انرژی

تک نرخی ماندن بنزین ، پیشنهاد وزارت نفت

به گزارش پایگاه خبری توسعه اقتصادی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز (سه شنبه) مصوب کردند عرضه سوخت در سال ۱۳۹۵ همچنان با کارت سوخت انجام و بنزین به صورت دونرخی عرضه شود.
مسئولان وزارت نفت که ازماه ها پیش طرح حذف کارت سوخت و تداوم عرضه بنزین تک نرخی را دنبال می کنند، از این طرح استقبال نکرده اند.
به گزارش وزارت نفت، مدیر شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی درباره مصوبه امروز مجلس برای حذف نشدن کارت سوخت و توزیع بنزین با دو نرخ گفت: در صورتی که دولت مصوب کند، ملزم به اجرا خواهیم بود اما اعتقادی به دونرخی بودن بنزین نداریم.
«عباس کاظمی» تاکید کرد «چنانچه دولت تصمیم بگیرد؛ بنزین را دونرخی و با کارت توزیع می کنیم».
کاظمی درباره ادامه استفاده از کارت سوخت در عرضه بنزین اعلام کرد: کارت سوخت برای مدیریت مصرف، جلوگیری از قاچاق و تضمین امنیت عرضه بنزین ارائه شد که در زمان خود طرح موفقی بود.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران اضافه کرد: بتدریج با افزایش تولید بنزین در داخل و بالا رفتن قیمت ها، قاچاق این فرآورده نفتی کاهش یافت؛ بنابراین دیگر نیازی به عرضه بنزین با استفاده از کارت سوخت احساس نمی شد.
وی تصریح کرد: اگر دولت مصوب کند بنزین با کارت سوخت توزیع شود، با توجه به تجارب سال های گذشته شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی هیچگونه مشکلی ندارد.
کاظمی در مورد تعیین میزان سهمیه و تعیین قیمت بنزین گفت: شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی پیشنهاددهنده طرح نبوده، بنابراین هر زمان که دولت در هیات دولت هر نرخ و شیوه توزیعی را به تصویب برساند، از زمان ابلاغ مصوبه ملزم به اجرا خواهیم بود.
به گفته وی، هزینه نگهداری این سیستم سالیانه ٢٠٠ میلیارد ریال است که بدون شک نمایندگان با توجه به شرایط کنونی کشور و آینده نگری این مصوبه را تصویب کرده اند.
به گزارش پایگاه خبری توسعه اقتصادی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (سه شنبه) بند الحاقی هشت لایحه بودجه سال ٩۵ کل کشور را تصویب کردند.
بر اساس این بند الحاقی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی دولت را مکلف کردند حداکثر چهارماه پس از تصویب این قانون همه وسایل نقلیه سبک و سنگین اعم از بنزینی، نفت گاز و دوگانه سوز را به کارت سوخت مجهز کند و از آن تاریخ عرضه هر گونه سوخت به همه وسایل نقلیه فقط با استفاده از کارت سوخت ممکن باشد.
طبق مصوبه مجلس، در صورتی که وسیله نقلیه با استفاده از کارت سوخت جایگاه یا مازاد بر سهمیه تعیین شده از سوی دولت (سهمیه پایه) سوخت گیری کند، قیمت سوخت تحویلی بر اساس قیمت تمام شده خواهد بود.
قیمت تمام شده موضوع این تبصره عبارت است از قیمت تحویل در بندر (فوب) خلیج فارس به اضافه هزینه های جانبی شامل ریزش، تبخیر، بیمه، انتقال، حمل، توزیع و عوارض قانونی موضوع جزو ٢ تبصره ماده ١۶ و بند ج ماده ٣٨ قانون مالیات بر ارزش افزوده و نرخ کارمزد مناسب پرداختی به جایگاهداران که از سوی دولت تامین می شود.
وزارت نفت از بهار سال ۱۳۹۴ سهمیه بندی بنزین را متوقف و عرضه بنزین تک نرخی را آغاز کرد.
هم اکنون روزانه حدود ۷۱ میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف می شود که بیش از ۹۰ درصد سوخت گیری در پمپ بنزین ها از طریق کارت سوخت جایگاه داران صورت می گیرد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا