ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

بالاخره نان بخوریم یا نخوریم!؟

هشدار معاون وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر عدم استفاده شهروندان از نان‌هایی که به آن سبوس اضافه شده از اخبار اقتصادی قابل توجه امروز بود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، سال‌های مدیدی است که برخی کارشناسان و متخصصان علوم تغذیه از مزایای غلات کامل برای سلامتی می‌گویند و شهروندان را تشویق به خوردن غلات کامل و به‌ویژه نان‌های سبوس‌دار می‌کنند.

شاید به خاطر همین توصیه‌هاست که در سال‌های اخیر شاهد رواج پدیده اضافه کردن سبوس به نان به‌ویژه نان‌های سنگ از سوی نانوایی‌ها هستیم که اگرچه به قیمت گران‌تری نسبت به نان‌های معمولی فروخته می‌شود اما متقاضیان و طرفداران زیادی پیدا کرده است.

در این شرایط که تعدادی از شهروندان برای حفظ سلامتی خود تصمیم گرفته‌اند هزینه بیشتری برای خرید نان‌هایی که به آنها سبوس اضافه شده پرداخت کنند اما معاون وزیر جهاد کشاورزی مردم را از این کار منع کرده است.

امروز یزدان سیف اظهار کرده که “آرد باید مستقیما در تولید نان مورد استفاده قرار گیرد و هرگونه افزودنی مانند سبوس، غیرقانونی و غیربهداشتی بوده و مردم نباید بخرند چرا که گاهی اوقات از سبوس دامی در پخت نان استفاده می‌شود”.

وی خاطرنشان کرده که “سبوس حتی اگر سبوس خوراکی و مورد استفاده برای مصرف انسانی باشد چندان خاصیتی به غیر از فیبر که به گوارش انسان کمک می‌کند، ندارد و این ماده خوراکی برای مناطقی است که مردم چندان میوه مصرف نمی‌کنند نه ایرانی‌ها که با میوه سیر می‌شوند”.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با بیان این‌که هرگونه افزودنی به غیر افزودنی‌های مجاز در پخت نان ممنوع و تخلف است، اظهار کرده است:” مردم به هیچ وجه از نانوایی‌ها نان سبوس‌دار نخرند چرا که باید آردی که از کارخانه می‌آید به خمیر و نان تبدیل شود و اگر نان سبوس‌دار استاندارد در کشور بخواهد تولید شود باید آن سبوس در کارخانه به آرد اضافه شود که با شست‌وشو و گرفتن مواد مضر بتوان سبوس سالم و مفید به سبد مواد غذایی مردم اضافه کرد. متاسفانه در برخی از موارد مشاهده شده که از سبوس دامی در نانوایی‌ها استفاده می‌شود که نه تنها هیچ خاصیتی ندارد، بلکه مضر است و با این کار سم وارد بدن خودمان می‌کنیم چرا که همه سموم، فلزات سنگین و باقی‌مانده‌های شیمیایی روی سبوس دامی می‌نشیند و با مصرف آن به سلامت خودمان آسیب می‌زنیم”.

در این شرایط این ابهام وجود دارد که بالاخره سبوس مفید است یا مضرر و تکلیف شهروندان نسبت به نانوایی‌هایی که به نان خود سبوس اضافه می‌کنند چیست. اگر طبق گفته معاون وزیر جهاد کشاورزی افزودن سبوس به نان در نانوایی‌ها ممنوع است چرا مراجع مرتبط در این رابطه اقدامی نمی‌کنند تا هم پول بیشتری از جیب شهروندان نرود و هم سلامتی آنها به خطر نیفتد!؟.

به آجیل وایتکس اضافه نمی شود!

اما موضوع مضرر بودن نان سبوس‌دار تنها خبر عجیب و جالب توجه امروز نبود. در خبر دیگری در رابطه با سلامت غذایی شهروندان رئیس اتحادیه فروشندگان خشکبار و آجیل شایعه استفاده از وایتکس رقیق شده در آجیل‌های کهنه و قدیمی برای فروش دوباره و عرضه به بازار را تکذیب کرد.

اخیرا مباحثی مبنی بر اینکه “فروشندگان آجیل و خشکبار به سبب آنکه محصول سال‌های گذشته روی دستشان باقی مانده و به دلیل خشک شدن قابل عرضه نیست، آن را با وایتکس رقیق شده و آب مخلوط می‌کنند تا پس از خشک شدن رطوبتی را به آجیل‌های کهنه خود برگردانند”، مطرح شده بود. پیگیری صورت گرفته در این زمینه از رئیس اتحادیه فروشندگان خشکبار و آجیل اما صحت این موضوع را رد می‌کند.

در این زمینه مصطفی احمدی اظهار کرد: به شدت این موضوع را تکذیب می کنم چرا که به هیچ وجه امکان آن از نظر فنی وجود ندارد و اگر آجیل و خشکباری که فرآوری شده باشد رطوبت داده شود، به طور کلی از بین می‌رود و اساسا امکان چنین کاری وجود ندارد.

آرد و کنسانتره، بیسکویت و آبمیوه را گران کرد

در خبر دیگری باز هم درباره کالاهای خوراکی دلیل افزایش قیمت بیسکویت و آبمیوه اعلام شد. در این رابطه دبیر کانون انجمن‌های صنایع غذایی اعلام کرد که دلیل افزایش قیمت برخی بیسکویت‌ها گرانی گندم است و گرانی کنستانتره‌ها نیز به دلیل افزایش تقاضاست که منجر به افزایش قیمت‌ آبمیوه شده است.

کاوه زرگران در این رابطه خاطرنشان کرده است: علت گران شدن برخی بیسکویت‌ها گرانی گندم است که از ۹۰۰ به ۹۸۰ تومان افزایش یافته است. این در حالی است که بیسکویت تولید داخل بوده و مشمول دلار ۴۲۰۰ تومانی نمی‌شود. در مورد برخی کنستانتره‌ها نیز باید اعلام کرد که میزان تقاضا بیشتر از عرضه بوده و این مساله موجب گرانی آن‌ها شده است.

وی البته تاکید کرده که “در میان گروه کالاهای اساسی فقط روغن نباتی مجوز افزایش قیمت داشته و در مورد سایر کالاها چنین مجوزی وجود ندارد. همچنین در مورد کالاهایی که تولید داخل دارند قیمت‌ها بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و شرکت‌ها در رقابت با یکدیگر تعیین قیمت می‌کنند”.

لوازم آرایشی و بهداشتی گران می‌شود!؟

اخبار مرتبط با کالاها و خدمات مورد استفاده شهروندان تمامی ندارد. این بار دبیر انجمن واردکنندگان فرآورده‌های آرایشی، بهداشتی و عطریات از احتمال افزایش قیمت این محصولات خبر داده است.

حمید مقیمی در این رابطه اظهار کرده است: موضوع افزایش یا عدم افزایش قیمت انواع فرآورده‌های آرایشی، بهداشتی و عطریات به زودی توسط انجمن واردکنندگان این فرآورده‌ها در سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مطرح و در این رابطه تصمیم‌گیری می‌شود.

وی خاطرنشان کرده که “سال گذشته با توجه به اینکه گمرک قیمت پایه لوازم آرایشی، بهداشتی و عطریات را حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ درصد افزایش داد، شاهد افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی قیمت انواع فرآورده‌های آرایشی، بهداشتی و عطریات بودیم. به طور حتم هرگونه افزایش قیمت در این حوزه با اعمال نظر سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان خواهد بود”.

واردات لوازم آرایشی و بهداشتی از ۱۳ کشور

در خبر دیگری که باز هم درباره لوازم آرایشی و بهداشتی است اعلام شد که در سال جاری واردات رسمی لوازم آرایشی و بهداشتی از ۱۳ کشور مختلف صورت گرفته است.

براساس آمار گمرک ایران از تجارت خارجی فروردین ماه سال جاری، در این مدت یک ماهه ۹۸۰ تن لوازم آرایشی و بهداشتی به ارزش بیش از ۱۱ میلیون دلار به ایران وارد شده است. رقم ریالی واردات انجام شده در این حوزه نیز بیش از ۴۱ میلیارد تومان بوده است.

واردات لوازم آرایشی و بهداشتی به ایران در این مدت از ۱۳ کشور روسیه سفید، فدراسیون روسیه، ژاپن، ایتالیا، فرانسه، آلمان، بلژیک، انگلستان، امارات متحده عربی، اسپانیا، ترکیه، جمهوری کره و یونان انجام شده است.

رقم ۱۱ میلیون دلاری واردات رسمی لوازم آرایشی و بهداشتی در حالی است که گفته می‌شود سالانه بیش از یک میلیارد دلار لوازم آرایشی به صورت قاچاق وارد ایران می‌شود.

قیمت مسکن افزایش یافت

بانک مرکزی از افزایش قیمت مسکن در تهران در دو ماه ابتدایی امسال خبر داده است.

بر اساس جدیدترین آماری که بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن در شهر تهران مربوط به اردیبهشت ماه سال جاری منتشر کرده است، متوسط قیمت هر متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی به حدود پنج میلیون و ۹۸۰ هزار تومان رسیده که در مقایسه با فروردین ۸.۲ و نسبت به اردیبهشت ماه سال گذشته تا ۳۴.۸ درصد افزایش قیمت دارد.

بیشترین رشد متوسط قیمت مربوط به منطقه (۵) با ۵۳.۵ درصد و کمترین به منطقه (۱۶) با ۱۲.۳ درصد است. در میان مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران نیز بیشترین متوسط قیمت برای معاملات مسکن حدود ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در منطقه یک و کمترین آن با دو میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در منطقه ۱۸ است که هر دو مورد با افزایش قیمت همراه بوده است.

در مجموع در دو ماهه ابتدایی امسال متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در تهران پنج میلیون و ۷۵۰ هزار تومان بوده که نسبت به همین دو ماهه در سال قبل ۳۲.۲ درصد افزایش دارد.

امان از واردکنندگان خودرو!

در خبر اقتصادی جالب توجه دیگری امروز یک کارشناس صنعت خودرو اعلام کرد که شرکتهای واردکننده خودرو از ناحیه نوسانات بازار ارز به سودهای آنچنانی می‌رسند.

امرالله امینی در این رابطه اظهار کرده است: هنوز یادمان نرفته که چند سال پیش زمانی‌که نرخ دلار از ۱۰۰۰ تومان به ۳۰۰۰ تومان رسید واردکنندگان خودرو یک مرتبه قیمت خودروهایی که با ارز ۱۰۰۰ تومانی وارد کرده بودند را در حد ارز ۳۰۰۰ تومانی افزایش دادند و یک مرتبه دارایی‌شان سه برابر شد.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی خاطرنشان کرده که “تجربه سال‌های اخیر نشان داده که واردکنندگان خودرو از موقعیت‌هایی همچون تغییر نرخ ارز سوءاستفاده کرده و یک شبه میلیاردر می‌شوند. در حال حاضر نیز که با تک نرخی شدن ارز واردکنندگان خودرو از ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات استفاده می‌کنند اما همچنان مبنای قیمت‌گذاری آنها ارز حدودا ۶۰۰۰ هزار تومانی بازار آزاد است که در گذشته از آن استفاده می‌کردند. این در حالی است که با توجه به تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردکنندگان خودرو، هزینه‌های واردات خودرو نسبت به چند ماه پیش که از ارز بازار آزاد استفاده می‌کردند به مراتب کمتر شده و بنابراین قیمت خودروهای وارداتی نیز باید کاهش یابد”.

راهکار برون‌رفت از کم‌آبی در تابستان

چند سالی است که بحران آب گریبان گیر کشور شده و هر ساله وضعیت از سال قبل بدتر می‌شود تا جایی که امسال بدترین سال طی ۵۰ سال اخیر گزارش شده و با کاهش آبهای سطحی و زیرزمینی آینده خوبی برای حوزه آب پیش‌بینی نمی‌شود.

در این رابطه عباس سروش – معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا – با بیان اینکه در تابستان برای این‌که مصرف آب را کنترل کنیم، باید تا آنجایی که می‌توانیم در کوتاه‌مدت از هدررفت آب در شبکه توزیع آب جلوگیری کرده و یک الگوی مصرف استاندارد در شرایط کم‌آبی داشته باشیم، خاطرنشان کرده است: علاوه بر این ترکیبی از کارهای فرهنگی و بازی با تعرفه‌های فراتر از الگوی مصرف باید انجام پذیرید تا بتوان گفت می‌توانیم بی‌آبی را دور بزنیم.

به گفته وی، علاوه بر این‌ لازم است انشعاب‌های پرمصرف را شناسایی کنیم و با اخطار و جرائم سنگین شرایط را مدیریت کنیم. از سوی دیگر باید به این موضوع نیز توجه کرد که در مدیریت مصرف گاهی اوقات اگر شرایط تنش‌زا باشد، با کم کردن فشار می‌توان مصرف را کاهش داد و با تعویض کنتورهای فرسوده نیز مصرف را مدیریت کرد لذا باید به این مسائل نیز توجه شود.

از بورس چه خبر؟

بورس تهران امروز بعد از حدود دو هفته شاهد کاهش قیمت سهم‌ها بود، اما سهم‌های کوچکی مانند قندی‌ها توانستند در فضایی ابهام و تردید رشد داشته باشند.

از دو هفته گذشته بورس تهران به مدار مثبت برگشت و توانست کانال ۹۵ هزار واحدی را حفظ کند، اما امروز روند قیمت‌ها بار دیگر کاهشی شد. یکی از دلایل رشد قیمتها در هفته‌های گذشته بیشتر به دلیل کاهش ابهامات در زمینه برجام بود از طرفی طی روزهای گذشته در برخی از مقاطع شاهد فروش حقیقی‌ها و خرید حقوقی‌ها بودیم. این یعنی حقوقی‌ها در کف قیمت اقدام به خرید می‌کردند و در عین حال بازار را سبز نگه می‌داشتند. اما مشخص نیست که این روند تا کجا ادامه داشته باشد.

در عین حال که امروز وضعیت بازار روند کاهشی را تجربه می‌کرد، گروه قند و شکر، مخالف با این جریان با رشد قیمت همراه شدند.

دلار ۴۲۰۰ تومانی به همه رسید

اسدالله عسگراولادی – عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران – اظهار کرده که “دلار ۴۲۰۰ تومانی به همه متقاضایان ثبت سفارش واردات تخصیص یافته و حتی کسانی که هفته گذشته نسبت به ثبت سفارش واردات کالای خود اقدام کرده‌اند، دلار ۴۲۰۰ تومانی دریافت کرده‌اند”.

وی با اشاره به این‌که مشکلی در زمینه‌ تخصیص دلار ۴۲۰۰ تومانی وجود ندارد، خاطرنشان کرده است: این‌که گفته می‌شود بین شرکت‌های کوچک و بزرگ در تخصیص دلار ۴۲۰۰ تومانی تبعیض قائل می‌شوند و برخی در این زمینه مشکل دارند، صحت ندارد چرا که تا جایی که ما اطلاع داریم و می‌بینیم همه متقاضیان در حال دریافت ارز مورد نیاز خود هستند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا