امور زیربناییراه و ساختمان

ایمنی، مدرن‌سازی و تجاری‌سازی سه سیاست وزارت در بخش حمل و نقل / رانندگان پرخطر باید حق بیمه بیشتری بپردازند

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در بخش حمل و نقل سه سیاست ایمنی، مدرن‌سازی و تجاری سازی را در دستور کار خود قرار داده‌اید گفت: برای ارتقای ایمنی در سطح جاده‌ها باید رفتار رانندگان پرخطر اصلاح و کنترل شود که این موضوع را از طریق پرداخت حق بیمه بیشتر پیگیری می‌کنیم.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،، عباس آخوندی در گردهمایی رؤسای ادارات راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سراسر کشور با تاکید بر اینکه راهداری ستون حمل و نقل در کشور است گفت: ۶۰۰ میلیون تن کالا از طریق جاده‌های کشور جابجا می‌شود و ۶۰۰ هزار نفر از این حوزه ارتزاق می‌کنند بنابراین نمی‌توان این بخش بزرگ را نادیده گرفت و جزو پایدارترین بخش‌های زندگی بشری است.

وی با بیان اینکه سه سیاست ایمنی، مدرن‌سازی و تجاری‌سازی را در بخش حمل و نقل دنبال می‌کنیم اظهار داشت: اولین موضوعی که جزو مهمترین سیاست‌های ما محسوب می‌شود بحث ایمنی است و به طور قطع هیچ چیزی با ایمنی برای ما برابری نمی‌کند.

آخوندی با بیان اینکه تمام تلاش‌های خود را به سمت حفظ و ارتقای ایمنی معطوف کرده‌ایم اظهار داشت: میلیون‌ها سفر جاده‌‌ای در کشورمان انجام می‌شود و ایمنی اصلی‌ترین موضوعی است که به آن باید توجه  داشته باشیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اقداماتی که در این حوزه انجام شده است گفت: رفع نقاط حادثه‌خیز، اصلاح شیب شیروانی جاده‌‌ها، اصلاح رویه جاده‌ها، حفاظ‌های جاده‌ای، نصب دوربین‌ها و هوشمندسازی جاده‌ها از اقداماتی هستند که در طول چند سال گذشته در بخش جاده‌ای انجام شده‌اند.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه هیچ چیزی با ایمنی برابر نمی‌شود و نباید ریسک بزرگ در بخش حمل و نقل جاده‌ای انجام دهیم گفت: موظف به انجام اقداماتی هستیم که رفتار رانندگان پرخطر اصلاح و جلوگیری شود.

وی افزود: یکی از موضوعات این است که چگونه می‌توانیم بر روی رفتار رانندگان پرخطر اثر بگذاریم و معتقدم این موضوع را می‌توان از نظام بیمه‌‌ای و اصلاح روند صدور گواهینامه‌های رانندگی پیگیری کرد.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: در حالی تاکید بر بیمه کردن ماشین‌ها است که اساسا وسیله نقلیه به خودی خود مخاطره ایجاد نمی‌کند و آنچه که مخاطره‌آمیز است رفتار رانندگان است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: معتقدم برای اصلاح رفتار رانندگان پرخطر می‌توانیم از طریق حق بیمه اقدام کنیم به طوری که رانندگان پرخطر حق بیمه بیشتری بپردازند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: با دستگاه‌های مربوطه باید هم‌اندیشی داشته باشیم و اگر به نتیجه‌ای رسیدیم باید امکان تغییر و اصلاح قوانین وجود داشته باشد.

آخوندی همچنین در ادامه با اشاره به سیاست دوم در بخش حمل و نقل مبنی بر مدرن سازی جاده‌ها و مدیریت هوشمند جاده‌ها گفت: در ایران زمانی کمتر از ۵۰ هزار کیلومتر با یک و نیم میلیون خودرو وجود داشت که قطعا مدیریت مکانیکی این شرایط وجود داشت اما در حال حاضر تعداد وسایل نقلیه با احتساب موتور به ۳۰ میلیون دستگاه می‌رسد و میزان جاده‌های کشورمان بیش از ۲۰۰ هزار کیلومتر است بنابراین قطعا امکان مدیریت مکانیکی در این شرایط وجود ندارد.

وی ادامه داد: بنابراین در این شرایط نیازمند هوشمندسازی جاده‌ها هستیم و باید امکان دسترسی تمام اطلاعات با جزئیات برای رانندگان و مسافران وجود داشته باشد.

آخوندی درباره میزان سرمایه‌گذاری در بخش هوشمندسازی جاده‌ها گفت: میزان سرمایه‌گذاری در این حوزه در سال گذشته قابل مقایسه با سال‌های گذشته نیست و تنها در یک دوره ۷۰۰ میلیارد تومان در حوزه نصب دوربین‌های جاده‌ای سرمایه‌گذاری شد که این افزایش سرمایه‌گذاری را در حوزه‌های دوربین‌های ترددشمار، توزین برخط، سامانه سپهتن، سامانه ۱۴۱ شاهد بودیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بحث تجاری سازی به عنوان سومین سیاست وزارت راه و شهرسازی در این حوزه اظهار داشت:‌از آنجایی که بودجه و منابع دولت بسیار محدود است باید به سمت تجاری سازی حرکت کنیم و باید بدانیم از آنچه که سرمایه‌گذاری کردیم چه مقدار بهره‌ تجاری خواهیم برد.

وی با تاکید بر اینکه نمی‌توان اجرای پروژه‌های عمرانی با تخصیص بودجه‌های دولتی پیش برد گفت: برای مثال در بخش آزادراهی می‌توان آزادراه‌هایی که دوره بازگشت سرمایه آنها با پایان رسیده برای ارتقای ایمنی و سطح سرویس و خدمات رسانی در این راه‌ها این پروژه‌ها به بخش خصوصی واگذار کرد و پرژوه‌های دولتی را به پروژه‌های بخش خصوصی تبدیل کنیم.

آخوندی با بیان اینکه اندیشه تجاری سازی را در وزارت راه و شهرسازی دنبال می‌کنیم گفت: با توجه به کسری منابع دو گزینه در اختیار وزارت راه و شهرسازی است ابتدا اینکه متناسب با بودجه کمتر کار کنیم و دوم اینکه به این اجماع برسیم که برای افزایش سطح سرویس‌دهی و بیشتر کار کردن به سمت تجاری سازی پیش برویم.

وزیر راه و شهرسازی افزود: تجاری‌سازی تنها به معنای افزایش سرمایه‌گذاری نیست و می‌توانیم افزایش نرخ بهره‌وری را در تجاری‌سازی معنا کنیم.

وی با اشاره به اهمیت تبادلات تجاری با کشورهای همسایه و سهولت برقراری ارتباط جاده‌‌ای با این کشورها گفت: در این حوزه در سال‌های گذشته شاهد اتفاق‌های خوبی بوده‌ایم و مطمئنم اگر می‌خواهیم بحث اقتصاد مقاومتی با رویکرد برون‌نگر و دورن‌زا را به اجرا برسانیم باید بتوانیم ارتباط روان، آسان و ایمن با کشورهای همسایه داشته با شیم و سیاستی که امروز دنبال می‌کنیم توسعه محورها و برقراری ارتباطات جاده‌ای مناسب با کشورهای همسایه است.

آخوندی تاکید کرد: ‌باید ارتباط مرزی به آسان‌ترین و ایمن‌ترین روش با کشورهای همسایه ایجاد شود.

وی تاکید کرد: یکی دیگر از بحث‌های مطرح در بخش تجاری سازی بحث لجستیک است.

آخوندی ادامه داد: اگر می‌گوییم ایران چهارراه جهان است که این موضوع واقعیت هم دارد باید بتوانیم از این فرصت در راستای عبور و مرور منظم و سریع و روان استفاده کنیم.

وی گفت: بنابراین برای تحقق این هدف باید به سمت ایجاد انواع لجستیک پارک و عضویت در کنوانیسیون‌های مرتبط بین‌المللی برویم معتقدم علائم و تابلوهای راهنمایی در کریدورهای بین‌المللی کشورمان به گونه‌ای باشد که خوانش آن برای تمام رانندگان بین المللی ممکن شود.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: تمام اقدامات و فرآیندهای حمل و نقلی باید در جهت افزایش ایمنی باشد بنابراین باید این موضوع را یک بار دیگر مورد ارزیابی قرار دهیم.

 

 

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا