خودروصنعت، معدن، تجارت

سیستم قیمت‌گذاری خودرو باقی بماند

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است که سیستم قیمت‌گذاری خودرو باید همچنان باقی بماند زیرا به دلیل انحصاری بودن بازار نمی‌توان قیمت‌گذاری را به خودروسازان سپرد.

امرالله امینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: صنعت خودروی ایران انحصاری است و دو شرکت ایران خودرو و سایپا به دلیل داشتن بیشترین سهم بازار کنترل این صنعت را در دست دارند.

وی با بیان اینکه به دلیل همین انحصاری بودن بازار است که قیمت‌گذاری خودرو به شورای رقابت واگذار شده است، خاطرنشان کرد:‌ با توجه به انحصار موجود، ایران خودرو و سایپا می‌توانند با کاهش یا افزایش عرضه باعث تغییر قیمت‌ها در بازار آزاد خودرو شوند.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: خودروسازان به منفعت خود فکر می‌کنند بنابراین در صورت واگذاری قیمت‌گذاری خودرو به این شرکتها شاهد افزایش قیمتها خواهیم بود.

وی افزود: این در حالی است که برخی از خودروهای داخلی نیز از کیفیت مناسبی برخوردار نیستند و خودروسازان اقدامی برای افزایش کیفیت این محصولات نکرده‌اند.

امینی با بیان اینکه هرگونه آزادسازی قیمت خودرو برخلاف قانون است، تصریح کرد:‌ در تمام دنیا وقتی تولید یک محصول انحصاری است نهادهای ضد انحصار وارد عمل شده و نسبت به کنترل قیمتها اقدام می‌کنند.

اخیرا وزیر صنعت، معدن و تجارت خواستار خروج شورای رقابت از حوزه قیمت‌گذاری خودروهای داخلی شده است.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا