اقتصاد کلان

عبور ساده انگارانه از بهره‌وری اقتصادی / افت کارایی به حداقل میزان ممکن

به گزارش خبرنگار آرمان اقتصادی، بهره وری پایین در بخش‌های مختلف اقتصادی همواره به عنوان یکی معضلات بنگاه‌های تولیدی به حساب می‌آید که ثاثیر خود را بر قیمت تمام شده می‌گذارد و از سوی دیگر سبب آن شده رشد و توسعه در کشور متناسب با پتانسیل‌های اقتصادی نباشد.
 
هدر رفتی که در شاخه‌های مختلف اعم از بحث دور ریز منابع غذایی، آمار بالا پروژه‌های نیمه تمام، تلفات انرژی و موارد مشابه مشهود است و همین دلیلی بر به میان آمدن صحبت از بهره وری و افزایش کارایی و اثر بخشی منابع شده است.
 
وجود پروژه‌های متعدد نیمه تمام در کشور به عنوان یکی از مصادیق هدر رفت سرمایه به حساب می‌آید که با تجمیع آن‌ها سرمایه کلانی را برای تکمیل نیازمند است و با طولانی شدن مدت زمان ساخت آن‌ها توجیه اقتصادی برای تکمیلشان از بین می‌رود و باعث شکل گیری ظرفیت خالی و بلا استفاده در کشور می‌شود که وجود ظرفیت‌های بالقوه که بالفعل نشده اند به معنای ضعف در زیرساخت‌ها به حساب می‌آید.
 
به تازگی نیز علی اکبر اولیا رئیس سازمان ملی بهره وری ایران خبر از بهره وری صفر و یا منفی در کشور داد و گفته سهم ۳۵ درصدی از رشد اقتصادی ۸ درصدی در برنامه ششم محقق نشده است.
 
سید مهدی صادق در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی آرمان اقتصادی، در خصوص دلایل پایین بودن بهره‌وری در کشور گفت: بهره‌وری در هر کشور بر اساس میزان ارزش افزوده تولیدی و کارکرد نیرو‌های کار در فضا‌های مختلف کسب و کار تعیین و تعریف می‌شود که به زبان ساده میزان خروجی هر دستگاه اداری بیان می‌شود.
 
وی افزود: یکی از دلایل پایین بودن بهره‌وری در اقتصاد کشور پایین بودن خروجی کار کارمندان دولتی و غیردولتی از ۸ ساعت کاری است و بنا بر اخبار از پیش منتشر شده تنها در حدود ۴۵ دقیقه از ساعت کاری مفید محاسبه شده این در شرایطی است که این روند برای سایر کشور‌ها بیش از ۵ ساعت اعلام شده است.
 
این کارشناس اقتصادی در ادامه به بهره‌وری صنعتی و بهره‌وری تولیدی اشاره و بیان کرد: متأسفانه در این بخش‌ها نیز موفق ظاهر نشدیم و به همین خاطر واحد‌های بزرگ صنعتی ما با کمترین ظرفیت خود مشغول به کار هستند که این امر تأثیر خود را بر اشتغال جوانان نیز گذاشته است.
 
صادق با اشاره به اینکه تا زمانی که تولید نباشد ارزش افزوده‌ای خلق نمی‌شود و در صورت خلأ در این زمینه بهره‌وری ایجاد نمی‌شود، بیان کرد: در زمینه خدمات نیز همانند صنعت با کمترین بهره‌وری ممکن پیش رفتیم به طور مثال در زمینه سدسازی پس از اتمام پروژه شاهد آبگیری نشدن آن هستیم و نتیجه نشان‌ دهنده آن است که مطالعات مفید واقع نشده و نتوانسته‌ایم با بهره‌وری کار را جلو ببریم، که این امر در بخش های دیگر نیز به وضوح قابل مشاهده است.

به طور قطع افزایش بهره‌وری یکی از اهداف از پیش تعیین شده اقتصادی به شمار می‌رود که لزوم جدی گرفتن و اجرا برنامه‌های آن در شرایط حال حاضر بیش از پیش است، در غیر این صورت در آینده با کمبود منابع و افزایش تقاضا رو به رو خواهیم بود.

همچنین بخوانید

انتهای پیام/

منبع

میزان

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا