انرژی

از تجمیع پتروشیمی‌ها تا تضمین وزارتی برای جذب سرمایه

نایب رئیس هیات مدیره شرکت صنایع پتروشیمی با تاکید بر این‌که شرکت‌های خصوصی‌ شده پتروشیمی توان تضمین جذب سرمایه را ندارند، می‌گوید زمانی فروش ۲۰ میلیون دلاری این صنعت تحت عنوان یک برند اعتبار جذب سرمایه خارجی بود.

عباس شعری‌مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به این‌که خصوصی‌شدن شرکت‌های پتروشیمی توان تضمین سرمایه را از این بخش گرفته است، گفت: زمانی شرکت ملی پتروشیمی به تنهایی ۲۰ میلیون دلار تحت برند خود فروش محصول داشت که این پشتوانه‌ای بزرگ و مورد قبولی برای سرمایه‌گذاران به حساب می‌آمد.

وی ادامه داد: در حال حاضر با قسمت شدن این صنعت به بخش‌های کوچک خصوصی این تضمین وجود ندارد و موضوع یکپارچه‌کردن و ساختن برند یکسان تقاضایی است که ما به دنبال اجرایی کردن آنیم.

همچنین بخوانید

نایب رئیس هیات مدیره شرکت صنایع پتروشیمی همچنین تصریح کرد: علاوه بر این می‌توانیم از بانک مرکزی و یا وزارت اقتصاد و امور دارایی بخواهیم که برای دریافت سرمایه و فاینانس خارجی به پتروشیمی‌های کشور تضمین‌های مورد نیاز را بدهند.

شعری‌مقدم در ادامه درباره‌ی مزایای ایران برای جذب سرمایه‌گذاری‌ در حوزه صنعت پتروشیمی عنوان کرد: ایران با توجه به فراوانی مواد اولیه، خوراک و همچنین نیروی انسانی جوان، ارزان و آموزش دیده یکی از بهترین نقاط جهان برای سرمایه‌گذاری در این زمینه است.

وی افزود: از سوی دیگر ایران به حدود ۲۰۰۰ کیلومتر ساحل دسترسی دارد که این مزیت مهمی به حساب می‌آید و همچنین ما با توجه به بازار مصرف ۸۰ میلیونی و وجود خوراک فراوان مهم‌ترین جاذبه‌ها را برای توسعه صنعت پتروشیمی داریم.

این عضو هیات مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی درباره‌ی اولویت جذب سرمایه در پتروشیمی گفت: با توجه به مزایای ایران و این‌که صنایع پایین‌دستی در هر جایی می‌توان ایجاد کرد بزرگ‌ترین جذابیت ایران در صنایع بالادستی پتروشیمی است.

شعری‌مقدم همچنین خاطر نشان کرد: صنعت پتروشیمی ما بیش از هر چیز به سرمایه و تکنولوژی نیاز دارد و اینها جزو اولویت‌هایی بود که به دست آوردنشان در دوران تحریم امکان‌پذیر نبود.

وی با اشاره به این‌که بسیاری از شرکت‌های خارجی آماده‌ی انتقال تکنولوژی به ایران هستند، گفت: از سویی دیگر صنعت پتروشیمی ما برای اجرای طرح‌هایش به بیش از ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه نیاز دارد که این سرمایه باید از طریق بانک‌های بزرگ و معتبر تامین شود و در این بخش مشکلاتی وجود دارد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا