بورسفرابورس

عرضه اولیه ۵ هزار میلیارد ریال اوراق اجاره دولت در فرابورس

معاون توسعه بازار فرابورس از عرضه اولیه نخستین صکوک اجاره دولتی به حجم ۵ هزار میلیارد ریال در بازار ابزارهای نوین مالی خبرداد.

به پایگاه خبری توسعه اقتصادی، رضا غلامعلی‌پور امروز با اشاره به عرضه اسناد خزانه اسلامی در سال گذشته، عنوان کرد: وزارت اقتصاد بنا دارد، در سال جاری برای نخستین بار با استفاده از اوراق اجاره (صکوک) بخشی از بدهی‌های خود به شرکت هواپیمایی ماهان و صندوق حمایت و بازنشستگی آینده‌ساز را تسویه کند.

معاون توسعه بازار فرابورس با اشاره به ساز و کار این اوراق عنوان کرد: ارزش اوراق اجاره دولت به مبلغ ۵ هزار میلیارد ریال بوده که به صورت ۴ ساله، فاقد بازار گردان و با نرخ ۱۸ درصد با پرداخت‌های هر ۶ ماه یکبار انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه ضامن این اوراق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کل کشور است، ادامه داد: دولت برای تحقق اقتصاد مقاومتی و نظم بخشیدن به نظام مالی خود تصمیم جدی برای تسویه بدهی‌های خود گرفته و بازار سرمایه را به عنوان یک ساز و کار شفاف برای این موضوع برگزیده است.

غلامعلی‌پور خرید اوراق اجاره دولت را مستلزم دارا بودن کد معاملاتی فعال برای هر یک از معامله‌گران در سامانه شرکت سپرده‌گذاری مرکزی دانست و گفت: خریداران اوراق باید هنگام خرید یک شماره حساب بانکی متمرکز به همراه شماره شبا جهت واریز سود و اصل اوراق اعلام کنند.

وی در خاتمه عنوان کرد: معاملات ثانویه این اوراق اعم از خرید و فروش پس از اتمام فرایند پذیره‌نویسی در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس آغاز می‌شود و دارندگان و متقاضیان خرید اوراق اجاره دولت می‌توانند پس از آغاز معاملات ثانویه با مراجعه به هریک از شرکت‌های کارگزاری نسبت به خرید و فروش این اوراق اقدام کنند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا