امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

تدوین برنامه بهبود صنعت طیور

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی گفت: «برنامه بهبود صنعت طیور» در این سازمان طراحی شده و اجرا می شود.

به گزارش آرمان اقتصادی، علی صفر ماکنعلی در همایش معرفی خودروی حمل جوجه با بیان اینکه در سازمان دامپزشکی «برنامه بهبود صنعت طیور» را طراحی کرده ایم، گفت: در قالب این برنامه امسال دو برنامه در اولویت اجرا داریم.

وی افزود: اولویت نخست سازمان، طراحی و استراتژیک جدید برای بیماری نیوکاسل و دومین اولویت برنامه کاهش سالمونلای طیور(سالمونلوز به بیماری ناشی از باکتریهای جنس سالمونلا اطلاق می شود. سالمونلاها باکتریهای گرم منفی، غیرهاگزا و اغلب تاژکدار هستند که بر اساس تاژکدار بودن یا نبودن به دو گروه عمده تقسیم می شوند) است.

همچنین بخوانید

این مقام مسئول با بیان اینکه وزارت بهداشت برنامه منظمی برای کنترل سالمونلا ندارد، گفت: یک هزار و ۵۰ تن گوشت مرغ در سال ۹۵ معدوم شد و درصد قابل توجهی از مزارع طیور ما درگیر سالمونلا هستند.

ماکنعلی با اشاره به اینکه سازمان بهداشت جهانی دام در سال ۲۰۱۰ عملکرد سازمان دامپزشکی کشور را ارزیابی کرده است، ادامه داد: یکی از نقاط ضعف ما این بود که  حضورمان در بازارهای جهانی متناسب با رتبه تولیدمان نیست.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه یکی از کشورهای همسایه شمالی ایران ۲۱۵ هزارتن مرغ به کشور عراق صادر می کند، اضافه کرد: در حالی که عراق هم مرز ماست و ارتباط نزدیکی با کشورمان دارد.

وی اضافه کرد:هم اکنون صادرات جوجه یکروزه به کشورهای قفقاز و آسیای میانه انجام می شود.

ماکنعلی با بیان اینکه پرندگان وحشی مسئول ورود ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به کشور هستند، گفت: اما مسئول پخش این ویروس در کشور حمل و نقل، افراد و غیره هستند.

وی ابراز امیدواری کرد: راه اندازی این سیستم حمل و نقل جدید به عنوان ابزاری که با پخش بیماری مقابله می کند، در کشور اجرا شود.

ماکنعلی ادامه داد: برنامه سازمان دامپزشکی این است که هر وسیله نقلیه ای، الزاما باید دارای کد از این سازمان باشد.

وی تاکید کرد: ما اعتقادی به اجرای برنامه های دیکتاتوری نداریم، ابتدا باید با بخش خصوصی و تشکل های مربوطه در این زمینه مذاکره کرد و چنین نگرشی را بوجود آورد تا طرح مذکور در آینده نزدیک در کشور فراگیر شود.

زهرا مهدوی

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا