینترنتی، کد CVV2 و تاریخ انقضای قبض، آخرین مرحله پرداخت انجام شود. پس از طی این فرایند کد پیگیری در اختیار فرد قرار می‌گیرد که به واسطه آن می‌تواند در صورت نیاز در آینده پرداختی خود را پیگیری و آن را به شرکت صادر کننده قبض اعلام کند. از این رو بهتر است افراد کد پیگیری را دست کم تا زمان صدور قبض بعدی نزد خود نگه دارند.
سامانه بانک مسکن به امکان دیگری نیز مجهز است و آن پیگیری قبوض قبلا پرداخت شده است، به این معنا که می‌توان با وارد کردن شناسه قبض و شناسه پرداخت، بار دیگر مواردی که قبلا پرداخت کرده را پیگیری و در صورت تمایل رسید آن را مجددا ذخیره یا چاپ کند.
همچنین امکان پرداخت قبوض تلفن همراه تنها از طریق وارد کردن شماره با درج کد «98» به جای صفر آغاز شماره، به همین ترتیب وجود دارد و نیازی به درج شناسه قبض و پرداخت برای این دسته از قبوض نیست.
بر این اساس مشتریان بانک مسکن می‌توانند بدون صرف زمان و حضور فیزیکی در شعب بانک‌ها به سادگی خدمات پرداخت تمام قبوض خود را از طریق سامانه پرداخت قبوض این بانک دریافت کنند.

همچنین بخوانید

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا